Bukefalos 28 år!

Vem betalar.....

Det är jag med på! Men var nyfiken på hur @Cambrie fått till sig att moppe i Thailand räknas som högriskaktivitet.

@Cambrie Jag trodde du visste eftersom du skrev som du gjorde, men då förstår jag. Helt klart en bra grej att kolla upp villkoren i försäkringen innan man åker :).
Rättelse: Jag skrev att det NOG skulle kunna ses som högriskaktivitet. Om inte din gör det så är det ju jättebra, men verkar vara rätt många som inte får ut på försäkringen när det kommer till trafikläge i andra länder om de kör själva? Jag känner i alla fall en. Det fallet som är i tråden har jag inte läst om dock. Kan dock tycka att det är lite klantigt att säga upp försäkring om man reser utomlands om det är så det är och hon inte har ett kapital. Sedan absolut, det är få som blir så illa skadade att de hamnar i koma och det är väl inte vad man tänkt sig men nog kan jag tycka att man ser till att ha ett skydd för eventuell sjukvård då den ofta är dyr i andra länder och kanske även kollar vad som händer om det nu skulle bli militärcup eller liknande, det skulle ju kunna hända i både Egypten, Turkiet, Thailand och flera andra länder dit svenskar åker relativt mycket.
 
@Cambrie Ja men jag säger inte emot, absolut att man ska kolla upp villkoren :). Som sagt, hos Folksam är man försäkrad i 45 dagar utomlands och de enda undantagen är bergsklättring eller liknande. De nämner inte alls trafik eller fordon. Det var bara därför jag blev förvånad, de andra bolagen måste ju vara totalt skräp i jämförelse. Du behöver inte ta i så :).
 
Det är jag med på! Men var nyfiken på hur @Cambrie fått till sig att moppe i Thailand räknas som högriskaktivitet.

@Cambrie Jag trodde du visste eftersom du skrev som du gjorde, men då förstår jag. Helt klart en bra grej att kolla upp villkoren i försäkringen innan man åker :).
Jag tog en extra olycksfallsförsäkring för att täcka mina resor, mina kampsportsträningar och hästhanteringen. Den kostade mycket. Året efter la de en reservation på just den typen av aktiviteter- något som jag märkte genom en luddig formulering om högriskaktiviteter i det nya försäkringsbrevet som jag blev tvungen att ringa in och få förklarad.

Jag tror mycket väl att en försäkring kan anses ogiltig om du t.ex inte bär hjälm, är onykter eller inte tar tillräckliga säkerhetsåtgärder. Det finns en luddig regel om att du ska gjort allt du kunnat för att undvika skada för att din försäkringska gälla.
 
@BornAgain Usch, nu är vi långt ifrån ämnet 🙈. Men ja, detta med hjälm informerade de mig också om. Jag skulle följa de regler som gällde för ritten och inte vara oaktsam. Dvs hjälm och lyda instruktioner. Jag tolkade det som att om jag ramlade av och blev uppäten så gällde försäkringen, men inte om jag på eget bevåg red ifrån från gruppen och sen ramlade av.

Men jag släpper gärna OT-spåret nu :). Sammanfattningsvis: man bör vara försäkrad och man bör komma upp villkoren noga.
 
@Cambrie Ja men jag säger inte emot, absolut att man ska kolla upp villkoren :). Som sagt, hos Folksam är man försäkrad i 45 dagar utomlands och de enda undantagen är bergsklättring eller liknande. De nämner inte alls trafik eller fordon. Det var bara därför jag blev förvånad, de andra bolagen måste ju vara totalt skräp i jämförelse. Du behöver inte ta i så :).
Sorry om du tog det så, det var inte menat. Men jag kollade nu. Jag har en basförsäkring hemförsäkring via länsförsäkringar. Den tar nog inte så mycket hemma heller vad det verkar, men den tar 30-dagars utlandsvistelse och då handlar det inte om sjukvård utan att till exempel få nytt pass och sådana grejer. Den tar heller inga aktiviteter så som hästsport, dykning, vandring i bergsområden. En skitförsäkring rent ut sagt. Trafik säger den ingenting om, men jag skulle tippa på att hamnar man i koma med den försäkringen så hjälper de en inte hem och att har man kört själv i nytt land är det troligt det räknas som högriskaktivitet när man väl skickar in en skadeanmälan även om det inte står i villkoren?

Det är alltså en vanlig basförsäkring. Den är billig och är för det som faktiskt sker i hemmet, för det tar den. Allt annat krävs tilläggsförsäkringar på, så reseförsäkring över 30 dagar kostar extra och är då dyr, ännu dyrare om man ska inkludera högriskaktiviteter så som till exempel hästsport.
Jag använder dock inte den när jag reser, jag har alltid en annan via SOS international, ska se om jag hittar vad den heter (var ett tag jag var ute sedan nu och det är jobbet som tecknat tidigare åt mig) så kanske det kan vara tips för andra som läser här också.

Men ja, vi kan släppa spåret (även om spåret från början handlade om vem som betalar, kan väl ändå tycka att försäkringar är mer på spåret än politiska diskussioner om Israel-Palestina).
 
Ja, jag tycker att man ska följa UDs rekommendationer. Åker man till ett ställe (Västbanken) där UD säger att det finns risk att man råkar ut för problem då har man tagit en kalkylerad risk och får stå sitt kast.

Det är inte rimligt att folk ska få åka vart i världen och så fort det skiter är det statens ansvar att ta hem sina medborgare. Finns det reguljära flygplan får man åka reguljärt. Finns det en rekommendation att inte resa, res inte.

Jag kan faktiskt hålla med dig. Man ska få åka vart man vill så länge man inte bryter mot nån lag och landet släpper in en. Men om det finns rekommendationer att inte resa dit får man lösa sin hemresa på egen hand.
 
Lite OT men jag har inte funderat så mycket på hur stort/litet Israel är förrän detta hände. Jag blev nästan lite chockad när jag googlade och hittade att Israel är:
"...i storlek som dubbla Östergötlands yta eller 4,5 % av Sveriges yta." Pyttelitet med andra ord! Men det bor ändå 9,3 miljoner på denna lilla yta!!
Det känns som om något som händer i ett hörn av Israel rätt snabbt kan sprida sig till resten eftersom landet är så litet.... Jag hade nog inte känt mig supersäker någonstans där.

Nä, det är verkligen inget land jag någonsin skulle våga besöka! Ett land som är i konflikt/krig konstant så som Israel är lockar överhuvudtaget inte det minsta lilla!
 
Läste på svtnyheter att Sverige skickat herkulesplan till Rhodos för att flyga in i området och hämta svenskar och andra.
 
Även om det var en utvikning, så tycker jag ändå det går till trådens huvudpunkt. Vem har ansvaret för att betala för en svensk resenär om det blir kris. Som @Cambrie sa, force majeure räknas ibland inte in i försäkringen vilket många inte tänker på. Jag har för mig att det var en hel del skriverier efter Tsunamin 2004 att försäkringarna inte täckte hemresa, kostnader för transport av döda och liknande. Efter Kabuls fall så behövde, som jag har förstått det, inte privatpersoner betala själva.

Många svenskar har ett rörande men obefogad tro till att UD ska hjälpa dem. Sverige har redan evakuerat svenskar och kommer att evakuera fler. Men de måste själva ta sig till Ben-Gurion flygplatsen och de har redan meddelat vad som gäller för vem som ska betala.

https://www.dn.se/sverige/ud-ska-evakuera-svenskar-fran-israel-och-palestina/

”Det är först till kvarn som gäller för flygstolarna, och resan kommer vara till självkostnadspris precis som normalt vid den här typen av assisterade utresor”, skriver UD i ett mejl till DN.

”Resan till flygplatsen är upp till var och en på plats att lösa. Det är viktigt att varje enskild gör en säkerhetsbedömning av vad som är säkert just då”, skriver UD.
 
Rättelse: Jag skrev att det NOG skulle kunna ses som högriskaktivitet. Om inte din gör det så är det ju jättebra, men verkar vara rätt många som inte får ut på försäkringen när det kommer till trafikläge i andra länder om de kör själva? Jag känner i alla fall en. Det fallet som är i tråden har jag inte läst om dock. Kan dock tycka att det är lite klantigt att säga upp försäkring om man reser utomlands om det är så det är och hon inte har ett kapital. Sedan absolut, det är få som blir så illa skadade att de hamnar i koma och det är väl inte vad man tänkt sig men nog kan jag tycka att man ser till att ha ett skydd för eventuell sjukvård då den ofta är dyr i andra länder och kanske även kollar vad som händer om det nu skulle bli militärcup eller liknande, det skulle ju kunna hända i både Egypten, Turkiet, Thailand och flera andra länder dit svenskar åker relativt mycket.
Det fetade: det är ju just det, hur många 25-åringar har koll på att det är hemförsäkringen som täcker det som drabbar en men som man inte kan styra över? Som att bli överkörd utomlands? Eller vid rättsliga tvister? Det heter ju HEMförsäkring, inte PERSONförsäkring. Jag fattade inte det i den åldern, och hade inga föräldrar som påtalade vikten av hemförsäkring. Fast nu är det ju inte ens hon som drabbas, utan hennes föräldrar. Har de också varit klantiga eller vad menar du?

Det andra fetade var kanske lite hjärtlöst. Alltså good for you att du är duktig på att läsa och förstå försäkringsvillkor, men det här var kanske en person som inte hade de förmågorna. Och enligt min erfarenhet har inte ens alla personer anställda på det ett av mina försäkringsbolag de förmågorna. Det är faktiskt inte alltid klart som korvspad vad som ingår eller ej, och sen är det en ekonomisk fråga. Det är som bekant dyrt att vara fattig.
 
Det fetade: det är ju just det, hur många 25-åringar har koll på att det är hemförsäkringen som täcker det som drabbar en men som man inte kan styra över? Som att bli överkörd utomlands? Eller vid rättsliga tvister? Det heter ju HEMförsäkring, inte PERSONförsäkring. Jag fattade inte det i den åldern, och hade inga föräldrar som påtalade vikten av hemförsäkring. Fast nu är det ju inte ens hon som drabbas, utan hennes föräldrar. Har de också varit klantiga eller vad menar du?

Det andra fetade var kanske lite hjärtlöst. Alltså good for you att du är duktig på att läsa och förstå försäkringsvillkor, men det här var kanske en person som inte hade de förmågorna. Och enligt min erfarenhet har inte ens alla personer anställda på det ett av mina försäkringsbolag de förmågorna. Det är faktiskt inte alltid klart som korvspad vad som ingår eller ej, och sen är det en ekonomisk fråga. Det är som bekant dyrt att vara fattig.

Jag förstår din poäng, men det är ingen som har ansvar för att hon hamnat i situationen förutom hon själv, även om hon bara var naiv och inte förstod vilka försäkringar hon behövde. Och sedan tycker jag att 25 är inte en tonåring utan en vuxen person.
 
Jag förstår din poäng, men det är ingen som har ansvar för att hon hamnat i situationen förutom hon själv, även om hon bara var naiv och inte förstod vilka försäkringar hon behövde. Och sedan tycker jag att 25 är inte en tonåring utan en vuxen person.

Fast det ar allt for manga 25-aringar som upptrader som tonaringar och inte har den baskunskap en vuxen behover for att klara sig i samhallet.
 
Det fetade: det är ju just det, hur många 25-åringar har koll på att det är hemförsäkringen som täcker det som drabbar en men som man inte kan styra över? Som att bli överkörd utomlands? Eller vid rättsliga tvister? Det heter ju HEMförsäkring, inte PERSONförsäkring. Jag fattade inte det i den åldern, och hade inga föräldrar som påtalade vikten av hemförsäkring. Fast nu är det ju inte ens hon som drabbas, utan hennes föräldrar. Har de också varit klantiga eller vad menar du?

Det andra fetade var kanske lite hjärtlöst. Alltså good for you att du är duktig på att läsa och förstå försäkringsvillkor, men det här var kanske en person som inte hade de förmågorna. Och enligt min erfarenhet har inte ens alla personer anställda på det ett av mina försäkringsbolag de förmågorna. Det är faktiskt inte alltid klart som korvspad vad som ingår eller ej, och sen är det en ekonomisk fråga. Det är som bekant dyrt att vara fattig.
Kan väl i och för sig tycka att man läser igenom papper och vad man skriver på. Att skälla på mig gör varken till eller från. Hur gammal tycker du man ska vara för att beräknas som vuxen människa att läsa vad man ingår för avtal? Många tänker "det händer inte mig" och såklart det är tragiskt när det händer saker. Fruktar det verkligen det ansvar man har att läsa villkor till de avtal man följer? Försäkringar får man väl mer eller mindre räkna med att de letar kryphål för att inte betala. Men har man ingen alls så blir ju resultatet därefter. Vi får väl hoppas att godhjärtade människor hjälper till att få hem tjejen.
 
https://www.krisinformation.se/dett... har en god,råd och information till svenskar.

UD bidrar med 'hjälp till självhjälp'. Jag hade en kompis som jobbade på ambassaden i Dhaka. Hon fick de mest underliga krav och frågor. En ville köpa snus. En grupp gick för att bada, hen hade varnat dem från att ta med sig kameror, plånböcker och liknande. Naturligtvis tog de med dem och blev rånade. Sedan krävde de att ambassaden skulle ersätta dem. Svenskar som ville att de skulle boka hotell, hade tappat saker, blivit utelåsta eftersom de förlorat nycklarna. Fick en plötslig längtan efter snus. Och naturligtvis klassikerna, söp sig fulla och missade planet. Allt på statens bekostnad.

Det var ingen hejd på vad de krävde att ambassaden skulle göra eftersom de var svenskar och betalade skatt!
 
Jag förstår din poäng, men det är ingen som har ansvar för att hon hamnat i situationen förutom hon själv
Det är alltså hennes eget fel att hon blev påkörd av någon anna och att den olycksfallsförsäkring hon tecknat inte täcker att hon hamnade i koma och behöver sjuktransport hem.

Fräsch inställning där..


Jag är väldigt vuxen, men vette f.n om jag hade räknat med alla worst case scenario som kan hända vid en semesterresa och därför försäkrat mig upp över öronen inför varenda osannolikt sjukdomsfall/olycka som kan tänkas inträffa, men bra för dig att du -konstigt nog- tänker på alla katasteofscenarion i samband med semester och försäkrar dig därefter :up:
 
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-utomlands/samhallets-beredskap-vid-handelser-utomlands#:~:text=Utrikesdepartementet (UD) har en god,råd och information till svenskar.

UD bidrar med 'hjälp till självhjälp'. Jag hade en kompis som jobbade på ambassaden i Dhaka. Hon fick de mest underliga krav och frågor. En ville köpa snus. En grupp gick för att bada, hen hade varnat dem från att ta med sig kameror, plånböcker och liknande. Naturligtvis tog de med dem och blev rånade. Sedan krävde de att ambassaden skulle ersätta dem. Svenskar som ville att de skulle boka hotell, hade tappat saker, blivit utelåsta eftersom de förlorat nycklarna. Fick en plötslig längtan efter snus. Och naturligtvis klassikerna, söp sig fulla och missade planet. Allt på statens bekostnad.

Det var ingen hejd på vad de krävde att ambassaden skulle göra eftersom de var svenskar och betalade skatt!

Det har har stor igenkanning och da var det vanligtvis inte Svenskar som var turister, utan Svenskar som jobbade utomlands och verkligen borde veta battre.
De kravde inte att Ambasaden/konsulatet skulle betala borttappade nycklar och liknande, daremot var de oerhort oforstaende (och arga :confused:) nar de behovde bade ordna och betala flygbiljett hem till Sverige nar hela varlden hade varnat for missiler och krig i flera veckor.
De flesta andra nationaliteter hade redan lamnat, med de plan som gick flera veckor innan ... men manga Svenskar kravde att UD skulle skicka ett (eller kanske flera?) plan till en ort inget Svenkst bolag flog till. Alla andra ganger de flog in och ut ur landet de jobbade i flog de olika andra bolag, men inte nar det var kris?
 
Det är alltså hennes eget fel att hon blev påkörd av någon anna och att den olycksfallsförsäkring hon tecknat inte täcker att hon hamnade i koma och behöver sjuktransport hem.

Fräsch inställning där..


Jag är väldigt vuxen, men vette f.n om jag hade räknat med alla worst case scenario som kan hända vid en semesterresa och därför försäkrat mig upp över öronen inför varenda osannolikt sjukdomsfall/olycka som kan tänkas inträffa, men bra för dig att du -konstigt nog- tänker på alla katasteofscenarion i samband med semester och försäkrar dig därefter :up:
I ett rent allmänt perspektiv. Vem tycker du ska betala om någon blir påkörd och hamnar i koma?

Det är klart att det sällan är någons fel att det blir krig, militärkupp, att man skadar sig eller blir strandad, att någon kör in i en (trafikläget är ju betydligt värre i de flesta länder än sverige), ingen har överhuvudtaget sagt något annat här. Lik sjutton händer det. Och det är såklart en bra grej med försäkringar då, vilket är ganska lätt att kolla upp vad man ska ha via ett telefonsamtal beroende på var man ska. Vem ska annars betala anser du?
 
I ett rent allmänt perspektiv. Vem tycker du ska betala om någon blir påkörd och hamnar i koma?

Det är klart att det sällan är någons fel att det blir krig, militärkupp, att man skadar sig eller blir strandad, att någon kör in i en (trafikläget är ju betydligt värre i de flesta länder än sverige), ingen har överhuvudtaget sagt något annat här. Lik sjutton händer det. Och det är såklart en bra grej med försäkringar då, vilket är ganska lätt att kolla upp vad man ska ha via ett telefonsamtal beroende på var man ska. Vem ska annars betala anser du?
I ett drömsamhälle hade staten gått in och lånat ut de pengar som behövdes för att ta hem en allvarligt skadad medborgare, eller behöver hjälp att ta sig hem från ett land det plötsligt blivit krig i.
 

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 119
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp