Bukefalos 28 år!

Veganism - vettigt eller vansinne?

Min relation med bönderna spelar ingen roll, poängen är att jag hört dem säga detta, det är inte hörsägen eller rykten jag hört.
Min vetskap om hur det kan gå till motsäger din illusion om att alla svenska bönder är empatiska djurvänner. Även @fejt stöder vad jag säger med en likanade självupplevd historia.
Jag hoppas dock att nya generationen svenska bönder är mer djurvänliga än den senaste generationen. Jag vill gärna tro det.
Ang kalv och avskiljande från kon så tycker jag att det ör fruktansvärt att skilja dem åt så tidigt. Jag kan inte ens få ihop att det skulle vara ekonomiskt, det borde vara billigare att kalven får dricka mjölk än att ge den ersättning.
Kalven dricker ju inte all mjölken heller så jag förstår inte att det inte skall gå att låta den dia ett tag. Kon mjölkar ju mycket längre än vad kalven behöver dia. Förr fick kalvarna dricka mjölk men det räckte ändå till människorna. Och nu har vi raser som mjölkar mycket mer men ändå ses det som nödvändigt att plåga kalven med att skilja av den.
Jag avstår hellre mjölk än går med på att det är en bra lösning.

OK, anekdoter får man berätta, bara man vet vad

Du verkar inte förstå vad jag säger:

Kon kanske blir mindre ledsen om man tar bort kalven direkt, än om ko och kalv får knyta an genom att dia några dagar.

Jag har också träffat på enstaka bönder som säger, eller t.o.m. gör, riktigt märkliga och väldigt oempatiska saker runt djur. På en kurs för ett antal år sedan, träffade jag t.ex. på en bonde som hade får, och som avlivade alla lamm som det var minsta problem med.
Vi andra fårhållare (alltså den stora majoriteten) pysslar, fixar och trixar på ett nästan löjligt sätt för att få lammen att överleva, även de som har 100-tals tackor pysslar. Vi jobbar också förebyggande, så att fåren ska trivas och må bra, för då blir det mindre problem. Vi träffs på kurser, seminarier, utställningar och studieresor och lär oss mer om djuren vi jobbar med.

Bonden ovan, som slog ihjäl lamm, han slutade med får efter något år...


Men de är verkligen
 
Hoppsan, antropocentrisk skulle det stå. Jag tänker visst för mycket på patriarkatet...





Det är självklart att köttproduktion är för människan och samtidigt sätter bönderna djuren i första hand säger ni. Det går ju inte ihop. Jag tvivlar inte på att många bönder bryr sig och tycker om sina djur men det förändrar inte köttproduktionens syfte. Hur många grisar går utomhus i Sverige? Hur många har kastrerats utan bedövning, som exempel. Har de grisbönderna verkligen satt sina djurs välmående i första hand? Nej, för det krockar med andra intressen, som att det är dyrt och krångligt att bedöva inför kastrering. Där var det tydligt att det behövdes styrmedel uppifrån, dvs ett förbud, för att förmå bönder att prioritera grisarnas välfärd. Så kom inte och säg att bönder sätter djuren i första rummet.

Det är precis det här som kritiska djurstudier handlar om, att vrida på perspektiven och kritiskt granska antropocentrismen.

Svara på frågan du fått om du har/har haft någon direktkontakt med någon/några djuruppfödare, och så fall hur, så blir det meningsfullt att föra en diskussion.

Så igen: har du någon direktkontakt med djuruppfödare och för en dialog med dessa?

Vi kan komplettera frågan så här: Har du varit på studiebesök på olika sorters djuruppfödning och av olika djurslag, så att du har ett bra underlag för dina åsikter?


Folk som inte svarar på frågor, och tycker sig ha den rätten, är rätt träliga att försöka diskutera med.
Ett allmänt barnsligt och omoget beteende.

BTW, stollarna runt ämnet "Kristiska djurstudier" har absolut inte haft något inflytande på förbättringarna av djurskyddslagen som införts.

Eftersom deras svamlande saknar all vetenskaplig grund och man dessutom tar avstånd från vetenskapliga metoder och vetenskapliga resultat, så är det förvånande att ämnet finns på högskolenivå.
 
Svara på frågan du fått om du har/har haft någon direktkontakt med någon/några djuruppfödare, och så fall hur, så blir det meningsfullt att föra en diskussion.

Så igen: har du någon direktkontakt med djuruppfödare och för en dialog med dessa?

Vi kan komplettera frågan så här: Har du varit på studiebesök på olika sorters djuruppfödning och av olika djurslag, så att du har ett bra underlag för dina åsikter?


Folk som inte svarar på frågor, och tycker sig ha den rätten, är rätt träliga att försöka diskutera med.
Ett allmänt barnsligt och omoget beteende.

BTW, stollarna runt ämnet "Kristiska djurstudier" har absolut inte haft något inflytande på förbättringarna av djurskyddslagen som införts.

Eftersom deras svamlande saknar all vetenskaplig grund och man dessutom tar avstånd från vetenskapliga metoder och vetenskapliga resultat, så är det förvånande att ämnet finns på högskolenivå.
Du är själv inte alls trevlig att diskutera med. Gapar om att jag ska detaljredovisa mina kontakter inom animalieproduktion och kallar mig sedan barnslig samtidigt som du inte verkar förstå mitt resonemang alls. Det är uppenbart att du har mycket begränsad insikt i kritiska djurstudier som vetenskap, du kanske ska sätta dig in i ämnet innan du avfärdar det som svammel.
 
Även om det rubbar ekosystem och tar livet av så många fåglar att arter nästan utrotas totalt? Här kommer nog "kunskapsrelativismen" i sin tydligaste form...

Det är inte så att jag tycker fler minkar ska släppas ut men lösningen är i alla fall inte att stänga in dem på minkfarmer och elektrifiera dem till döds. Smartast vore väl att förbjuda skiten så slipper fler rymma eller släppas ut. Minkfarmarna själva brukar säga att minst 80% av dem som släpps ut dör så om ekosystemet kollapsar tror jag de har rätt liten del i det
 
Svara på frågan du fått om du har/har haft någon direktkontakt med någon/några djuruppfödare, och så fall hur, så blir det meningsfullt att föra en diskussion.

Så igen: har du någon direktkontakt med djuruppfödare och för en dialog med dessa?

Vi kan komplettera frågan så här: Har du varit på studiebesök på olika sorters djuruppfödning och av olika djurslag, så att du har ett bra underlag för dina åsikter?


Folk som inte svarar på frågor, och tycker sig ha den rätten, är rätt träliga att försöka diskutera med.
Ett allmänt barnsligt och omoget beteende.

BTW, stollarna runt ämnet "Kristiska djurstudier" har absolut inte haft något inflytande på förbättringarna av djurskyddslagen som införts.

Eftersom deras svamlande saknar all vetenskaplig grund och man dessutom tar avstånd från vetenskapliga metoder och vetenskapliga resultat, så är det förvånande att ämnet finns på högskolenivå.
Som sagt. Olika kunskapskulturer. Och blindhet. Från din sida. Varför vill du visa dig så enögd och obildad?
 
Det är självklart att köttproduktion är för människan och samtidigt sätter bönderna djuren i första hand säger ni. Det går ju inte ihop.

Det går alldeles utmärkt ihop.

Även om syftet är att ta mig till Alperna så kan jag ändå se till att resan dit är himla trevlig. Kanske är det till och med så att jag kräver att resan dit är himla trevlig för att ens åka till Alperna, annars kanske jag gör något annat.
 
Vad tycker ni om såna här videos som visas i stor sett varje år? Vinklat och hittepå?

Sant. Och hemskt att se :cry:

När jag gick naturbruksgymnasium läste vi först om beteendestörningar hos grisar på etologin. Sen gick vi upp tills skolans konventionella grisstall och tittade på beteendestörningarna O_o
 
Vad tycker ni om såna här videos som visas i stor sett varje år? Vinklat och hittepå?
Jag vill inte titta på filmen - eller liknande filmer. Jag vet redan och handlar därefter, dvs äter inte kött, och definitivt inte gris. Vill man puffa sig själv ett steg närmare beslutet att bli vegan (i möjligaste mån, jag räknas knappast dit eftersom jag t.ex. äter honung...) kan man titta på filmen Earthlings.
 
@skogaliten har definitivt inte gjort sig förtjänt av epitetet "obildad". @skogaliten ställer raka och relevanta frågor som du hellre går till personangrepp än att svarar på.
Ja, du kommer ju med sådana där korrigeringar. Jag gick inte till personangrepp, jag frågade varför hen vill visa sig så obildad. Vilket alltså inte ens kräver att hen är obildad, bara att hen visar sig så.
 
Vad tycker ni om såna här videos som visas i stor sett varje år? Vinklat och hittepå?

Vinklat ja. Hittepå nej. Filmar man ett antal gårdar så hittar man många tråkiga saker. Grisproduktion är i allmänhet katastrofal i Danmark och dålig i Sverige. Det räcker inte att välja svenskt där.

Det trista är att de aldrig väljer att visa de få gårdar som satsar på en väldigt hög djurvälfärd. Därför att det inte är målet. Men det vore en bättre upplysning.
 
Här kommer jag igen med mina besök på djurgårdar.. :D Vi var även på en grisgård, också en av Skånes största. Det var slaktsvin, alltså köttdjur, inte en gård med suggor och kultingar. Djuren var himla fina, rena, hade halm, det var mockat, de kunde röra sig fritt även om båsen inte var jättestora. Fick mycket bättre intryck av grisgården än kycklingstallen (vilket var synd i egoistiskt syfte, för jag föredrar fågel över griskött).

Passar på att berätta om mjölkgårdarna som vi besökte också.. både ekologisk och oekologiska gårdar, samtliga över 500 mjölkkor så de räknas också till "jättarna". Jättefina kor, välmockade stall, gott om plats (kor lyckades galoppera i stallarna). Kalvstallen var ännu finare, massa halm och rörelseyta, även om kalvarna såklart är små när de tas från sin mor. Såg även en nyfödd kalv som fötts samma natt och den var hos sin mamma. Men såg också kalvar i sådana små "burar".

Vet egentligen inte om detta är ett inlägg i tråddebatten, men det kanske är intressant att läsa för alla konsumenter där ute. Jag tyckte det var otroligt intressant att se allt detta iaf, och det påverkar mina val som konsument. Men djurvälfärden var hög (förutom vad jag tyckte för kycklingarna då, vilket galet nog är helt inom lagens råmärken), kollegan som jag var med har tidigare arbetat som djurskyddsinspektör så hen såg ju även med de "glasögonen" och hade inga anmärkningar. Kanske beror detta på att det här var väldigt stora gårdar, det är kanske på de mindre som djurskyddet halkar.
 
Ja, du kommer ju med sådana där korrigeringar. Jag gick inte till personangrepp, jag frågade varför hen vill visa sig så obildad. Vilket alltså inte ens kräver att hen är obildad, bara att hen visar sig så.

Okej, så när du förklarar att @skogaliten visar sig blind och obildad är det inte korrigerande av hens åsikter, men när jag anser att dina (i mina ögon) påhopp är omotiverade så korrigerar jag dig?

Hela den här tråden är full av folk som tycker saker och andra som i sin tur tycker saker om det, det är ju en del av diskussionen. Lite självinsikt och ödmjukhet kan vara bra. Mycket möjligt att jag borde ha mer av det själv också.
 
Senast ändrad:
Det går alldeles utmärkt ihop.

Även om syftet är att ta mig till Alperna så kan jag ändå se till att resan dit är himla trevlig. Kanske är det till och med så att jag kräver att resan dit är himla trevlig för att ens åka till Alperna, annars kanske jag gör något annat.
Varför har vi då djurskyddslagar om bönderna är så bra på att själva reglera sin djurhållning efter den senaste etologiska forskningen? Varför vill både du och jag då se en förbättring av djurhållningen inom industrin?

Du menar kanske något i stil med att de flesta djuruppfödare håller djur för att de tycker om djur och bryr sig om dem och inte skulle ha djur annars. Det säger jag inte emot. Skillnaden mot ditt exempel med Alperna är att du, när du väl har börjat knalla, måste ta dig till toppen för att kunna betala räkningarna. Du framställer animalieproduktion på ett nästan romantiskt sätt och blundar kapitalismens effekter.
 
Varför har vi då djurskyddslagar om bönderna är så bra på att själva reglera sin djurhållning efter den senaste etologiska forskningen? Varför vill både du och jag då se en förbättring av djurhållningen inom industrin?

Du menar kanske något i stil med att de flesta djuruppfödare håller djur för att de tycker om djur och bryr sig om dem och inte skulle ha djur annars. Det säger jag inte emot. Skillnaden mot ditt exempel med Alperna är att du, när du väl har börjat knalla, måste ta dig till toppen för att kunna betala räkningarna. Du framställer animalieproduktion på ett nästan romantiskt sätt och blundar kapitalismens effekter.

Nej, då har du tolkat mig lite skevt.

De flesta jag träffar har en bra djurhållning, men jag har besökt lamm, nöt och utegrisproducenter som inriktat sig på god djurhållning.
Majoriteten av djuren, även i Sverige, lider av stora brister i djurvälfärden.

Jag menar bara att det är fullständigt möjligt att förena utmärkta liv för djur med livsmedelsproduktion. Inte att det idag är norm och det vanligaste.

Men det vore bättre om man i samband med skräckpropagandan visade exempel på hur bra det kan vara. Då kanske vi kan få ett tryck om förbättring.

Nu försöker de ofta visa det orimliga med köttproduktion genom de värsta avarter de kan hitta, vilket inte är ett argument alls för att minska den.
 
Senast ändrad:
Inspirerad av alla idéer i tråden köpte jag en vegetarisk lunch idag! Kål. Det var spännande. Slog även till, för första gången någonsin, på några veganska biffar (linser och "bullar") på Coop. Någon som har något tips på vad som är extra gott att ha till?
 
Inspirerad av alla idéer i tråden köpte jag en vegetarisk lunch idag! Kål. Det var spännande. Slog även till, för första gången någonsin, på några veganska biffar (linser och "bullar") på Coop. Någon som har något tips på vad som är extra gott att ha till?

Spontan reaktion. Äter du alltså kött som dominerande bit till varje måltid annars?

Här kan vi snacka kunskapsluckor om mat o matlagning! Kan någon länka in någon av de fantastiska trådarna med vegetariska recept åt @Bambi ?
 
Liksom det mesta i ett samhälle centrerat runt människan just tar hänsyn mest till människor...Och att alldeles för mycket av allt möjligt är styrt av en väldigt snöd syn på att nå omedelbar och maximerad vinst...

Cirkelresonemang är inte speciellt imponerande. Det är klart att köttproduktion syftar till att ta fram kött... Konstigt vore det annars.
Andra delen av den meningen är inte heller självklar, det är bristande logik och tyder på bristande kunskaper. Det går nämligen inget bra att föda upp djur, om dessa inte får en rimligt tillfredsställande tillvaro. Får de inte en god tillvaro, så mår de inte bra, och mår de inte bra, så blir det inget rimligt utbyte av uppfödningen. Alltså är ett mål med djuruppfödning att ge god omsorg till djuren, och en god miljö till djuren = en tillfredsställande tillvaro.

Man kan inte föda upp djur långsiktigt utan att ta en väldig massa hänsyn till sin omvärld, bl.a. ur ett ekologiskt perspektiv. Det går utmärkt att driva många slags industrier och tjänsteföretag, utan att ta hänsyn till omvärlden och miljön och fortsätta med det i åratal, men det är fullständigt omöjligt att bedriva jordbruk med djuruppfödning utan någon som helst ödmjukhet och utan hänsynsfullhet mot omvärlden, med ett långsiktigt perspektiv.
Det är dessutom så att djuruppfödning i allmänhet och/eller djurhållning för att få mjölk, inte enbart är ett slags karriär och yrkesval, det är mångt och mycket ett livsstilsval, där omsorg om djur och natur är en huvudingrediens. Man vill jobba med djur för att man tycker om djur och trivs tillsammans med dem. Att tjäna pengar i betydelsen "bli rik" eller skaffa sig en förmögenhet, står långt ner på listan, efter sådant som att just sköta djuren eller att se grödor växa. Man blir inte rik på att bedriva jordbruk, och väldigt få, antalsmässigt, jordbruk bedrivs i bolagsform.
Många av de jordbruk som drivs i bolagsform, är ett slags rester av det gamla adelssamhället. Det är stora gods och deras ägare som bedriver storskalig jordbruksverksamhet, ofta på de stora slätterna med spannmålsodling i fokus. Där kan man verkligen tala om kapitalistisk kontext!

Men du svarar inte på den direkt ställda frågan:
Har du direktkontakt med djuruppfödare och pratar med dessa? I så fall, vad gäller det för djuruppfödning?

Skulle du dessutom kunna vara så vänlig och beskriva hur den där köttindustrin du talar om ser ut? Hur fungerar en sådan? Var finns den? Vilka sorters djur gäller det? Under vilka premisser verkar den?

Det närmaste jag kommer en industriliknande verksamhet i Sverige är konventionell uppfödning av slaktkyckling på stall. Medan den ekologiska uppfödningen är väldigt annorlunda...Stod om det tidigare i tråden.

Så fram med verkliga beskrivningar, istället för testuggande som liknar det som SKP-anhängare hängav sig till under det tidiga 1970-talet...
Mer fakta och mindre med teser tack!

Fast jag tänker att visst är det möjligt i Sverige att bedriva djuruppfödning utan att det är bra för djuren varken i nutid eller på sikt. Det finns ju många konventionella gårdar där varken grisar eller kor har det så värst bra, fast det är fullt tillåtet och fungerar i syftet att ta fram kött. Jag tror det är viktigare att lyfta fram de ekologiska alternativen än att försvara all djurhållning, för det finns mycket svineri även i vårt land.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp