Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

V

veronican

Vet någon? Nån som har en avkomma efter Mintage rentav?

Jag är väldigt väldigt nyfiken eftersom min häst betäcktes med honom 1996 långt före jag köpte henne. Tyvärr vet jag inget om var fölet är idag, men det vore så kul att veta lite om hingsten. Kunde inte hitta nåt när jag sökte på hans namn :(
 
Mintage xx 801 levde mellan 1974-1999. Hans löpresultat var 35 starter 5 segrar, 18 placeringar och vann 263 500:-. Han sattes i (halvblods?) avel 1982 och ägdes när han dog av Gert Hermansson i Mjölby. Han var 163 cm, mörkbrun med bläs, snopp och vita bakfötter.
Som exteröromdöme fick han: lång, väl ansatt hals, lång manke, djup bog och bål, långt och brett kors, något låg rygg. Välbenad, något tåvid vänster fram. Lediga och vägvinnande rörelser med god elasticitet, dock något marktrånga.

I den sista hingstkatalogen han var med var hans placerade avkommor: hoppning 1.10-11, 1.20-7, 1.30-1. Dressyr LB-1, LA-1, MB-1. Fälttävlan L-2, M2-1, M3-1, S1-1.

Förhans stam gå in på Del Mar http://www.pedigreequery.com/allbreed/ Där finns också en bild på honom :)
 
åå tack så mycket!! :bow: :bow: :bump:
Tycker han var stilig! Nu blev jag ännu mer sugen på att veta hur min hästs avkomma ihop med honom blev.. :crazy: :( Det tycks omöjligt att hitta henne...

Jag hittade några duktiga fälttävlanshästar e: Mintage :)
 
Mkt trevligt psyke och brukar hoppa bra. Tyvärr rätt sent utvecklade avkommor och rätt många har fått problem med knäna (ev. p.g.a. för tidigt tagna). Vet en som använde M. mycket och hon röntgade bakbenen på alla sina hästar som 4-åringar innan hon började rida dom på riktigt.
 
kommer själv från Östergötland och har stött på många Mintage avkommer. De flesta jag har sett har varit fina hästar men många har haft en orolig mun... kan iofs bero på ryttarna men som sagt, flertalet av de jag sett har varit oroliga i munnen
 
Jag har varit medryttare på två Mintage-avkommor. Båda är ganska lika honom, stora och mörkbruna med vita tecken. Snygga hästar med vackra huvuden. Den ena hästen (Mintage-Freimoor) tävlas i fälttävlan, lätta klasser, med goda resultat. Den andra (Mintage-Lambert) tävlas Msv dressyr och 1,10 hoppning. Av dessa hästar att döma nedärver han ett vänligt temperament. Hästarna är tämligen kapabla, men inte särskilt elastiska och spänstiga. Särskilt dressyrhästen har krävt mycket arbete för att sätta under sig och få lite fart på bakbenen, den är av naturen byggd i nedförbacke. Fälttävlanshästen är lite tittig på hinder, den andra är hur cool som helst och hoppar allt (skulle säkert bli en hyfsad fälttävlanshäst den med).
 
Katrin Norling har (minst?) 2 fälttävlanshästar efter Mintage, bl a Beatrice af Tollstad som är/var hennes bästa häst..
 
:bow: :d
om det stämmer att han nedärver hästar med trevlig psyke måste mitt stos avkomma blivit toppenbussig för mamman är totalt genomsnäll och har ett toppenhuvud.

:( Nu blir jag smärtsamt sugen på att få se min hästs avkomma... undrar om det finns nåt register där man kan se om hästar sålts utomlands? av ska hon ha sålts till Norge? :smirk:
 
Sv: Re: Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

Min gammla New Forest silver Merry (R.I.P) Har en avkomma efter Mintage... En C-Ponny... Men hon går inte att rida på längre för hon har fel på ben och rygg...
 
Sv: Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

Finns det något liknande där man kan söka avkommor efter fbl som reggats som fbl eller hbl? På galoppsport.se kan man "bara" söka ca 25 år bakåt och då min gamling var 24 nu när hon dog så verkar det inte troligt att hennes mamma i sin tur skulle varit ett år äldre. :smirk: Jag känner till att hon skulle ha/haft en yngre bror som är/var anglo och som för ca 15 år sedan gick MSV hopp, men honom hittade jag på annons i Ridsport och vet inte var han tog vägen sen.
 
Sv: Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

Det var länge sedan du skrev inlägget om Mintage, men jag fick träff på ditt inlägg när jag sökte efter Mintage. Varför gjorde jag det då?

Jo, jag är medryttare på en valack som är e: Mintage - Galant, han är född 1991 och jag började rida honom i februari i år. Han är stor, ca 170 cm hög, mörkbrun med bläs och väldigt lik sin far. Han är en mycket trevlig häst och jag trivs utmärkt med honom. Han har troligtvis tävlats av tidigare ägare, men nu ägnar vi oss mest åt underbara ridturer i skogen och träning på banan där hemma. Han ÄLSKAR att hoppa och blir som en unghäst på nytt.
Jag fick veta hans härstamning för bara någon vecka sedan och då blev jag nyfiken på Mintage.

/Annika
 
Sv: Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

haha OJ min gamla Mintage-tråd från -03, visste inte ens att de låg kvar så länge! :eek: :rofl:

Men, Cyllene, om du läser, den där länken du skrev 2005 :angel: såg jag först nu, men den funkar inte :( Ny adress?
 
Sv: Re: Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

... Den ena hästen (Mintage-Freimoor) tävlas i fälttävlan, lätta klasser, med goda resultat. ..


Åh,min häst är efter Mintage-Freimoor,helsyskon månne? hon är efter ett sto som heter frida.

skulle vara kul att se bilder etc..
 
Sv: Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

Där står ju hennes avkomma med!
Indira.

Men... vad säger den sidan mig egentligen?
Alltså, står ju ingenting om ägare eller dylikt...
 
Sv: Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

Tjaaaa du...
Jag skrev bara ut rätt adress ;)

Men Cyllene skrev ju:

"Där brukar de finnas med. Sen kan du kanske med hjälp av namn kontakta norska ridsportsförbundet om den inte finns reggad med licens här..."

Från den sidan du har nu så borde du ju få upp hennes regnr. i alla fall...
 
Sv: Re: Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

Åh,min häst är efter Mintage-Freimoor,helsyskon månne? hon är efter ett sto som heter frida.

skulle vara kul att se bilder etc..

Nej, dom är inte helsyskon. På min gamla medryttarhäst (som numer är såld, flyttad och tävlar små klubbtävlingar i dressyr) ligger det Ceylon-Helmuth bakom Freimoor, medan Frida har Bourdeaux-Niarchos.
 
Sv: Vem var/är fullblodshingsten Mintage?

tack för svar.. ok, hade varit kul att hitta ett helsyskon, det är såpass ovanligt med mintage så..:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Hästvård Är det någon som vet vad detta är? Ser ut som nåt svart, smuligt klet på baksidan av ponnyns örontippar. Hon har haft så sen vi köpte...
Svar
2
· Visningar
1 092
Senast: Thera
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Trädgård & Växter Jag gick förbi en rejäl krabat idag, som jag antar är någon slags humla. Eller? Jag har extremt dålig koll på det här och är inte ens...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sminktråden
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp