Vedeldning for dummies?

Snubbelfot

Trådstartare
Nytt hus med halvgammal vedpanna (Albin Venova).
Och jag har inte eldat med ved förut.

Jag får fyr, men inte nån riktig fart på det hela.
Skulle behöva en strukturerad manual... :)

Hur länge skall det brinna innan jag stänger direktspjället och askluckan, och vänder på elden? Fläkten, när skall den igång? Och jag ska vara tekniker... :angel:
 
Nog för att vi bara har veduppeldning här men nån expert är jag knappast.
Våran gamla vedpanna låter inte alls som din, men:
Har du tillräckligt drag i pannan?


Vi har sjukt bra drag så bör det väl är fyr så brinner det ordentligt!

Förra huset var inte alls samma drag i, knappt så man fick eld. Där fick vi öppna ett fönster eller så för att få drag så det brann ordentligt.
 
Nytt hus med halvgammal vedpanna (Albin Venova).
Och jag har inte eldat med ved förut.

Jag får fyr, men inte nån riktig fart på det hela.
Skulle behöva en strukturerad manual... :)

Hur länge skall det brinna innan jag stänger direktspjället och askluckan, och vänder på elden? Fläkten, när skall den igång? Och jag ska vara tekniker... :angel:
Oftast behöver man ha rejäl värme för att det ska bli drag. Dvs riktigt torr ved OCH bra väder.....

Händer det inget så brukar jag avhjälpa det med en dryg dl diesel. Eller krossade stearinstumpar. Det händer nämligen att det sätter sig en surgubbe i skorstenen och gör så att inte ens torrt tidningspapper brinner annat än motvilligt. Fläkten kanske måste vara igång direkt (säger hon som aldrig haft fläkt)? för om det inte brinner så är det inte drag, och fläkten ska väl hjälpa draget - eller?

Varje eldstad är en personlighet. Flörta med den tills ni är kompisar.
 
@Snubbelfot: Instämmer med @tanten, alla eldstäder/kaminer/spisar/pannor är olika så man måste lära sig dem (och gulla lite med dem ibland). Jag är uppvuxen med de jag har så jag har alltid haft koll på dem :D

Tändvätska är bara dyrt, jag fyller på mina gamla tändvätskeflaskor med diesel. Tändvätska och diesel har ungefär samma flampunkt så det är inte farligt att använda.

Bensin är dock en dålig idé med tanke på flampunkten :p
 
Vad har du för ved?
Rejält torr (legat inomhus) björk.
Ska prova ikväll att helt enkelt låta det ta sig ännu litet mer innan jag stänger direktspjället och vänder ner elden.
Framåt kvällen igår var det full fart, men det hade tagit 2-3 timmar dit. Och i morse vid halv sju var det fortfarande glöd och 80 grader i pannan.
 
Jag håller med tanten, mycket värme och snabb värme. Jag brukar ta "trasiga" vedträn som är små och sen använder jag braständare, vilket är enormt mycket bättre än tidningspapper eller tändvätska eller vad man nu använder. Jag har igång min brasa på mindre än en halvtimme, om jag är där och pillar så kanske lite tidigare.
 
Jag håller med tanten, mycket värme och snabb värme. Jag brukar ta "trasiga" vedträn som är små och sen använder jag braständare, vilket är enormt mycket bättre än tidningspapper eller tändvätska eller vad man nu använder. Jag har igång min brasa på mindre än en halvtimme, om jag är där och pillar så kanske lite tidigare.
Jo, jag får allt fyr men behöver litet mer fyr. Vet inte vad som är rimligt/vanligt, men jag föreställer mig att det inte ska behöva ta två timmar att få upp 100 liter (pannans volym) vatten i 85-90 grader.
 
Jo, jag får allt fyr men behöver litet mer fyr. Vet inte vad som är rimligt/vanligt, men jag föreställer mig att det inte ska behöva ta två timmar att få upp 100 liter (pannans volym) vatten i 85-90 grader.

Jag hade tagit ut en sotare som berättar hur du ska göra och kolla om det är något som behöver åtgärdas/sotas och om det är därför du inte du inte får sprutt på den.
 
Jo, jag får allt fyr men behöver litet mer fyr. Vet inte vad som är rimligt/vanligt, men jag föreställer mig att det inte ska behöva ta två timmar att få upp 100 liter (pannans volym) vatten i 85-90 grader.
Du har alltså inte accumulatortankar utan bara pannans volym? Räknar du vattnet som cirkulerar i de där 100 litrarna?

Vattnet kyls ju=pannan kyls när det cirkulerar i huset.

Min panna får jag inte upp i mer än max 80 grader. Och det tar en stund. Uppåt tre-fyra timmar. Men då har jag 1000 liter accumulatortank att värma, förutom det som är i ledningarna och elementen
 
Jag hade tagit ut en sotare som berättar hur du ska göra och kolla om det är något som behöver åtgärdas/sotas och om det är därför du inte du inte får sprutt på den.
Pannan är nysotad, sotaren var här redan förra veckan innan tillträdet. :up: Men han hade inte stenkoll på just den här pannmodellen. En VVS-professionell granne ska däremot eftersöka manual till pannan, så får jag se om den ger någon ledning.
Du har alltså inte accumulatortankar utan bara pannans volym? Räknar du vattnet som cirkulerar i de där 100 litrarna?
Nejdå, jag menade just det jag skrev - pannans volym. ;) Ackumulatortankar har jag, på 1000 liter, men innan de börjar värmas upp så cirkulerar ju bara just pannans hundra liter vatten.

Med det sagt så gick det betydligt bättre ikväll. Full sprutt och 80-85 grader (då vattnet börjar värma tankarna) på... trekvart kanske. :banana: Jag gjorde litet annorlunda vid tändningen.
 
Pannan är nysotad, sotaren var här redan förra veckan innan tillträdet. :up: Men han hade inte stenkoll på just den här pannmodellen. En VVS-professionell granne ska däremot eftersöka manual till pannan, så får jag se om den ger någon ledning.

Nejdå, jag menade just det jag skrev - pannans volym. ;) Ackumulatortankar har jag, på 1000 liter, men innan de börjar värmas upp så cirkulerar ju bara just pannans hundra liter vatten.

Med det sagt så gick det betydligt bättre ikväll. Full sprutt och 80-85 grader (då vattnet börjar värma tankarna) på... trekvart kanske. :banana: Jag gjorde litet annorlunda vid tändningen.
OK :)

Jag gör lite olika beroende på hur mycket tid hjag har för eldningen.

Ikväll kom jag hem i "normaltid". Dvs runt 18.00. Åt. klädde om och var nere vid pannan vid 19.

Så jag tände och när jag började få upp lite temp så vred jag temp.givaren till acc.tankarna till 50 grader. Dvs att redan 50 grader börjar värma tankarna. Allt för att det ska finnas lite värme i dem imorgon bitti. Jag får inte upp tempen rejält på ett par timmar innan jag lägger mig.

Har jag gott om tid och pannan är på gott humör så har jag givaren ställd mellan 70-80 grader. I lördags åkte jag iväg in nästan ett dygn och eldade upp tankarna till 80 grader och då var de lite varma fortfarande när jag kom hem.
 
Så jag tände och när jag började få upp lite temp så vred jag temp.givaren till acc.tankarna till 50 grader. Dvs att redan 50 grader börjar värma tankarna. Allt för att det ska finnas lite värme i dem imorgon bitti.
<...>
Har jag gott om tid och pannan är på gott humör så har jag givaren ställd mellan 70-80 grader. I lördags åkte jag iväg in nästan ett dygn och eldade upp tankarna till 80 grader och då var de lite varma fortfarande när jag kom hem.
Ok! Men... i min relativa okunskap undrar jag om det är helt i sin ordning att pannan inte blir varmare än 80 grader? Den här pannan går nog fint att elda upp i kokning om man skulle vilja (och kopplar från fläktstyrningen). Både sotaren och VVS-grannen menar att det helst bör vara varmare än 80, och att det är helt i sin ordning att den här pannan pendlar mellan 85-95 grader för att behålla en effektiv förbränning. Och att det dessutom är bra att pannan kommer upp hela vägen till lagom arbetstemperatur innan den börjar ladda tankarna. Fasen vet. Och jag skulle helst vilja ha upp tankarna till 85-90 grader, men då verkar det krävas två fulla inlägg varpå det nog fortfarande brinner på morgonen.

Men jag börjar förstå att det är som @athena_arabians skrev att pannor är individer. Det får ta sin tid att lära känna denna. :)
(Redrum... redrum... :D)
 
Ok! Men... i min relativa okunskap undrar jag om det är helt i sin ordning att pannan inte blir varmare än 80 grader? Den här pannan går nog fint att elda upp i kokning om man skulle vilja (och kopplar från fläktstyrningen). Både sotaren och VVS-grannen menar att det helst bör vara varmare än 80, och att det är helt i sin ordning att den här pannan pendlar mellan 85-95 grader för att behålla en effektiv förbränning. Och att det dessutom är bra att pannan kommer upp hela vägen till lagom arbetstemperatur innan den börjar ladda tankarna. Fasen vet. Och jag skulle helst vilja ha upp tankarna till 85-90 grader, men då verkar det krävas två fulla inlägg varpå det nog fortfarande brinner på morgonen.

Men jag börjar förstå att det är som @athena_arabians skrev att pannor är individer. Det får ta sin tid att lära känna denna. :)
(Redrum... redrum... :D)
Min panna är en kinkig madam ;)

Men elda upp min panna till 90 grader tror jag inte är görligt. Då är tempen ut i värmesystemet över 60-70 grader. Av någon anledning måste jag dra ner shunten till ca 1,5 om det inte ska bli tokvarmt i element och golvvärme. Det är tätt mellan strecken där. Jag begriper inte varför shunten inte är mer graderad. Jag växlar alltså mellan 1 och 2 på en shunt som är graderad upp till typ 10?

Förrförra ägaren hade problem med att pannan kokade. Begriper inte hur hon lyckades. :confused: Eller snarare misslyckades. Det är ju bara att dra ut mer värme i acc.tankarna?

Du verkar ha större vedmagasin än jag. Mina ilägg brinner ut på ett par timmar. En normal kvällseldning läger jag i två eller tre gånger.
 
Men elda upp min panna till 90 grader tror jag inte är görligt. Då är tempen ut i värmesystemet över 60-70 grader.
Men... vad konstigt, den styrningen borde väl vara oberoende av hur mycket värme som pannan matar till tankarna?
Förrförra ägaren hade problem med att pannan kokade. Begriper inte hur hon lyckades. :confused: Eller snarare misslyckades. Det är ju bara att dra ut mer värme i acc.tankarna?
Låter ju underligt, om 80 är lagom för dig... då är det ju jättemarginal till kokning.
Du verkar ha större vedmagasin än jag. Mina ilägg brinner ut på ett par timmar. En normal kvällseldning läger jag i två eller tre gånger.
Ok, här verkar det (som sagt bara eldat ett par gånger) definitivt brinna längre. Jag får i åtminstone 6-7 hyfsat grova halvmetersbitar.
 
Nytt hus med halvgammal vedpanna (Albin Venova).
Och jag har inte eldat med ved förut.

Jag får fyr, men inte nån riktig fart på det hela.
Skulle behöva en strukturerad manual... :)

Hur länge skall det brinna innan jag stänger direktspjället och askluckan, och vänder på elden? Fläkten, när skall den igång? Och jag ska vara tekniker... :angel:

Har du panna med fläkt brukar den startas när man börjar elda, sedan ska den normalt gå tills du eldat klart. Eventuella spjäll i skorsten skal alltid vara öppna vid eldning.
 
Men... vad konstigt, den styrningen borde väl vara oberoende av hur mycket värme som pannan matar till tankarna?

Alltså - shunten är manuell och inte tempstyrd. Avkänningen för när cirkulationspumpen ska dra igång vatten mot acc.tankarna däremot ställs via temperatur. Jag har ett vred på pannan som är graderat mellan 30 och 90 grader.


Ok, här verkar det (som sagt bara eldat ett par gånger) definitivt brinna längre. Jag får i åtminstone 6-7 hyfsat grova halvmetersbitar.

Jag får i max 40 cm ved. 37-38 cm är idealiskt.
 
Har du panna med fläkt brukar den startas när man börjar elda, sedan ska den normalt gå tills du eldat klart. Eventuella spjäll i skorsten skal alltid vara öppna vid eldning.
Nja, den här fläkten är termostatreglerad för att hålla panntemperaturen inom ett lagom intervall. Vid ca 95 stängs den av (för att inte pannan ska koka), och nere vid ca 85 startar den igen.

Spjället jag nämnde är inte i skorstenen, utan det direktspjäll i pannan som styr huruvida rökgaserna skall direkt ut i skorstenen (elden brinner uppåt) eller via vattenmagasinet (elden brinner neråt). :)

Just nu känns det rätt stabilt faktiskt, pendlar mellan 85-95 sedan ett par timmar och jag fyllde just upp veden helt. Får se hur mycket som eventuellt är kvar i morgon bitti.
 
Nja, den här fläkten är termostatreglerad för att hålla panntemperaturen inom ett lagom intervall. Vid ca 95 stängs den av (för att inte pannan ska koka), och nere vid ca 85 startar den igen.

Spjället jag nämnde är inte i skorstenen, utan det direktspjäll i pannan som styr huruvida rökgaserna skall direkt ut i skorstenen (elden brinner uppåt) eller via vattenmagasinet (elden brinner neråt). :)

Då skal fläkten alltid vara på och spjället vara riktat mot vattenmagasinet så länge du eldar för att vattnet skal vara varmt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 570
Senast: cassiopeja
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 613
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp