Övr. allmänt Vegansk, glutenfri förrätt åt det indiska hållet?

Myrten

Trådstartare
Jag ska ha hem ett par vänner på middag nästa helg. En av dem är vegan och den andra äter inte gluten. Jag har sedan länge bestämt att bygga huvudrätten runt tofu och hade tänkt servera en "sticky tofu" i en söt-sur-stark sås med rostade sesamfrön och vårlök. Till det ris och ångkokt eller wokad pak choi. Till förrätt hade jag då tänkt ha en vegansk sashimi med aubergine och kanske lite andra grönsaker.

Men i helgen som gick gjorde jag palak paneer och det blev så jäkla gott att jag nu är inne på att försöka få till en vegansk variant istället. Det enda jag behöver göra annorlunda är att inte ha något smör och byta osten mot tofu. Jag hade ingen grädde (för jag glömde köpa) utan tog cocosgrädde och det blev jättebra. Så jag tror starkt på det här. Men frågan är ju då vad jag ska ha för förrätt som passar till? Jag har kollat i min indiska kokbok och samosas etc går bort pga gluten. Jag vill helst inte ha tofu både till för- och huvudrätt. Jag vill helst ha något som i form skiljer sig från huvudrätten, dvs inte en "röra" av något slag.

Idéer och förslag? Jag funderar på att helt enkelt göra två veganska grytor till huvudrätt och skippa förrätten. Efterrätten tänker jag hålla fast vid att ha cocosglass, vilket var ursprungsplan.

Det får inte vara för komplicerat, för jag hinner nog inte provlaga rätten.
 

Myrten

Trådstartare
Kanske nån vietnamesisk vårrulle som du rullar åt gästerna?
Fast jag tycker inte att vietnamesisk vårrulle går så bra ihop med den indiska huvudrätten. Jag vill ha en rätt från de kök som förknippas med Indien och Pakistan. Sen blir den naturligtvis lite försvenskad.
 
Jag ska ha hem ett par vänner på middag nästa helg. En av dem är vegan och den andra äter inte gluten. Jag har sedan länge bestämt att bygga huvudrätten runt tofu och hade tänkt servera en "sticky tofu" i en söt-sur-stark sås med rostade sesamfrön och vårlök. Till det ris och ångkokt eller wokad pak choi. Till förrätt hade jag då tänkt ha en vegansk sashimi med aubergine och kanske lite andra grönsaker.

Men i helgen som gick gjorde jag palak paneer och det blev så jäkla gott att jag nu är inne på att försöka få till en vegansk variant istället. Det enda jag behöver göra annorlunda är att inte ha något smör och byta osten mot tofu. Jag hade ingen grädde (för jag glömde köpa) utan tog cocosgrädde och det blev jättebra. Så jag tror starkt på det här. Men frågan är ju då vad jag ska ha för förrätt som passar till? Jag har kollat i min indiska kokbok och samosas etc går bort pga gluten. Jag vill helst inte ha tofu både till för- och huvudrätt. Jag vill helst ha något som i form skiljer sig från huvudrätten, dvs inte en "röra" av något slag.

Idéer och förslag? Jag funderar på att helt enkelt göra två veganska grytor till huvudrätt och skippa förrätten. Efterrätten tänker jag hålla fast vid att ha cocosglass, vilket var ursprungsplan.

Det får inte vara för komplicerat, för jag hinner nog inte provlaga rätten.
Min bonusmamma gör en variant på det här som är supergott! Men koka potatisen först. Vegansk raita till.

https://www.tasteline.com/recept/indisk-potatiscurry/
 
Jag ska ha hem ett par vänner på middag nästa helg. En av dem är vegan och den andra äter inte gluten. Jag har sedan länge bestämt att bygga huvudrätten runt tofu och hade tänkt servera en "sticky tofu" i en söt-sur-stark sås med rostade sesamfrön och vårlök. Till det ris och ångkokt eller wokad pak choi. Till förrätt hade jag då tänkt ha en vegansk sashimi med aubergine och kanske lite andra grönsaker.

Men i helgen som gick gjorde jag palak paneer och det blev så jäkla gott att jag nu är inne på att försöka få till en vegansk variant istället. Det enda jag behöver göra annorlunda är att inte ha något smör och byta osten mot tofu. Jag hade ingen grädde (för jag glömde köpa) utan tog cocosgrädde och det blev jättebra. Så jag tror starkt på det här. Men frågan är ju då vad jag ska ha för förrätt som passar till? Jag har kollat i min indiska kokbok och samosas etc går bort pga gluten. Jag vill helst inte ha tofu både till för- och huvudrätt. Jag vill helst ha något som i form skiljer sig från huvudrätten, dvs inte en "röra" av något slag.

Idéer och förslag? Jag funderar på att helt enkelt göra två veganska grytor till huvudrätt och skippa förrätten. Efterrätten tänker jag hålla fast vid att ha cocosglass, vilket var ursprungsplan.

Det får inte vara för komplicerat, för jag hinner nog inte provlaga rätten.
Jag hade gjort samosas, jag älskar samosas.
 
Jag ska ha hem ett par vänner på middag nästa helg. En av dem är vegan och den andra äter inte gluten. Jag har sedan länge bestämt att bygga huvudrätten runt tofu och hade tänkt servera en "sticky tofu" i en söt-sur-stark sås med rostade sesamfrön och vårlök. Till det ris och ångkokt eller wokad pak choi. Till förrätt hade jag då tänkt ha en vegansk sashimi med aubergine och kanske lite andra grönsaker.

Men i helgen som gick gjorde jag palak paneer och det blev så jäkla gott att jag nu är inne på att försöka få till en vegansk variant istället. Det enda jag behöver göra annorlunda är att inte ha något smör och byta osten mot tofu. Jag hade ingen grädde (för jag glömde köpa) utan tog cocosgrädde och det blev jättebra. Så jag tror starkt på det här. Men frågan är ju då vad jag ska ha för förrätt som passar till? Jag har kollat i min indiska kokbok och samosas etc går bort pga gluten. Jag vill helst inte ha tofu både till för- och huvudrätt. Jag vill helst ha något som i form skiljer sig från huvudrätten, dvs inte en "röra" av något slag.

Idéer och förslag? Jag funderar på att helt enkelt göra två veganska grytor till huvudrätt och skippa förrätten. Efterrätten tänker jag hålla fast vid att ha cocosglass, vilket var ursprungsplan.

Det får inte vara för komplicerat, för jag hinner nog inte provlaga rätten.
Jag hade kört på två huvudrätter istället för förrätt och huvudrätt. Det känns mer indiskt tycker jag. Kan inte minnas att jag fick förrätt någon gång när jag var i Indien. Däremot beställde man gärna in flera grytor och delade på dem.
 

Myrten

Trådstartare
Svarar samlat. Tack för alla svar!

Jag har inte bestämt mig för något ännu, men jag lutar lite åt att ha två olika grytor istället för förrätt. Jag älskar också samosas (helst med lammfärs men även med potatis:d), men dels är de inte glutenfria utan att modifieras, dels blir det lite meckigt att göra. Jag är ganska bra på att laga mat, men min kassa finmotorik i kombination med otålighet gör att allt som involverar pyssel blir en stor, stor utmaning för mig. Att då fixa ihop dem och det med något glutenfritt mjöl som inte beter sig som vanligt känns riskfyllt. Deg av olika slag är inte heller riktigt min grej.

Det är lite samma med olika grönsaksbiffar. Jag är dålig på att få dem att hänga ihop ordentligt och bli jämt stekta.

Bahji, som jag också gillar väldigt mycket är ju betydligt enklare. Jag har inte släppt dem helt men det finns en nackdel. Min lilla lägenhet har modern, öppen planlösning och alltså är att köket ihopbyggt med rummet. Hur mycket jag än drar på fläkten innebär stekning på hög värme att hela lägenheten fylls med matos:down:. Det kan jag väl tugga i mig ibland, men det är rätt irriterande att ära och sen sova i. Jag tänkte inte ens på det när jag skrev tråden, men sen drog jag mig till minnes att jag sov i entrecote-doft härom dagen när jag hade en kompis över på middag. Så det känns som om badjis får bli ett fall för sommaren när man kan äta ute och öppna upp ordentligt och vädra.

Jag hade sedan tidigare funderat på någon form av potatiscurry. Jag är väldigt förtjust i det som i England kallas Bombay aloo. Den är rätt "tomatig" och även om det är tomat i palak paneer också, så är inte smaken så framträdande där. Så kanske blir det så. Men jag har inte bestämt mig. Tyvärr har jag gjort slut på mitt förråd av färdig kryddblandning för Bombay aloo som jag köpt i England och jag ska inte dit förrän i sommar igen.

Idag tror jag att jag ska testa att göra en blomkålscurry och se hur den blir.
 
Jag ska ha hem ett par vänner på middag nästa helg. En av dem är vegan och den andra äter inte gluten. Jag har sedan länge bestämt att bygga huvudrätten runt tofu och hade tänkt servera en "sticky tofu" i en söt-sur-stark sås med rostade sesamfrön och vårlök. Till det ris och ångkokt eller wokad pak choi. Till förrätt hade jag då tänkt ha en vegansk sashimi med aubergine och kanske lite andra grönsaker.

Men i helgen som gick gjorde jag palak paneer och det blev så jäkla gott att jag nu är inne på att försöka få till en vegansk variant istället. Det enda jag behöver göra annorlunda är att inte ha något smör och byta osten mot tofu. Jag hade ingen grädde (för jag glömde köpa) utan tog cocosgrädde och det blev jättebra. Så jag tror starkt på det här. Men frågan är ju då vad jag ska ha för förrätt som passar till? Jag har kollat i min indiska kokbok och samosas etc går bort pga gluten. Jag vill helst inte ha tofu både till för- och huvudrätt. Jag vill helst ha något som i form skiljer sig från huvudrätten, dvs inte en "röra" av något slag.

Idéer och förslag? Jag funderar på att helt enkelt göra två veganska grytor till huvudrätt och skippa förrätten. Efterrätten tänker jag hålla fast vid att ha cocosglass, vilket var ursprungsplan.

Det får inte vara för komplicerat, för jag hinner nog inte provlaga rätten.
Pakora? Eller nåt annat friterat, typ linsbollar. Eller en linssoppa.
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

  • ..

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Upp