Bukefalos 28 år!

Vem ska man prata med?

KaffeKask

Trådstartare
Vet att jag skulle behöva gå och prata med någon, mår urdåligt.
MEN! Har verkligen inga kronor alls att lägga på en terapeut eller liknande, finns det någonstans man kan gå o prata eller är de kört för mig? :(
 
Sv: Vem ska man prata med?

Fast sjukvård har man alltid rätt till - har du inte råd själv så hör med soc t.ex.
Annars finns några andra alternativ:
Ring t.ex. vårdcentralen och be att få prata med kurator/psykolog så ringer de upp och ni kanske kan göra upp en plan.

Låna pengar till besöksavgift (ca 100:-) av någon som nödlösning?

Annars kan man också gå till kyrkan och prata med någon där, de har lika mycket tystnadsplikt - de börjar inte predika om gud/religion om du själv inte vill det och det är gratis och du behöver inte vara medlem i svenska kyrkan.
 
Sv: Vem ska man prata med?

Vet att jag skulle behöva gå och prata med någon, mår urdåligt.
MEN! Har verkligen inga kronor alls att lägga på en terapeut eller liknande, finns det någonstans man kan gå o prata eller är de kört för mig? :(

Du går till vårdcentralen och säger att du mår dåligt. Därifrån kan du få remiss till kurator/terapeut.

Det är ingen skillnad på skavsår i själen eller magkatarr. Det är vårdcentralen som är första instans.
 
Sv: Vem ska man prata med?

Jobbar du? Via arbetsplatshälsovården borde du få hjälp. Börja med att ringa dit och säg att du inte mår bra.

Lycka till!
 
Sv: Vem ska man prata med?

Jag studerar. Har verkligen inga pengar alls att betala för att prata med någon. Precis haft sjuk häst så alla pengar har gått till hyra... veterinär och lite mat, typ.
 
Sv: Vem ska man prata med?

Svenska Kyrkan. Där finns många fina, utbildade samtalspartners, som är till för att hjälpa andra i nöd.
 
Sv: Vem ska man prata med?

Det vet jag inte ens va det är lil-sis

Ska man bara gå till kyrkan o be o få prata med någon eller hur går det till?
 
Sv: Vem ska man prata med?

Ska man bara gå till kyrkan o be o få prata med någon eller hur går det till?

Om du vet vilken församling du tillhör är det enklaste att ringa dit och be att få prata med en diakon. De flesta församlingar har hemsidor där du hittar namn och telefonnummer på personal. Du kan också PM:a mig var i Sverige du finns så kan jag enkelt ta fram några telefonnummer (jag är diakon i svenska kyrkan).

Om du pluggar på högskolan och bor i en universitetsstad kan det finnas studentpräst eller studentdiakon kopplad till universitetet.

Det kostar inget att träffa en präst eller diakon. Det är ett bra sätt att bearbeta t ex livskriser. Om du mår såpass dåligt att du behöver psykiatrisk behandling, t ex antidepressiv medicin eller KBT, bör du också kontakta din vårdcentral, eller om det är akut, psykakuten på ditt närmaste sjukhus, så att du får rätt hjälp så fort som möjligt.

PM:a mig gärna om du behöver hjälp att hitta vem du ska ringa. Jag känner kyrkfolk i hela landet.
 
Sv: Vem ska man prata med?

När jag gick till kurator via vårdcentralen för några år sen så var det helt gratis, så kolla det!

Om det finns psykologutbildning eller liknande där du bor, så brukar de nästan färdiga studenterna ha terapi till billigt pris.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 095
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 896
Senast: skiesabove
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 597
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp