Vem står för risken?

Equilina

Trådstartare
Jag ska låna ut en av mina hästar som idag är oförsäkrad. Fodervärden tecknar egen vetvårdsförsäkring, dock är det karens på 20 dagar. Både fv och jag ser gärna att hästen flyttar så snart som möjligt, men vem "ska" stå för risken under karensperioden?
Jag känner att hästen är utanför min kontroll när den lämnar gården och vill därför inte stå för allt som jag gör idag.
Fv tecknar ju försäkring av en anledning...
Det bästa hade kanske varit att hästen stod kvar hos mig under karenstiden, men som sagt, båda parter ser gärna att hon flyttar asap.

Help, please?

Sv: Vem står för risken?

Personligen hade jag aldrig släppt iväg min häst till en annan människa hur väl jag än kände den utan försäkring. Har själv en otäck fodervärdshistoria i bagaget med en försäkrad häst men jag och hästen blev i slutändan de stora förlorarna.

Som du själv föreslår så hade hästen fått stå kvar hemma till försäkringen täcker.

Mvh // Voff

Det är väl 20 dagar på sjukdom, inte om hästen skulle skada sig? Jag brukar teckna försäkring på mina nyinköpta hästar innan jag lastar från säljaren, då är hästen iaf olycksförsäkrad under hemresan

Det är väl 20 dagar på sjukdom, inte om hästen skulle skada sig? Jag brukar teckna försäkring på mina nyinköpta hästar innan jag lastar från säljaren, då är hästen iaf olycksförsäkrad under hemresan

Visst är det väll så ;)

Delvis knapplån * Till Ts Men pålle ska inte livförsäkras `? Vilket torde vara lika viktigt om den ska iväg på foder ?

Mia

Jag har fått svaret 20 dagar från flera bolag..? Kanske värt att ställa frågan om det även gäller skada, de vill kanske inte tala om det bara ;)

Jag har fått hästen gratis av uppfödaren, därför känns det mer eller mindre som försäkringsbedrägeri att livförsäkra henne. Så tänker jag iaf :)
I dagens läge är hon värd runt 50 000 (även om jag vet att det finns de som skulle ge det dubbla ;)), men den värdeökningen beror på mitt jobb i form av 'blod, svett och tårar', inte ekonomiska investeringar.

bara för att du fått den är den ju inte värdelös, eller?
om du får en diamant kan du ju försäkra den, eller hur?

Nej, hon är absolut inte värdelös, men jag har inte haft någon inköpskostnad för henne och det är väl den som försäkringen är tänkt att täcka? Eller har jag missuppfattat?
Oavsett, jag har valt att inte ha alla mina försäkrade utan bara de som varit i samma bolag sedan födseln. De pengarna jag sparar på premier uppväger både veterinärvård och inköpspris många gånger om.

Tackar så mycket för hjälpen, har kollat med bolaget nu och visst är det som ni säger! :bow:

Nja... den ska väl täcka att du kan köpa en likvärdig häst om den du har dör (förutsatt att den är försäkrad för vad den är värd). Om du köper en unghäst och utbildar den så kan du ju sälja den och köpa en motsvarande, skulle det vara bedrägeri då tycker du?

En häst som fått mer utbildning/vana/tävlingsresultat betingar ju ett högre värde. Dina timmar är värda pengar de med... Man får ju öka livförsäkringen med, tror det brukar vara, ca 10 000 per år på de flesta bolag utan en ny veterinärbesiktning.

Däremot kostar ju en livförsäkring pengar, så om du inte tänkt köpa en ny motsvarande häst när denna dör (om du inte säljer den) så kanske det kvittar... men det är väl knappast så att du själv skulle ge bort den gratis till någon bara för att du själv fått den?

Skriv ett kontrakt på att hon skall betala XXX kronor om hästen dör under de dagarna samt skall stå för alla veterinär avgifter från dagen hästen hämtas till försäkringen börjar gälla.

Men om något händer och hästen dör när fodervärden har den, vill du inte ha någon ersättning då? Det är skillnad på att ha dem hemma oförsäkrade för då får man ju sparka sig själv på smalbenet men tänk om något händer som är fv fel, då hade iallafall jag velat få ut livvärdet.
Eller kan du tänka dej att skänka bort hästens värde till fodervärden om hästen inte skulle finnas mer?
Jag tycker att det är viktigt att ta alla eventualliteter i beaktande för man vet ju inte vad som kan hända.

Nej, hon är absolut inte värdelös, men jag har inte haft någon inköpskostnad för henne och det är väl den som försäkringen är tänkt att täcka? Eller har jag missuppfattat?

Ja, det har du missuppfattat.
Försäkringen ska ju täcka hennes värde. Om hon t ex blir stulen eller dör.
Därför brukar man ju också höja försäkringsvärdet när hästen stiger i värde, t ex blir inriden, får tävlingsresultat etc.
Och försäkringsbolagen sänker värdet med en viss procentsats per år, när hästen har uppnått en högre ålder.

Klart att även hästar stiger i värde. Ett föl för 20 000 är ju värt så mycket mer som välutbildad 8 åring.

Här händer det grejer :)

Ang att jag ska kunna köpa en ny häst om hon dör: Kan säga att på en av mina andra hästar hade jag kunnat köpa två likvärdiga hästar (eller rättare sagt vad den hästen kostade i inköp. Har inte råd att försäkra henne för dagsvärdet) för de pengar jag istället betalt i premier på den hästen i 8 år, där försäkringen inte är utnyttjad en enda gång.

Jag har som sagt några hästar till, och även om jag skulle vilja köpa en till när denna försvinner (förr eller senare gör hon ju det) så tror jag att de "sparade premie-pengarna" räcker en bit. Ja, om hon inte dör i övermorgon, då har jag bara "sparat" 12 000...

Om hästen dör pga något som fv kan hållas skyldig till (tex oaktsamhet) får jag anhålla om skadestånd. Vi har i kontraktet bestämt hästens värde till 50 000 vid överlämnandet så det är den summan jag kan ta i anspråk. Dör hon pga yttre faktor så jaa, tough shit... Djur dör liksom, tyvärr.
Blir hon obrukbar som ridhäst har hon ändå högt avelsvärde (under förutsättning att den ev skadan inte omöjliggör en dräktighet så klart) vilket för mig är nästan lika bra som att ha henne som ridhäst.
Hästen får inte säljas, så på ett sätt känns det inte som att jag går miste om några pengar om hon dör, mer än inkomster på ev avkommor, men de summorna är ju tyvärr ändå mycket små.

Hästen betyder väldigt mycket för mig, så att jag skulle få några tiotals tusen när hon dör känns oviktigt. Pengarna kan aldrig ersätta henne.

Jag svarade på detta. Har också en "gratishäst" och var lite osäker först med vad jag fick göra ang försäkring. :)

Nej, jag håller absolut med. Jag har inte min häst livförsäkrad... jag köpte honom billigt, och han är nog värd lite mer än det. Men det rör sig inte om några sjuka summor (30-35 000 kanske) och jag vet att när han försvinner så vill jag inte ha någon ny häst på länge, därför att jag har egentligen varken tid eller råd just nu. Dör han så är det pga ålder eller sjukdom/skada och det är antingen ingens fel eller mitt fel om det händer honom något. Antingen har jag kontroll över situationen eller så får jag stå mitt kast. Det är inte någon utomstående som gjort något som gör att han behöver tas bort. Helt mitt ansvar alltså.

Han är min lyx som jag unnar mig, och jag kommer aldrig hitta någon som honom igen. Jag har alltså inget behov av att ersätta honom inom ett par år från det att han försvinner, och jag anser att om jag ska ha häst så ska jag kunna spara ihop dessa pengar på mindre än ett år (för 35 000 är under hans årskostnad idag...) För mig är det alltså inte heller värt med livförsäkring. Jag lägger hellre de pengarna på dubbel veterinärvård, vilket jag har idag.

Men TANKEN med försäkringen är att du ska få ut en likvärdig häst om den du har dör eller blir obrukbar, förutsatt att du har hästen försäkrad för vad den är värd. Du kan ju inte försäkra en häst för precis hur mycket som helst heller, det ska ju vara rimliga summor för vad den är värd. Lämnade jag ut min häst på foder skulle jag absolut ha den livförsäkrad för ett rimligt belopp för att veta att jag inte åker dit på något som fodervärden gjort, oavsiktligt eller inte. Jag skulle ta betalt åtminstone för liv-delen från fodervärden, det tycker jag är det minsta om man har en häst utlånad gratis.

Du som hästägare står ju med precis hela risken annars. Om min fodervärd rider sönder min häst så att den blir obrukbar, då vill jag ju ha ersättning för detta, antingen från försäkring eller från dem direkt. Eftersom det antagligen blir svårt att bevisa om något skett av oaktsamhet så är det ju bättre att ha en försäkring än att stå med bevisbördan mot fodervärden. Det känns nog väldigt otryggt för både fodervärd och hästägare.

Du behöver inte hålla med heller ;) Jag gör som jag tycker är bäst ändå.

En av mina andra, som jag berättade om längre upp, har kostat mig mer i premier än jag kommer få när hon dör, om hon ens dör av något som "täcks" av försäkringen. Hon är dock försäkrad obrutet i samma bolag sedan födseln och det är därför jag har den kvar, chansen är ändå ganska stor att försäkringen ska täcka.
Men att nyförsäkra en häst som är 10+, ja då kan man ju ändå ge sig fasen på det är något som fanns innan eller av annan anledning inte täcks av försäkringen.

Jag och fodervärden, båda i branchen sedan länge, känner oss nöjda och trygga med avtalet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 655
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 372
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 272
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka