vektorgrafik

mariposa

Trådstartare
Hej!
Jag har en liten fråga som jag undrar ifall någon snäll kunnig bukare kunde svara på. Eller när jag ändå håller på så två frågor.

Första vad är vektorgrafik och hur går man till väga, berätta gärna steg för steg.

Den andra är hur man gör en .GIF-animering.

Använder Photo Shop CS2

Tack på förhand
funken.

Sv: vektorgrafik

Vector gör man i Adobe Illustrator, vexel kan man dock göra i photoshop.

Vector är typ en bild som inte har några pixlar. Vanliga bilder har ju pixlar när man förstorar upp dem. Men en vectorbild kan man förstora upp hur mycket som helst utan att man någonsin kommer hitta en endaste liten en pixel.

Vexel är fuskvector :p Något som ser ut att vara vector men som inte är det. Vexel används ibland som en förberedelse till annan digitalbildredigering då vanligen med smudge tool x)

Aningen defekt beskrivning men trixar man lite med det så fungerar det x)

vektor är precis vad det heter, en bild som är baserad på färgkoder och skalor istället för färgpunkter.

används i det mesta, word, excel, powerpoint, ullustrator, indesign, pagemaker etc etc.
och hur du gör en gifanimering i photoshop vet jag faktiskt inte, men har du photoshop så har du nog imageready, det brukar jag använda för giffarna.

På frågan vad det är kan man förenklat svara att i en pixlad bild sparar du varje pixel för sig. Ett streck blir alltså massor av små "adresser". Om du gör samma streck vektorbaserat så sparar du start och slut"adresserna" på strecket. Förstår du hur jag menar?

Photoshop är inte gjort för att rita vektorgrafik i, det är ett fotoredigeringsprogram. Det går dock skapa vektorgrafik genom att använda path-verktygen (tror man översätter det med 'kurva' i svenska versionen). Dels kan du använda de verktyg man gör markeringar med och sen högerklicka och konvertera till path/kurva, dels kan du använda pennverktyget som ser ut som en gammaldags penna (och övriga verktyg som kommer fram när du trycker på triangeln på dess knapp), samt att du kan använda form-verktygen om man väljer kurv-format på dem.

Men ska du göra någon seriös vektorgrafik är Photoshop tungarbetat. Då är det Illustrator som gäller om du råkar ha någon adobesuit, annars gillar jag personligen Corel Draw mycket bättre (billigare dessutom). Sen finns även gratisalternativet IncScape som du kan ladda ned och som är rätt hyfsat.

Vektorbaserade original gör man oftast i Adobe Illustrator, det är alltså de banor som du ritar som är så kallade bezierkurvor. Detta innebär mycket kort att de är uppbyggda av ekvationer, och då går de att skalas i princip hur som helst utan kvalitetsförlust. Här finns en sida om bezierkurvor:
http://www.iml.umu.se/stod/ovrigt/objektgrafik/

Sånna illustrationer är att föredra för logotyper etc.

Adobe Photoshop jobbar traditionellt sett i pixelgrafik, och här finns lite begränsningar om du skall bibehålla skärpa och kvalitet. En bild för webben klarar sig lätt med 72 dpi, medan offset-tryckning blir bäst med 300 dpi (är inte digitalkameran rätt inställd funkar alltså inte bilden i alla lägen).

Det går att exportera banor från Photoshop och InDesign för att använda som illustrationer i Illustrator.

Det var en överförenklande hemsida. Det man använder är inte Bezier-kurvor utan den mer generella varianten B-Splines. En ännu mer generell variant, NURBS, används väl dock fortfarande mest inom CAD och 3D-modellering.

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
757
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Jeps
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka