Vem betalar.....

Ah, jag trodde du menade att man får medicin till typ 2 men inte till typ 1.

1 är sprutor och 2 är tabletter. Tabletterna kan man i värsta fall klara sig utan med extrem koll på blodsocker och diet. Utan sprutor dör man. Jag vet att för några år sedan var även astma (allvarlig) inräknad men inte längre. Vet inte om HIV medicinerna är det.
 
1 är sprutor och 2 är tabletter. Tabletterna kan man i värsta fall klara sig utan med extrem koll på blodsocker och diet. Utan sprutor dör man. Jag vet att för några år sedan var även astma (allvarlig) inräknad men inte längre. Vet inte om HIV medicinerna är det.
Båda de jag känner med typ två tar både sprutor och tableter dvs långtidsverkande insulin på morgonen (och den ena även på kvällen) och metformintabletter vid måltid.
 
Båda de jag känner med typ två tar både sprutor och tableter dvs långtidsverkande insulin på morgonen (och den ena även på kvällen) och metformintabletter vid måltid.

Många med 2 börjar med tabletter och kost, sedan brukar det tyvärr avancera till sprutor/tabletter. I vissa fall har man ju lyckats 'bota' diabetes 2. För 1 finns det inte egentliga några botemedel. Men @tanten tror jag kommer att pröva ett. Hon vet mycket bättre än jag vad det innebär.
 
1 är sprutor och 2 är tabletter. Tabletterna kan man i värsta fall klara sig utan med extrem koll på blodsocker och diet. Utan sprutor dör man. Jag vet att för några år sedan var även astma (allvarlig) inräknad men inte längre. Vet inte om HIV medicinerna är det.
Jo men det är sådana här artiklar som fått mig att undra
https://www.hrw.org/report/2022/04/...ie/united-states-lack-regulation-fuels-crisis

Vad händer med barn. Men det verkar finnas välgörenhetsorganisationer och vissa läkemedelsbolag kan skänka och vissa stater kan ge bidrag. Men det är ju inte riktigt klokt, två systrar delar på en systers insulinsprutor tex. (dvs att ha ett jobb med en sjukförsäkring som inte täcker upp för insulin kan vara värre än att ha ett jobb med så låg lön att medicaid slår in.)

Almost every insulin-dependent person Human Rights Watch interviewed said they had rationed analog insulin because of out-of-pocket costs, taking it in ways not recommended by their physician in order to stretch their supply. As Skipper’s story and others in this report show, insulin rationing can have damaging and potentially deadly consequences.
 
Joo men du tänkte att de ska stanna där i många år helt enkelt?
Stanna var i många år?
Som vi redan konstaterat i tråden kostar ambulansflyg från Thailand upp till en miljon kronor om man inte har försäkring. Sen tillkommer ju kostnaden för sjukhuset vilket för intensivvård varierar mkt men upp till ca 50 000 per dygn får man räkna med.
 
Jo men det är sådana här artiklar som fått mig att undra
https://www.hrw.org/report/2022/04/...ie/united-states-lack-regulation-fuels-crisis

Vad händer med barn. Men det verkar finnas välgörenhetsorganisationer och vissa läkemedelsbolag kan skänka och vissa stater kan ge bidrag. Men det är ju inte riktigt klokt, två systrar delar på en systers insulinsprutor tex.

Jag hade en amerikansk kompis med 2 som inte hade råd med en försäkring som täckte insulin och inte råd att köpa, hon tvingades ransonera. Och hade accepterat att hon skulle dö om några år :( och antagligen bli blind och förlora tår och fingrar. Som, ironiskt nog, hennes försäkring täckte.
 
Stanna var i många år?
Som vi redan konstaterat i tråden kostar ambulansflyg från Thailand upp till en miljon kronor om man inte har försäkring. Sen tillkommer ju kostnaden för sjukhuset vilket för intensivvård varierar mkt men upp till ca 50 000 per dygn får man räkna med.
Ja i landet, varifrån de behöver ambulansflyg, om man inte får låna av staten och inte har pengarna, vad ska de göra, stanna?
 
Jag hade en amerikansk kompis med 2 som inte hade råd med en försäkring som täckte insulin och inte råd att köpa, hon tvingades ransonera. Och hade accepterat att hon skulle dö om några år :( och antagligen bli blind och förlora tår och fingrar. Som, ironiskt nog, hennes försäkring täckte.
Det är så hemskt :( Nu efter att jag läst artiklarna handlar det inte ens mest om sjukförsäkringar som inte täcker (vilket de inte gör om de inte är jättebra, och det är ju tydligen jobbet som väljer) utan om att de inte ens orkat bry sig om reglera priser som ökat med 600% sedan 80-90 talet (från bland annat Danska bolag, de borde skämmas, säkert svenska bolag också). Tydligen verkar insulin för en månad kunna kosta 10 000 kr om du har försäkring.

(läste en historia om en tjej med diabetes som gick ned i lön för att få en försäkring som täckte insulin, och jobbade nära gratis i flera månader för att få jobbet och komma med på sjukförsäkringen (vilket också tar tid tydligen). Men var så tacksam mot jobbet att hon grät, även efter att hon hittat ett bättre betalt med sjukförsäkring. De hade ju räddat livet på henne.)
 
Ja i landet, varifrån de behöver ambulansflyg, om man inte får låna av staten och inte har pengarna, vad ska de göra, stanna?
Ja det är en helt fruktansvärd situation för dem förstås. Vilket är anledningen till att man måste se till att ha försäkring.
Man önskar ju att det fanns obegränsat med pengar så vi kunde ta hem dem på statens bekostnad eller med lån.

Men för mig handlar det om att vi inte har obegränsat med skattepengar och jag tycker skattepengar ska gå till dem som har det sämst. Att resa är en lyx. Det är inte de på samhällets botten som reser utomlands i sex månader. så jag tycker att man här måste ta eget ansvar.
Vi har så många människor idag som har det svårt tex många äldre kvinnliga pensionärer, ensamstående barnfamiljer, psykiatrin och folk med funktionsnedsättningar. Så vilka grupper ska vi ta pengar ifrån för att kunna låna ut till folk med bra ekonomi som inte brytt sig eller missat att ta försäkring?

Det är stora summor som skattebetalarna ska låna ut;
ca fem svenskar per månad som behöver ambulansflyg vilket kostar upp till en miljon per person dvs 60 miljoner per år.
Om man istället klarar av att åka på vanligt flyg istället för ambulansflyg blir det lite mindre; ca en halv miljon utanför europa och ca 200 000 inom europa. Ett hundratal svenskar per år behöver detta. Så om man räknar 100 svenskar per år och tar ett genomsnitt på 300 000 per person gånger hundra stycken personer är detta 30 miljoner.

Så 90 miljoner per år som staten ska låna ut eller betala bara för att få hem folk.

Sen tillkommer kostnad för intensivvård i landet man är i. Det kan variera stort men upp till 50 000 per dygn får man räkna med.

Om vi också ska hjälpa folk där det handlar om dödsfall där personen inte har försäkring kan det enligt det jag hittat kosta väldigt olika beroende på omständigheter och land. Men man bör räkna med 120 000 utan försäkring. Jag räknar med 100 000 för enkelhetsskull. 1500 personer så det blir 150 000 000.

Jag vill inte vara hjärtlös men de 90 miljoner som det handlar om för att ta hem folk som åker på semester men inte haft försäkring är pengar jag tycker kan göra större nytta någonannanstans. Jag vill ha större satsningar på de som knappt har mat för dagen. Medan om man har råd att åka utomlands så behöver folk ta eget ansvar.

Så jag tycker att det man måste göra nu är att verkligen få ut till folk att de MÅSTE skaffa försäkring om de ska resa. Jag tycker att det redan kommuniceras mkt men uppenbarligen inte tillräckligt.
 
Ja det är en helt fruktansvärd situation för dem förstås. Vilket är anledningen till att man måste se till att ha försäkring.
Man önskar ju att det fanns obegränsat med pengar så vi kunde ta hem dem på statens bekostnad eller med lån.

Men för mig handlar det om att vi inte har obegränsat med skattepengar och jag tycker skattepengar ska gå till dem som har det sämst. Att resa är en lyx. Det är inte de på samhällets botten som reser utomlands i sex månader. så jag tycker att man här måste ta eget ansvar.
Vi har så många människor idag som har det svårt tex många äldre kvinnliga pensionärer, ensamstående barnfamiljer, psykiatrin och folk med funktionsnedsättningar. Så vilka grupper ska vi ta pengar ifrån för att kunna låna ut till folk med bra ekonomi som inte brytt sig eller missat att ta försäkring?

Det är stora summor som skattebetalarna ska låna ut;
ca fem svenskar per månad som behöver ambulansflyg vilket kostar upp till en miljon per person dvs 60 miljoner per år.
Om man istället klarar av att åka på vanligt flyg istället för ambulansflyg blir det lite mindre; ca en halv miljon utanför europa och ca 200 000 inom europa. Ett hundratal svenskar per år behöver detta. Så om man räknar 100 svenskar per år och tar ett genomsnitt på 300 000 per person gånger hundra stycken personer är detta 30 miljoner.

Så 90 miljoner per år som staten ska låna ut eller betala bara för att få hem folk.

Sen tillkommer kostnad för intensivvård i landet man är i. Det kan variera stort men upp till 50 000 per dygn får man räkna med.

Om vi också ska hjälpa folk där det handlar om dödsfall där personen inte har försäkring kan det enligt det jag hittat kosta väldigt olika beroende på omständigheter och land. Men man bör räkna med 120 000 utan försäkring. Jag räknar med 100 000 för enkelhetsskull. 1500 personer så det blir 150 000 000.

Jag vill inte vara hjärtlös men de 90 miljoner som det handlar om för att ta hem folk som åker på semester men inte haft försäkring är pengar jag tycker kan göra större nytta någonannanstans. Jag vill ha större satsningar på de som knappt har mat för dagen. Medan om man har råd att åka utomlands så behöver folk ta eget ansvar.

Så jag tycker att det man måste göra nu är att verkligen få ut till folk att de MÅSTE skaffa försäkring om de ska resa. Jag tycker att det redan kommuniceras mkt men uppenbarligen inte tillräckligt.
Jag förstår bara inte hur försäkringsbolagen kan ha obegränsat med medel.
 
Jag förstår bara inte hur försäkringsbolagen kan ha obegränsat med medel.
det har de inte och därför är reseförsäkringar över 45 dagar rejält dyra (inte i förhållande till att flygas hem eller intensivvårdas, men i förhållande till att allt nog ändå går bra så det är skönt att spara de tusenlapparna) så produkten är lönsam som helhet. Försäkringsbolag är inte välgörenhetsorganisationer, eller hur tänker du nu?
 
Förra året fick jag återbäring från mitt försäkringsbolag en tusenlapp tror jag det var i år blir det tydligen ingenting

Sen hade jag gärna haft en hemförsäkring utan reseskydd för jag har inte rest på tjugo år och har inga som helst planer på att lämna landet

Det vore kanske bättre om man blev tvungen att göra ett aktivt val angående reseförsäkring när man ska ut och resa eller ha reseförsäkring som tillval om man regelbundet reser
 
Med tanke på alla bostadssprängningar som görs i Sverige så lär väl försäkringspremierna gå upp rejält annars går dom omkull

Men snälla, varför håller du på så här? Trivs du att framstå som en lögnare eller har du bara ruggigt dålig koll på verkligheten?

Du har fel här:
1. Antal bostadssprängningar är snudd på obetydligt i när vi pratar om försäkringsskador.
2. Skadorna ifrån en sprängning är betydligt mindre omfattande än vad folk i allmänhet tror. Det kan vara svårt att tro om man har fått sin enda kontakt med sprängmedel från hollywood och sin enda kontakt med bygg är ifrån arga snickaren eller äntligen hemma.

Jag vill verkligen inte göra lätt om antal sprängningar vi har i Sverige. Men ett stort försäkringsproblem är det inte...

Kan vi nu återgå till trådens ämne?
 
Ja det är en helt fruktansvärd situation för dem förstås. Vilket är anledningen till att man måste se till att ha försäkring.
Man önskar ju att det fanns obegränsat med pengar så vi kunde ta hem dem på statens bekostnad eller med lån.

Men för mig handlar det om att vi inte har obegränsat med skattepengar och jag tycker skattepengar ska gå till dem som har det sämst. Att resa är en lyx. Det är inte de på samhällets botten som reser utomlands i sex månader. så jag tycker att man här måste ta eget ansvar.
Vi har så många människor idag som har det svårt tex många äldre kvinnliga pensionärer, ensamstående barnfamiljer, psykiatrin och folk med funktionsnedsättningar. Så vilka grupper ska vi ta pengar ifrån för att kunna låna ut till folk med bra ekonomi som inte brytt sig eller missat att ta försäkring?

Det är stora summor som skattebetalarna ska låna ut;
ca fem svenskar per månad som behöver ambulansflyg vilket kostar upp till en miljon per person dvs 60 miljoner per år.
Om man istället klarar av att åka på vanligt flyg istället för ambulansflyg blir det lite mindre; ca en halv miljon utanför europa och ca 200 000 inom europa. Ett hundratal svenskar per år behöver detta. Så om man räknar 100 svenskar per år och tar ett genomsnitt på 300 000 per person gånger hundra stycken personer är detta 30 miljoner.

Så 90 miljoner per år som staten ska låna ut eller betala bara för att få hem folk.

Sen tillkommer kostnad för intensivvård i landet man är i. Det kan variera stort men upp till 50 000 per dygn får man räkna med.

Om vi också ska hjälpa folk där det handlar om dödsfall där personen inte har försäkring kan det enligt det jag hittat kosta väldigt olika beroende på omständigheter och land. Men man bör räkna med 120 000 utan försäkring. Jag räknar med 100 000 för enkelhetsskull. 1500 personer så det blir 150 000 000.

Jag vill inte vara hjärtlös men de 90 miljoner som det handlar om för att ta hem folk som åker på semester men inte haft försäkring är pengar jag tycker kan göra större nytta någonannanstans. Jag vill ha större satsningar på de som knappt har mat för dagen. Medan om man har råd att åka utomlands så behöver folk ta eget ansvar.

Så jag tycker att det man måste göra nu är att verkligen få ut till folk att de MÅSTE skaffa försäkring om de ska resa. Jag tycker att det redan kommuniceras mkt men uppenbarligen inte tillräckligt.
Fast vad är alternativet egentligen? Det är minst lika dyrt att intensivvårda i Sverige så de pengarna tas redan från skattebetalarna vid skador på hemmaplan.

Man behöver inte bara försäkringen för resor, den behövs hemma också. Som sagt så är du helt rökt om lägenheter brinner upp, det blir vattenskador eller om du behöver rättsskydd. Man blir väldigt utsatt utan försäkring.
 
Fast vad är alternativet egentligen? Det är minst lika dyrt att intensivvårda i Sverige så de pengarna tas redan från skattebetalarna vid skador på hemmaplan.

Man behöver inte bara försäkringen för resor, den behövs hemma också. Som sagt så är du helt rökt om lägenheter brinner upp, det blir vattenskador eller om du behöver rättsskydd. Man blir väldigt utsatt utan försäkring.
Alternativet? Ja att folk blir bättre på att skaffa försäkring. Jag tror de flesta struntar i försäkring för det är tråkigt och jobbigt att kolla upp. Det är roligare att googla på vad det finns för utflykter och boende. Samt att folk tycker det är en tråkig kostnad. Sen finns det säkert ett litet antal som missar eller inte förstår.
Är det är rimligt att samhället ska lägga typ 150 miljoner per år för att få hem människor som tillhör de mest priviligierade grupperna i samhället? Samt 150 miljoner till om vi också ska ta hem dödsfall. Jag ser hellre att man lägger de 300 miljonerna på folk som lever på existensminimum.
Om det är något som jag tycker man ska förändra är det snarare att se om man kan göra något för att informera de som inte vet eller förstår. Som några påpekat i tråden finns det unga som inte har föräldrar som kunnat berätta vikten av försäkring. Hur når man de personerna för att undvika att de hamnar i den situationen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 820
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp