Vegetariskt till sommarbuffé

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare zassoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 887

zassoo

Trådstartare
Ja, har ni några tips på vegetariska rätter till en sommarbuffé? :) Jag har verkligen noll koll men vill kunna erbjuda något gott och somrigt.

Önskemål:

• Kan serveras kallt
  • Gärna kunna förberedas dagen innan, alternativt gå väldigt snabbt att slänga ihop på dagen
  • Lätt att göra mycket av
  • Hemskt gärna i plockformat

Troll? :D Förlåt jag kunde inte låta bli! :D

Men jag gillar champinjoner i alla dess former, de går ju även att fylla med olika röror. Vegetariska pajer, oftast godast lite ljumna men många av dem fungerar att äta kalla också. Där kan man variera med olika saker i pajerna.

Potatissallad, vilken typ beror på vad en föredrar men jag gillar helt klart de med vinaegrette framför de med majonäs/creme fraiche fast det går ju såklart att göra båda sorterna

Fetaost och vattenmelonsalllad, ev med pinjenötter

Bönsallad på olika blandade bönor (här tror jag att ex @Petruska @Trani @Koltrast @VLMF kan ha bra förslag)

Hoummus och Baba ganousch med ex pitabröd att dippa

Couscoussallad med ex spenat och granatäpple.

Gazpacho

Zucchinipaj med pesto och fetaost eller mozzarella - den är jättegod både varm, ljummen och kall (går säkert att göra i minivarianter om man är väldigt pysslig men ska det vara lätt att göra mycket av så satsa på en långpannevariant) Har du späda ogräs till hands typ små nässlor eller kirskål kan du slänga ner lite sånt också!

Cole slaw

Rostade färskpotatishalvor med getost och rosmarin alt halloumi och rädisor

Grillade majskolvar

Crostini med en röra på riven god ost (västerbottens!) färsk timjan och creme fraiche. Så galet enkelt men verkligen jättegott och lyxigt i smaken.

Filodegsknyten med valfritt innehåll.
För lakto-ovo vegetariska brukar jag köra pesto, soltorkade tomater och någon ost utan löpe (alt vegetarisk löpe).

Ja, har ni några tips på vegetariska rätter till en sommarbuffé? :) Jag har verkligen noll koll men vill kunna erbjuda något gott och somrigt.

Önskemål:

• Kan serveras kallt
  • Gärna kunna förberedas dagen innan, alternativt gå väldigt snabbt att slänga ihop på dagen
  • Lätt att göra mycket av
  • Hemskt gärna i plockformat

Det låter som en perfekt match, vegetarisk mat, sommar, lätt plock.

Betydligt svårare med icke vegetarisk buffé att hålla fräsch.

Även om ost gärna får vara med i olika formrr.

Om det är laktovegetariskt som gäller, tänk på att kolla löpe på ostarna. Tänkte med tanke på alla ost och pestotips.

Kan förtydliga med att det är inget krav på helt veganskt eller liknande även om det såklart inte gör någonting! Tror bara det är en gäst som önskar vegetarisk kost och hon äter mjölkprodukter, ägg mm. Däremot så kan det ju vara trevligt även för övriga gäster att det finns goda vegetariska alternativ att välja mellan :)

Troll? :D Förlåt jag kunde inte låta bli! :D

Men jag gillar champinjoner i alla dess former, de går ju även att fylla med olika röror. Vegetariska pajer, oftast godast lite ljumna men många av dem fungerar att äta kalla också. Där kan man variera med olika saker i pajerna.

Hörru du! :D

Pajer har vi tänkt på men vill helst undvika mat som måste värmas innan, det bästa är om det går att ta direkt från kylen.

Fyllda paprikor? Tänker exempelvis paprika med champinjonstuvning, mums! Champinjonstuvning funkar till allt:D

Fyllda paprikor har jag hört att många gillar men själv avskyr jag paprika så jag har inte tänkt på det som ett alternativ :angel: Sen är jag nog också lite skeptisk till kall champinjonstuvning :p

Potatissallad, vilken typ beror på vad en föredrar men jag gillar helt klart de med vinaegrette framför de med majonäs/creme fraiche fast det går ju såklart att göra båda sorterna

Fetaost och vattenmelonsalllad, ev med pinjenötter

Bönsallad på olika blandade bönor (här tror jag att ex @Petruska @Trani @Koltrast @VLMF kan ha bra förslag)

Hoummus och Baba ganousch med ex pitabröd att dippa

Couscoussallad med ex spenat och granatäpple.

Potatissallad kommer finnas! :) Vinegrett-typen.

Flera bra tips, tack!

Gazpacho

Zucchinipaj med pesto och fetaost eller mozzarella - den är jättegod både varm, ljummen och kall (går säkert att göra i minivarianter om man är väldigt pysslig men ska det vara lätt att göra mycket av så satsa på en långpannevariant) Har du späda ogräs till hands typ små nässlor eller kirskål kan du slänga ner lite sånt också!

Cole slaw

Rostade färskpotatishalvor med getost och rosmarin alt halloumi och rädisor

Grillade majskolvar

Tack, bra tips! Smart att göra småpajer i långpanna :)

Hörru du! :D

Pajer har vi tänkt på men vill helst undvika mat som måste värmas innan, det bästa är om det går att ta direkt från kylen.

Fyllda paprikor har jag hört att många gillar men själv avskyr jag paprika så jag har inte tänkt på det som ett alternativ :angel: Sen är jag nog också lite skeptisk till kall champinjonstuvning :p
Om det är såna där vegetarianer som äter ägg och ost så hade jag gjort en quish lorraine (lite osäker stavning) fransk ost o lökpaj. den är toppen kall, föredrar att ha den kall framför varm :D

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 328
Senast: Tantan
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott... 2 3
Svar
54
· Visningar
4 410
Senast: Voeux
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 856
Senast: monster1
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m