Vem har ansvaret? Stöld!

Emmmmma

Trådstartare
Har en liten fundering här och eftersom ingen på ridklubben där jag har hästen är intresserad av att hjälpa mig så slänger jag ut frågan här!

Så här är det:
Jag hade ett par benskydd som låg utanför mitt skåp i sadelkammaren på klubben. Dom las dit på kvällen, sen låstes och larmades sadelkammaren. På morgonen dagen efter så larmades det av och jag kom dit ca 15 minuter efter och då var dom borta. Två personer var då i stallet (dom har häst där och en av dom jobbar där.) Ingen har sett något och ingen annan har vart där. Vi har personliga koder till larmet och enligt larmbolaget har ingen larmat av under natten.

Skyddena är värda ca 650 kr.

Nu undrar jag, vem har egentligen ansvar för detta? Jag lämnade ju dom i ett låst och larmat rum i tron att dom skulle vara säkra där. Har klubben ansvaret? Eller har personen i fråga som larmat av, men sen lämnat sadelkammaren obevakad ansvaret? Eller får jag helt enkelt skylla mig själv?

Klubben säger bara att dom inte vet och att jag får väl ta det på min hemförsäkring, inte så stor idé när självrisken är på 1500 kr...

Tänkte ett tag polisanmäla, bara sakens skull, men det blev aldrig så.

Någon?

Sv: Vem har ansvaret? Stöld!

du ansvarar själv för dina saker.

jämför hela situationen med ett låst, gemensamt garage, där du ställt dina lättmetallfälgar utanför din låsta bil. 15 min efter att garaget låsts upp på morgonen är fälgarna borta.
vems fel blir det?
dom som äger garaget?
den som låst upp?
ditt?

Lugn nu...frågar bara.

Då undrar jag varför man man låser och har larm? Det hade ju inte hjälpt om jag lagt in i skåpet, alla i sadelkammaren har hänglås och det är ju bara att knipsa upp. Att nån har stulit dom är det ingen tvekan över.

Men alltså, det är tydligen helt ok och då mitt eget fel, att någon ville ha mina grejer.

Om någon tar min sadel värd 20.000 är det oxå mitt eget fel? Trots att jag låst och larmat? När är det inte mitt fel?

Fattar fortfarande inte...varför har vi larm?:confused: Eller kanske en mer relevant fråga, varför har vi personliga koder?

Senast ändrad:

När min väninna hyrde ut stallplats och en sadel blev stulen där gick det på stallets försäkring men då stod det också i kontraktet att det fanns tillgång på låst sadelkammare och att stallet var försäkrat mot ev stöld, det ingick i servicen men då var alltid sadelkammaren låst oavsett då alla hade varsin nyckel och alltid låste oavsett om folk fanns i stallet eller ej så det är säkert skillnad.

Hur det är i din situation vet jag inte, det kanske beror på vilket ansvar stallet tillåtit sig att ha. Det bästa är väl att ringa till konsumentkontakt i din kommun och fråga. Om en hyresgäst får inbrott i sitt förråd där denne hyr lgh så går det ju på hemförsäkringen och jag misstänker att du får gå den vägen också och då är det ju som du säger ingen ide, när du dessutom inte låst in dina saker tror jag inte att de har någon skyldighet alls att ersätta din förlust.

Jag tror det är skillnad på sadelstöld eller om det tom då går på din hemförsäkring?

alltså om du hade gått in mitt i natten och snott grejer, kan man med hjälp av personliga koder se att det var du som larmade av mitt i natten. Nästa gång kanske det är värt låsa in det i skåpet ändå? eftersom det gick fort att sno dom.. nästa gång måste dom bryta upp låset..

Om de knipsar upp ditt lås har de gjort inbrott i ditt skåp och det är ju en stor skillnad. När du lagt saker utanför så är det ju du som varit oaktsam. Skillnaden i det stallet jag beskriver är att man inte hade tillgång till låsta skåp utan alla ansvarade för att kammaren hölls fri från obehöriga.

Sadlar däremot kan man försäkra separat dessutom, det har jag gjort då det är värdefulla saker.

Om ni har personliga koder så går det att se i historiken på larmet exakt vem som larmat av/på och när.
Fördelen med larmat utrymme är att då gäller försäkringen om din 20 000 kr sadel skulle bli stulen.
Om den hänger i ett olåst/olarmat utrymme kan det bli väldigt svårt o få ut pengar från försäkringen.
Det är alltid tråkigt när sånt här händer, men jag förstår inte riktigt varför nån i stallet skulle vilja knycka dina benskydd, h*n kan ju knappast använda dom där.
Kan det inte va nån "obehörig" som tassat in i ett obevakat ögonblick?

Ok då är jag lite mera med. Jag har ju hört att vanliga hänglås inte är godkända av försäkringsbolagen att man måste ha speciallås.

Jag själv är ju ganska övertygad om vem som tagit dom, och det är personen ifråga som larmade av. Men ord står mot ord, och det går ju inte bevisa något. En rad andra händelser har stärkt mina misstankar om att allt inte står rätt till där.

Och det är näst intill omöjligt att någon utomstående skulle ha kommit in. Skulle faktiskt kunna säga att det går inte.

Tråkigt o ha en tjuv i stallet. Kan inte va kul o behöva tänka sig för jämt.
Är ju faktiskt ganska lätt o glömma o låsa in allt.
Men vart gör tjuven av grejorna, säljer dom? eller lägger på lager för framtiden. Går ju inte o använda i stallet med risk för att nån ska känna igen grejorna. Bara o hoppas på att tjuven gör ett misstag o använder sakerna eller blir tagen på bar gärning.
Varför inte sätta upp en liten veb.kamera i sadelkammaren? Finns många bra o billiga alternativ.

Att sätta upp en kamera och övervaka annat än egen fastighet känns både olagligt och korkat faktiskt.

Det är inte olaglig om det skyltas. Och stallet måste ju vara någons privata egendom.

Behöver det alls icke vara, det kan vara en ridklubb t ex. Och då ska det finnas beslut och ansökan om tillstånd.

Tillstånd till kameraövervakning behövs bara om man avser att övervaka en plats som är fritt upplåten för allmänheten. I detta sammanhang är det ointressant om platsen är ett offentligt eller privat område.
Tillståndsfri övervakning får ske under förutsättning att syftet med övervakningen är att förebygga brott och att den kamera som använd är fast monterad.
Oavsett var kameraövervakningen sker måste man upplysa om detta genom tydlig skyltning på övervakningsplatsen.

Sadelkammare oavsett om det är på en ridskola eller i ett privat stall är inte fritt upplåtna för allmänheten.
Och om du fortfarande tror att allmänheten har tillträde dit så är det bara att sätta upp ett klistermärke med texten "tillträde för obehöriga förbjudet"

Senast ändrad av en moderator:

Till trådskaparen, det är jättetråkigt när saker blir stulna men vem tycker du ska betala för dina förlorade skydd?

Jag har ju nu köpt nya skydd, så jag själv får ju stå för den kostnaden. Vad jag mest undrade var vem som har yttersta ansvaret då dom lämnades i, vad jag trodde, god säkerhet. Men jag förstår nu att det är jag själv som har det.

Nu brukar jag ALLTID låsa in mina grejer, men jag hade glömt skyddena på en tävlingsplats och en stallkamrat tog med sig dom, men kunde ju inte lägga in dom i mitt skåp för det var ju låst.

Kan ingen kolla inloggningarna så man ser vem som varit där och hur länge?

Haken är att försäkringsbolag är riktigt kinkiga när stöld sker med nyckel/kod ur låst utrymme. Så det är inte så lätt att få ut för sadeln om någon stjäl den genom att med nyckel/kod ta sig in i den låsta sadelkammaren.

Bryter sig någon in, dvs forcerar låset med 'våld' så är det ingen tvekan, men det där när någon tar sig in med nyckel är en mardröm. Upptäcktes den hårda vägen när utrustning stals ur låst sadelkammare som alla hyresgästerna hade nyckel till. Dvs någon gick in med nyckel, och då gällde hemförsärkingen inte mot stöld. Väldigt obehagligt för de som blev av med dyrare grejer (jag förlorade ett 'skit-träns' som var älskat men inte värt ngt, men hade det varit sadeln hade jag stått där..)

Sen dess separatlåser jag fast/in saker, då är man helgarderad.

Rent juridiskt har ju du ansvaret, men moraliskt tycker jag klubben har ett ansvar, såvida man kan bevisa att enbart de två som fanns i stallet innan du kom var där, dvs att ingen annan hade tillgång till sadelkammaren de upplåsta 15 minutrarna.

Fruktansvärt jobbigt att någon är klåfingrig i din närhet dock =/

Om man jämför med ett annat läge - arbetsplatser där det finns pengar, som alla anställda har nyckel till. Om de pengarna försvinner så inte tycker någon att det var arbetsgivarens eget fel att nån snodde pengarna. Det är ju ett förtroende (och snattar man pengar ur företagskassan och åker dit blri man dömd), som inte ska missbrukas. Samma sak anser jag det vara med en låst sadelkammare som hyresgästerna har tillgång till, även om det finns en stor skillnad juridiskt så är den moraliska skillnaden lika, och obehaget att någon 'nära' inte går att lita på lika stort.

Dom har kollat inloggningarna och det dom kunde se var att en person i stallet larmade av runt halv 8 på morgonen. Ingen hade vart inne på natten. Sen kom jag ungefär kvart i 8 och då var skyddena inte där.

Jätte tråkigt och behöva misstänka någon, men det som är ännu tråkigare är att ingen säger något. Varken styrelsen eller ridskolechefen har pratat med mig om detta, jag kan ju tycka att det är ett problem inom klubben, att någon tar saker (det har hänt förut).:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka