Veckoschema och hundträning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll SKA jag fylla i kontaktformuläret på kommunens hemsida om personligt ombud. Fast det känns läskigt, inte som "nåt för mig", som bortkastad tid och jag vet ändå inte vad jag vill ha hjälp med. Jag kan inte formulera vad jag vill och behöver. Men som jag förstår det kan man få hjälp med det också? Så jag har inget att förlora på att försöka, eller hur?

Två svängar till stallet idag. Det börjar bli riktigt jobbigt nu att ha satt hästen på vila. Jag får dåligt samvete när hon kommer fram i hagen och vill hitta på något, och jag börjar känna mig rastlös. Det borde ju vara positivt, ett tecken på att jag vill och orkar rida igen. Hoppas jag. Hon ska ju inte vila länge, över nyår bara. Sen sätter vi igång igen, med, hoppas jag, nya krafter.

Jag skulle vilja komma igång med hundarna också. Så här är det förresten jämt, jag vill en massa saker, men väldigt lite blir genomfört. Kanske börjar litegrann men slutför inte. Jag vet inte vad det är som gör det så svårt? Det är liksom inte att det är fysiskt svårt att genomföra, eller att tiden saknas eller så. Det GÅR bara inte ändå?
Iallafall, nu tappade jag tråden. Hundarna. Jag skulle vilja bli mer aktiv med dem, göra mer roliga saker. Men jag vet inte vad. Det är svårt med två hundar samtidigt, dessutom eftersom de är rätt stora och väldigt ouppfostrade. Jättesnälla, absolut, men de är t.ex. inte inkallningssäkra, de drar rätt mycket i koppel och den ena tappar koncentrationen jättefort och den andra blir helt överexhalterad och slår över liksom, så han nästan blir okontaktbar. Den lugna GÅR att motivera lite bättre och tycker om att få lagom svåra utmaningar, men han tycker det är jobbigt när den andra "stör". Ta ut dem en i taget och träna borde såklart vara lösningen, eller hur? Men då måste jag veta att jag orkar ta båda, så inte den ena får men inte den andra. Dåligt samvete, igen. Plus att den som blir hemma blir ganska orolig, men det behöver de iofs träna på.

Kanske borde göra någon slags veckoschema som jag går efter varje vecka. Inte något jättedetaljerat och så men strukturera upp livet lite iallafall. Är det nån som har ett sånt ni går efter?
Typ som (det här är bara ett exempel):
Måndag: Rida hästen, träna hundarna, duscha
Tisdag: Rida ponnyn, tvätta
Onsdag: Rida hästen, träna hundarna, duscha
Torsdag: Till psyk, rida hästen (ev. träning)
Fredag: Rida hästen, städa, gå igenom veckans post
Lördag: Träna hundarna, tvätta, duscha
Söndag: Rida både ponnyn och hästen

Vad tror ni om nåt sånt? Har ni erfarenheter eller tankar, dela gärna med er!
 

Jag låter mina hästar få en veckas vila lite nu och då, när det behövs för att jag är bortrest, har mycket på jobbet eller annat. Läste (Men kommer absolut inte ihåg var eller vem, men någon duktig tävlingsryttare/tränare ) att en vecka ibland hjälper hästarna att läka ut microskador, som annars kunde bli värre saker. Så när jag känner mig otillräcklig påminner jag mig om det :up:
Angående hundarna, måste du träna båda varje gång du tränar? Jag tänker en hund typ varannan dag, då får de 2 träningspass var i veckan ändå och det kommer du en bra bit på :) sen kan du när du vill och orkar lägga in små trick, godidsök, aktiv lek på promenaden, utan att det blir ett tvång. Det finns många bra tips inne på hund :)
Balansen mellan struktur/rutin och när det känns som ett tvång kan vara svår att hitta. Det är ok att prova sig fram, och både öka och minska efter behov :up: :)
 
Jag låter mina hästar få en veckas vila lite nu och då, när det behövs för att jag är bortrest, har mycket på jobbet eller annat. Läste (Men kommer absolut inte ihåg var eller vem, men någon duktig tävlingsryttare/tränare ) att en vecka ibland hjälper hästarna att läka ut microskador, som annars kunde bli värre saker. Så när jag känner mig otillräcklig påminner jag mig om det :up:
Angående hundarna, måste du träna båda varje gång du tränar? Jag tänker en hund typ varannan dag, då får de 2 träningspass var i veckan ändå och det kommer du en bra bit på :) sen kan du när du vill och orkar lägga in små trick, godidsök, aktiv lek på promenaden, utan att det blir ett tvång. Det finns många bra tips inne på hund :)
Balansen mellan struktur/rutin och när det känns som ett tvång kan vara svår att hitta. Det är ok att prova sig fram, och både öka och minska efter behov :up: :)

Det låter ju rätt rimligt faktiskt att en veckas vila kan låta små microskador läka ut, det ska jag lägga på minnet :)

Jag vill helst träna båda hundarna samma dag, känns liksom orättvist att bara ta en av dem.

Ja det slår lätt över för mig, om jag försöker strukturera upp något är det väldigt lätt att det blir ett tvång av det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 966
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp