Veganfoder!?

Sporthorse

Trådstartare
Är det verkligen lagligt att låta hunden leva på veganfoder? Såg på fb att en person som själv är vegan även köper veganfoder till sin hund.

Finns veganfoder på svensk marknad? Ja? Lagligt! :cautious:

Menade du egentligen att fråga om det är etiskt försvarbart?

Annars är det bara att använda Google, lättare att få ett snabbt svar där gällande den lagliga aspekten än på ett forum.

Nej jag undrade om det är lagligt.
Jag kan förstå att man kanske använder det en kort period på ja låt säga veterinärens rek vid diverse utredningar men att låta den leva på det hela livet? Hade jag ingen aning om.

Veganfoder tror jag inte finns. Men vegetariskt foder till hund finns.
Det står veganfoder.

"Har en säck med AMI DOG torrfoder (12,5 kg) med ca 75% kvar. Köpte den till min hund för variation men han tycker inte om den och föredrar det andra veganska toderfoder han äter i vanliga fall."

Det skulle inte förvåna mig om det finns och jag vet att det finns de som blandar ihop eget veganskt till hundarna... Nej, jag tycker inte det är ok även om det säkert är lagligt. Vill folk ha veganhusdjur så får de skaffa sig något djur som är skapat för att leva på enbart vegansk eller vegetarisk kost, inte ett djur som i grund och botten är ett rovdjur.

Jag är själv vegetarian med en del "vegantänk". Trots detta har jag två frysar fyllda med kött, åt hundarna. Precis som alla andra så har jag en skyldighet att ge mina hundar den mat som de mår bäst av. Det enda där som påverkas av mitt tänk kring slaktdjur är vilken typ av kött hundarna får. På så sätt kan vi undvika de sämsta alternativen. Det är också därför jag blandar eget istället för att köpa själv, för att ha koll.

Lagligt, tja.. Du är som djurägare skyldig till att ge ditt djur all den näring den behöver. Ett veganfoder skulle alltså behöva ha tillsatt allting som hundar behöver i sitt foder i näringsväg, vilket betyder att man måste stoppa i en massa framställda vitaminer, mineraler, proteiner mm i fodret. Är veganfodret inte rätt balanserat så kommer hunden få problem och bli undernärd, och det är ju inte lagligt att svälta djur.

Etiskt försvarbart kommer det aldrig vara, inte i min mening. Skaffar man en köttätare (och ja, hundar är carnivores, inte omnivores), då ska man ge den en köttbaserat diet. Går det emot ens egna moraler att köpa/hantera köttvaror så kan man skaffa sig en kanin eller häst istället.

Hundars föda har ingenting med människors moraliska kompass att göra. De ska äta det som är naturligt för dem, oavsett vad vissa människor må tycka och tänka om det.

Det skulle inte förvåna mig om det finns och jag vet att det finns de som blandar ihop eget veganskt till hundarna... Nej, jag tycker inte det är ok även om det säkert är lagligt. Vill folk ha veganhusdjur så får de skaffa sig något djur som är skapat för att leva på enbart vegansk eller vegetarisk kost, inte ett djur som i grund och botten är ett rovdjur.

Jag är själv vegetarian med en del "vegantänk". Trots detta har jag två frysar fyllda med kött, åt hundarna. Precis som alla andra så har jag en skyldighet att ge mina hundar den mat som de mår bäst av. Det enda där som påverkas av mitt tänk kring slaktdjur är vilken typ av kött hundarna får. På så sätt kan vi undvika de sämsta alternativen. Det är också därför jag blandar eget istället för att köpa själv, för att ha koll.
Trist att det är lagligt. Har för mig att någon med katt vart av med djuret eftersom personen utfodrade katten med veganfoder.

Jag äter själv enbartbveganmat men skulle aldrig ge hunden veganfoder.

Lagligt, tja.. Du är som djurägare skyldig till att ge ditt djur all den näring den behöver. Ett veganfoder skulle alltså behöva ha tillsatt allting som hundar behöver i sitt foder i näringsväg, vilket betyder att man måste stoppa i en massa framställda vitaminer, mineraler, proteiner mm i fodret. Är veganfodret inte rätt balanserat så kommer hunden få problem och bli undernärd, och det är ju inte lagligt att svälta djur.

Etiskt försvarbart kommer det aldrig vara, inte i min mening. Skaffar man en köttätare (och ja, hundar är carnivores, inte omnivores), då ska man ge den en köttbaserat diet. Går det emot ens egna moraler att köpa/hantera köttvaror så kan man skaffa sig en kanin eller häst istället.

Hundars föda har ingenting med människors moraliska kompass att göra. De ska äta det som är naturligt för dem, oavsett vad vissa människor må tycka och tänka om det.
Personen påstår att hundar är omnivorer.. Det säger allt.
Många som skaffar hund utan att veta någonting om hunddjuret. Tragiskt :(

Personen påstår att hundar är omnivorer.. Det säger allt.
Många som skaffar hund utan att veta någonting om hunddjuret. Tragiskt :(
Det faktum att hundar har vissa enzymer som gör att de kan bryta ner spannmål och vegetabilier lite bättre än vargar är knappast ett argument för att de är omnivores.

Deras käkar kan inte röra sig i sidled, de har inga malande tänder, deras tarmsystem är kort. Allt på grund av att de är carnivores.

Det står veganfoder.

"Har en säck med AMI DOG torrfoder (12,5 kg) med ca 75% kvar. Köpte den till min hund för variation men han tycker inte om den och föredrar det andra veganska toderfoder han äter i vanliga fall."
Som ett vanligt vegetariskt foder. Kanhända säljer termen veganskt en del.

Det argumentet har jag också hört, den personen la ner när jag sa att hen skulle jämföra tänderna på sig själv och hunden. Dvs hunden är carnivor.
Tyvärr fungerar det inte med vissa människor. Om man går så långt att man ser sin hund som vegan så är det lönlöst att prata. Väldigt trist.

Tyvärr är ju många foder näst intill vegetariska med all spannmål och skit de stoppar i dem. Jag fick panikköpa kvällsmat till hunden på Ica för ett tag sedan, tänkte att våtfodret rimligtvis borde ha högre kötthalt än det torrfoder som fanns. De flesta hade en kötthalt på typ 4%... Det högsta jag hittade hade, tror jag, 12% kötthalt, så det är ju inte mycket kött ens i dessa vanliga hundfoder:yuck:
Tycker inte det är många märken som är värda namnet hundfoder överhuvudtaget:rage:

Tyvärr är ju många foder näst intill vegetariska med all spannmål och skit de stoppar i dem. Jag fick panikköpa kvällsmat till hunden på Ica för ett tag sedan, tänkte att våtfodret rimligtvis borde ha högre kötthalt än det torrfoder som fanns. De flesta hade en kötthalt på typ 4%... Det högsta jag hittade hade, tror jag, 12% kötthalt, så det är ju inte mycket kött ens i dessa vanliga hundfoder:yuck:
Tycker inte det är många märken som är värda namnet hundfoder överhuvudtaget:rage:

Tveksamt. De där 4% kött som brukar anges är smaken. Du kan t.ex. ha mat som består av 96% kyckling, nöt och gris men sedan lägger man till 4% lammkött som "smaksättning" och så kallar man maten för "X med lamm". Det betyder inte att kötthalten är 4% utan just att maten innehåller minst 4% av namngivet kött.

Ta Doggy med viltkött som exempel. Det innehåller: Kött och animaliska biprodukter (ren 4%), spannmål, mineralämnen.

Det betyder att maten innehåller minst 4% renkött. Inte 4% kött. Halten spannmål är dessutom rätt låg eftersom kolhydrathalten och fiberahalten tillsammans ligger under 2% (ca 12% i torrsubstans).

Trist att det är lagligt. Har för mig att någon med katt vart av med djuret eftersom personen utfodrade katten med veganfoder.

Jag äter själv enbartbveganmat men skulle aldrig ge hunden veganfoder.
Det är dock skillnad på hund och katt. Hundar kan klara sig på en vegetarisk eller till och med vegansk kost (även om jag tycker att det är totalt åt pipsvängen) medan katter måste ha kött.
Har man en hund så anses man alltså troligen ge den en ok kost även om den inte får kött, har man däremot en katt så är det klart mot djurskyddslagen eftersom katten inte kommer att överleva på den kosten.

Jag har ramlat över sånt här med vegetariskt/veganfoder till hund förut, vad finns det för forskningsrapporter om effekterna av detta under en längre tid?

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en... 2
Svar
23
· Visningar
4 690
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Börjar med att säga att jag har kontaktat veterinär men jag vet inte om jag är hysterisk, igen. Min lilla hund knasade till en klo...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka