Bukefalos 28 år!

Vegetariskt till sommarbuffé

Kall soppa, typ spenat, upphälld i portionsglas.

Krustader med kantarellstuvning i :d

Omelett med någon stuvning på. Vi brukar ha räkstuvning men spenatstuvning kanske funkar? :)
 
Bruschettas måste du ju ha! :d
Bruschetta.jpg
 
Fast just Quiche Lorraine är ju inte vegetarisk, den innehåller ost, rökt skinka och äggstanning.
Just därför skrev jag att det var för vegetarianer som gör undantag för ägg, de förekommer faktiskt ganska frekvent :)
Skinkan är långt ifrån nödvändig! och Ost går ju att få utan löpe.
 
"Gott och somrigt" tänker jag nästan automatiskt är vegetariskt. :) Sallader, råkost, frukt, bröd, goda röror... lätt, fräscht, svalt. Bönsallad är ju underbart, fetaost och melon likaså, pastasallad såklart, potatissallad... osv. Hummus, tzatziki, baba ganoush, någon röra med yoghurt och fetaost. Beror såklart på hur vegetariskt det ska vara men lät ju som att ost är ok. Annars kan jag tipsa om bulgursalladen jag åt till lunch och middag idag, skulle egentligen göra tabbouleh men inkorporerade skåprensning.

Huvudingredienserna var finhackad bladpersilja och kokt bulgur (ungefär lika mycket av varje, hade även i lite tomatpuré i bulguren), sedan skuren gurka, hackat äpple, finhackade små tomater i olika färger (kramade ur dem värsta vätskan så det inte blir rinnigt), finhackad soltorkad tomat, riven krispsallad, en burk kikärter, fint skuren rödlök, olivolja, balsamvinäger (tänker att vilken vinäger som helst funkar), salt, peppar. Hade nog haft i granatäpplesirap och/eller citron om jag haft hemma också (fast äpplet bidrog med ganska lagom syrlighet). Helt sjukt gott!
 
Ja, har ni några tips på vegetariska rätter till en sommarbuffé? :) Jag har verkligen noll koll men vill kunna erbjuda något gott och somrigt.

Önskemål:

  • Kan serveras kallt
  • Gärna kunna förberedas dagen innan, alternativt gå väldigt snabbt att slänga ihop på dagen
  • Lätt att göra mycket av
  • Hemskt gärna i plockformat
Medelhavssallad med couscous, soltorkade tomater, sparris och kronärtskockor är ljuvligt. Eventuellt lägga till fetaost eller chevre om man vill. Gazpacho i små glas är jättegott det är en soppa som äts kall. Snittar med olika innehåll är lätt att göra om man tar tunnbröd, lägger på innehållet, rullar ihop och skär snett i bitar.
 
Kanske inte så gott helt kallt men jag är helt förälskad i en getostbruschetta som jag ätit. Gratinerad med getost, på med lite valnötter och ringla över honung. MUMS!
 
Getostbruchetta är Supergott. Jag brukar göra en egen variant på mörkt bröd med getost marmelad ruccola och ibland även rödbeta och honung på :)
 
Tillbehören till midsommarmat är ju vegetariska så när jag blir bjuden på sådan buffé uppskattar jag om det finns lite proteinrikt och smakrikt istället för kött. Alltså inte fler sorters bukfyllesallad, även om det också är gott. För mig som äter ost är det det enklaste valet, och gott är det också. Gärna ost på get- eller fårmjölk för lite extra smak. Paj med ost i funkar också kanon.

Vill man blanda in andra smaker så varför inte vegetarisk sushi? Lite pickles?
 
Hummus som någon nämnde innehåller protein
Grön ärtsoppa går att äta (is)kall
Falafel brukar förekomma på våra sommarbufféer. Även om jag föredrar dem varma så går de at äta kalla. Annars om man värmer dem innan i en skål och har en handduk eller ett lock på så håller de sig ljumma ganska länge.
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 694
Senast: Voeux
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: Shaggy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 752
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp