vem ska betala?? hjälp!!

B

black_famous

det är såhär att jag har haft min häst utlånad på foder, det är en kvinna som jag ansåg vara mycket duktig och vettig när hon var här och provred hon driver en ridskola och har endel hästar...
vi skrev ett fodervärdskontrakt ett sådant som man köper men vi strök punkten med vetrinärbesiktning då det känndes onödigt! JA JAG VET NU EFTERÅT ATT DET VAR FEL så snälla klaga inte på det!

jo kontraktet sägs upp och vi har en veckas uppsägning hästen körs hem till mig av hennes man och en ridskole elev. får en chok när transportskydden tas av och ser att han är rejält svullen i sitt hö framben från halva skenbenet och ner till hoven även gallig i de andra tre benen. tar ut honom och springer ser då att han är halt hö fram och även att han ser konstig ut bak!
mannen och eleven ser även detta men säger att de inget vet sen innan, pratar senare på kvällen men kvinnan som säger att han haft det sedan en vecka tillbaka men ej så mycket som jag säger och säger
-ja men vi hade ju en veckas uppsägning så de är ju ditt problem nu!

ringde vet dagen efter då de kom sent på kvällen han skrev ut hippotrim och trodde att det skulle hjälpa. men nu fem dagar senare är det ingen skillnad och har nu blivit vidare skickade till klinik då vet tyckte att han behövde röntgas och gås igenom helt.

har jag fattat allt fel eller är det inte så att fodervärden skall stå för dessa vetrinär kostnader, hon erkänner ju att han var skadad i det benet och att hon ev kan betala för det men hon säger att vetrinärerna får inte kolla nått annat för de tänker hon inte betala.
snälla hjälp mig vad ska jag göra????

tacksam för snabba svar
 
Sv: vem ska betala?? hjälp!!

står det inte i kontraktet vem som ska stå för dessa kostnader ?
 
Sv: vem ska betala?? hjälp!!

jo det är ju ett sådant köpekontrakt och det står

"fodervärden skall tillse på egen bekostnad att hästen får professionell skötsel och vård innefattande skoning, vetrinärvård, avmaskning och vad som eljest fodras.
för den händelse hästens skick avsevärt försämras under fodervärdstiden och detta beror på oaktsamhet eller försumlighet från fodervärden sida skall fodervärden ersätta den skada som därigenom uppkommit."

kan även tillägga att hon berättade att hennes man som inte är utbildad hovslagare hade skott hästen och att hennes man brukade slå på tappskor i vanliga fall på hennes hästar, för han hade sett hur hovslagaren gjorde!!
 
Sv: vem ska betala?? hjälp!!

såg nu även att de stod

"för skada eller sjukdom på hästen som uppkommer under fodervärdstiden ansvarar fodervärden enligt gällande lag"
 
Sv: vem ska betala?? hjälp!!

då är det ju hon som står för detta. Ring och berätta vad det stod i kontraktet, vägrar hon betala omkostnaderna får du ju helt enkelt anmäla henne..det kan ju dra iväg rejält!
 
Sv: vem ska betala?? hjälp!!

ja precis har pratat med henne idag berättade att vi skulle till klinik i morgon bitti med honom, ville liksom förbereda henne för hon har inte brytt sig om att ringa o kolla hur det går.
men hon ville ev bara stå för kostnader för hö fram, men sa till henne att de kan ju komma från nån annan stans och jag tycker inte att han känns fräch nån stans men de tyckte hon att han gjorde när han åkte där ifrån.
+ att jag pratade med hovis förra veckan och han sa även att de kan bero på skoningen, har inte gjort nått åt fötterna än då ja ville att de skulle kolla dom på kliniken.
hon var väldigt otrevlig det sista.
hur gör jag en anmälan om en sån sak då är det hos polisen då eller?
 
Sv: vem ska betala?? hjälp!!

Du kan inte anmäla det till polisen utan du får driva det rättsligt istället. Vilket i sin tur troligen kommer att kosta en hel del mer än vad veterinärvården gör om du har hästen försäkrad.
Detta är med andra ord inte ett brott som polisen utreder utan ett brott mot avtalslagstiftningen och det får drivas den vägen. Vill du driva det vidare så är dt bäst om du pratar med en advokat eller jurist för du kommer nog att behöva hjälp.
 
Sv: vem ska betala?? hjälp!!

Kolla upp vad som egentligen gäller.

Jag hade häst på foder där ägaren skulle ansvara för veterinärkostnader.

När hästen skadades så sa veterinären att hon kunde skicka räkningen till ägaren, bara jag visade upp kontraktet och det klart och tydligt stod att det var ägaren som var ansvarig.

Jag behövde även hästägarens adress.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 803
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 234
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp