"Gott och somrigt" tänker jag nästan automatiskt är vegetariskt.

Sallader, råkost, frukt, bröd, goda röror... lätt, fräscht, svalt. Bönsallad är ju underbart, fetaost och melon likaså, pastasallad såklart, potatissallad... osv. Hummus, tzatziki, baba ganoush, någon röra med yoghurt och fetaost. Beror såklart på hur vegetariskt det ska vara men lät ju som att ost är ok. Annars kan jag tipsa om bulgursalladen jag åt till lunch och middag idag, skulle egentligen göra tabbouleh men inkorporerade skåprensning.
Huvudingredienserna var finhackad bladpersilja och kokt bulgur (ungefär lika mycket av varje, hade även i lite tomatpuré i bulguren), sedan skuren gurka, hackat äpple, finhackade små tomater i olika färger (kramade ur dem värsta vätskan så det inte blir rinnigt), finhackad soltorkad tomat, riven krispsallad, en burk kikärter, fint skuren rödlök, olivolja, balsamvinäger (tänker att vilken vinäger som helst funkar), salt, peppar. Hade nog haft i granatäpplesirap och/eller citron om jag haft hemma också (fast äpplet bidrog med ganska lagom syrlighet). Helt sjukt gott!