Sv: Vecka 16:are?
Va olika det är!
Jag kunde bara äta nyttiga och fräscha saker i början (v.7-13), absolut inget sliskigt och sött! Åt i princip bara havregrynsgröt, mörkt fiberbröd och fruktsallad med mycket apelsiner i.
Mådde illa hela tiden, men kräktes bara nån gång. Mest en sugande känsla i magen och svårt att andas, som bara botades om nåt kom in i munnen.
Oerhört trött också, men det har blivit bättre nu.
Nu kan jag äta allt (tyvärr). Aptiten har tredubblats och folk på jobbet garvar åt mina frukostar... Hoppas att jag behöver det, var inte så stor i maten innan.
Annars är jag som vanligt, förutom att jag inte kan låta bli att kommentera de 48 000 gravidmagarna jag ser när jag står i kassan på jobbet (bara berömmer, tar inte på dem!
). Är det bara jag, eller är det en babyboom på gång?
Verkar ha lite lågt blodtryck också, har nästan svimmat ett par gånger. Men och andra sidan är det ju varmt och jag står långa stunder. Alla mina värden har varit jättebra hela tiden, trots att jag är vegetarian och inte äter tillskott.
Hur har ni andra gjort med AFP-prov? Extra ultraljud?
I min stad får man bara ett ultraljud, vet inte om det gäller över hela riket?
Jag fick mitt i v.13, men skulle så himla gärna vilja ha ett till.
Först trodde jag att det bara var att betala privat, men nu låter det på folk (MVC) som att det är jätteovanligt att man vill kolla igen.
Anledningen i mitt fall är dels för att stilla lite oro och få se barnet mer välutvecklat (och förhoppningsvis ok), dels för att få veta könet. Jag är riktigt usel på att hantera stora förändringar, får ofta värsta ångestattackerna som varar flera veckor innan jag vant mig vid det nya. Därför vill jag gärna ha så få överraskningsmoment som möjligt, och vara så förberedd på det som komma skall, som möjligt.
Tror verkligen att det skulle vara bra för mig att få veta om jag får en pojke eller en flicka.
Har velat ha en flicka hela livet, och vill inte bli förlossningsknäpp och deprimerad och besviken när lilla bäbis ploppar ut med snopp.
Givetsvis blir jag lika glad vad jag än får, MEN jag tror ändå jag skulle må bra av att veta redan nu. Kunna förbereda mig mentalt.
Känner nån annan så?
AFP-prov tog jag för en vecka sedan, kändes ganska självklart för oss av samma anledning som ovan. Får svar den här veckan, men magkänslan säger att det inte är nån fara *hoppas*.
Hur tänker ni med jobb och havandeskapspenning? Ska ni ansöka?
Tack för alla svar, det är så skönt att bolla!
Kram/
Jossan