"Vegetariska" ridskor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ankunge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 675
A

Ankunge

Jag har letat som en galning efter ridskor/-stövlar som är fria från läder eller liknande material från djur, men har inte lyckats hitta något.
Nu vill jag alltså jättegärna ha tips på sådana skor om någon känner till några.

Sv: "Vegetariska" ridskor

'Köp ett par vanliga korta gummistövlar, ser ut som ridskor och så ett par chaps till det.

Jag har letat som en galning efter ridskor/-stövlar som är fria från läder eller liknande material från djur, men har inte lyckats hitta något.
Nu vill jag alltså jättegärna ha tips på sådana skor om någon känner till några.
Vad är det för larv !
djuren är ju redan slaktade och döda innan det produceras varor av dem så det hjälper dom inte ett skvatt om du går i gummistövlar! Kom ihåg att kolla godispåsarna också, gelatin framställs av grishudar som kokas, bara som information! Yllesockar är kanske också förbjudna?

Senast ändrad:

Vad är det för larv !
djuren är ju redan slaktade och döda innan det produceras varor av dem så det hjälper dom inte ett skvatt om du går i gummistövlar! Kom ihåg att kolla godispåsarna också, gelatin framställs av grishudar som kokas, bara som information! Yllesockar är kanske också förbjudna?

vad vet du om det? personligen tycker jag bara att det är ett konsekvent handlande, särskilt om man inte heller äter kött och inte vill inverka i den industrin.
det är väl inget jobbigt/omöjligt/uppoffrande/svårt att kolla godispåsar heller. hur kan du bli så upprörd?
vi överkonsumerar redan våra resurser så om någon avstår från sin "andel" har det bara en positiv inverkan, som det är idag finns det ändå alltid andra (vettigare?) ändamål för "slaktresterna".

Vad är det för larv !

Vilket otrevligt svar.
Jag är vegetarian och använder läder av det skäl du säger, jag tycker att lädret är en restprodukt. Men samtidigt äter jag inte gelatin, med motivering att jag äter inte sånt som kommer från djur. Men gelatin är ju också en restprodukt. Så jag är inte konsekvent.

Jag känner dock vegetarianer som inte befattar sig med varken gelatin eller läder och det är bara att säga :bow:

Har du inget svar på frågan som TS ställde så behöver du inte besvära dig med att vara i tråden alls? :idea:

Men om hon redan avstår från kött är det väl inte konstigt att hon inte heller vill nyttja restprodukterna? Även om vi vegetarianer inte äter kött så slaktas ju djuren ändå, så då kanske vi ska lägga av med hela vegetariangrejen helt och hållet?

Tyvärr har jag inga tips på bra vegetariska ridskor.. Stallet är i princip det enda jag använder läderprodukter till, så jag har inte riktigt tänkt på det hela. Men det finns ju "vanliga" veg.kängor och skor i många butiker/webbbutiker som är snygga och skulle kunna funka som ridskor..

Måste ju finnas massor.. ÖB har ju joddphurs i plast/gummi... De som ser ut som Converse-skor då?
En del ser ju ut somk läder, men är konstläder.. Så gå inte bara efter utseendet..

Vad är det för larv !

man kanske helt enkelt inte vill ha läder! jobbigt att sköta, och andra lädervaror som inte är "slätt" har en tendens till att spricka om man inte sköter dem ordentligt :smirk:

Nu är jag visserligen westernryttare så jag kan vara helt fel ute:)..
Men är inte Tretorns ridstövlar av gummi?

Har ett par vinterkänger från Mountain Horse (Rimfrost Paddock) som är gjorda i något PVC-material. Finns även i stövel variant. Varma och goa är de.

Du får virka egna i hemmaodlat bommullsgarn, för några skor i gummi kan du ju inte ha - gummi tillverkas ju som bekant av olja som är sammanpressade smådjur från miljoner år sedan = animaliskt i allra högsta grad!

gud ett så otroligt FÅNIGT svar.

SKÄRPNING ALLA!

TS skapade nog inte tråden för att få höra folks åsikter, eller vas tror ni?
Det är lite synd att bukes medelålder bland medlemarna sjunker till 8 år för exakt sådär beter sig stallägarens dotter.

Till TS ut och leta skor helt enkelt ;)

Vad är det för larv !

det lustiga är att när man som vegetarian själv använder läder så får man sig också en näsbränna av "köttätare", i stil med "jaså, du ska inte äta kött, men läder går visst bra". det är som att folk jämt känner sig manade att hacka på vegetarianer. precis som att det skadade någon att inte äta upp andra...

till TS: jag vill gärna veta om du hittar några schyssta vegetariska skor, så ska jag också köpa ett par vid nästa löning...

Har ett par MH som jag tror är helt i tyg. Dock är dom så skitiga så jag kan inte se om dom har några läderdetaljer eller om det bara är gummi.
Heter Easy Rider eller nåt sånt... Kostade runt 500:-
Har hållt bra och är svala på sommaren.

Liknande trådar

Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka