Veganskt/vegetariskt omega 3

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare KaffeKask
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 502

KaffeKask

Trådstartare
Hur får man i sig omega 3 om man är vegetarian, eller t o m vegan?
Utan att äta tillskott iform av kapsel/tabletter...

Sv: Veganskt/vegetariskt omega 3

Jag äter linfröolja och ibland algolja, det sist nämnda är dock tillskott.

Var hittar ni algolja, jag har frågat på några hälsokoster men de bara glor på mig förvirrat. Eller försöker sälja fiskolja i gelatinkapslar.:cautious::wtf:

Googla "hampaolja" så ska det dyka upp lite butiker som säljer :) Ska tydligen ha "den rätta" balansen mellan omega-6 och omega-3.

Den här tråden ska jag följa. Är inte veg men äter inte fisk och borde nog säkra upp det där intaget..

Jag har kapslar med linfröolja. När jag köpte dem fanns det några olika märken att välja på, men dessa var de enda utan gelatinkapsel.
Hur tänker de? När det förmodligen är mest vegetarianer/veganer som väljer att köpa dem? Det kändes dumt O_o

Spinner vidare på tråden, jag som inte är vare sig vegetarian eller vegan, men bara totalvägrar fisk av alla sorter (älskar egentligen fisk, men inte tillräckligt för jag ska vilja fortsätta efter vissa omständigheter...), vad lämpar sig bäst för mig då?

Linfröolja? Hampolja? Och hur mycket ska jag ta? Varje dag? Osv....

Jag har kapslar med linfröolja. När jag köpte dem fanns det några olika märken att välja på, men dessa var de enda utan gelatinkapsel.
Hur tänker de? När det förmodligen är mest vegetarianer/veganer som väljer att köpa dem? Det kändes dumt O_o

Varför måste du köpa olja i kapslar?
Jag häller olja på maten, i sallad, över pasta.
Oftast är just kapslade oljor ganska så mycket dyrare än att köpa en flaska.

KL
Hittade bra tabell här på oljor och omega-3 och omega-6. Jag tycker den ser tillförlitlig ut; LÄNK

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
1 064
R
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 797
Senast: Roheryn
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 349
Senast: Tantan
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 798
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bästa kloslipen?
  • Blandraser och renraser