Veckoplanering

malinkan

Trådstartare
Hej! om jag skulle lägga upp mina veckor så här (i blandad ordning såklart) skulle det bli för mycket jobb på banan då? Självklart kan ändringar tillkomma inför tävling osv. Skriv gärna hur ni planerar för er häst!

Vecka 1: 2 dressyr, 1 markarbete, 1 hopp, 2 uteritt, 1 uteskritt
Vecka 2: 2 dressyr, 1 markarbete, 1 hopp, 2 uteritt, 1 vila
Skriv gärna också era planeringar inför tävling :)
Sen kan markarbete bytas ut mot uteritt ibland. Tack på för hand!
 
Senast ändrad:
Jag rider mina fem pass per vecka, brukar bli 3 uteritter och 2 pass på banan, ibland lägger jag in ett pass på töm.
Har glada, välmusklade hästar i tävlingskondition
 
Du lär väl märka om hästen tröttnar. ;)

Skämt åsido, du känner din häst bättre än någon annan så du får väl vara uppmärksam på hur den tar träningsupplägget. Prova helt enkelt och revidera om det inte fungerar. :)

Jag kan inte riktigt jämföra mitt upplägg med ditt eftersom min häst har en ryggdiagnos och vi håller på med rehab. Just nu består det av sex dagars arbete i veckan med ett rullande tredagarsschema. En dag tömkörning, en dag power walk för hand och en dag ridning.

Tömkör gör jag i alla gångarter och ofta med bommar och cavaletti. Power walk blir det i ett friskt tempo på alla typer av underlag, ibland joggar vi lite med...så länge jag orkar :angel:.
Rider gör jag än så länge endast ca 15-20 minuter per gång (+ fram- och avskrittning för hand) med fokus på lösgjordhet och att bakkärran ska vara aktiv.

Målet är att kunna rida normallånga pass tre dagar i veckan och resten av arbetet på töm/vid hand.
 
Min ena rider jag för tillfället ungefär 4 pass på banan och 1 pass ut, veckovis. Ibland blir det bara 5 pass på banan, ibland 5 pass på banan och 1 ut, ibland 3 på banan och 2 ut... Men vi snittar nog på 4/1.

Den andra rids 3-4 dagar i veckan "bara", försöker rida typ varannan dag. Det passar den hästen bäst, eftersom den har mycket lättare för att bli uttråkad. Vi rider också ut betydligt mer, vissa perioder går vi inte in på en bana alls annat än för att tävla.

Med det vill jag ha sagt att vad som passar just dig och din häst, får du prova dig fram till och hitta det som fungerar för er.

Mina hästar är båda i tävlingskondition och välmusklade, friska och fina.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 334
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 837
Senast: bollen__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 923
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp