vems ansvar med analys av hö?

B

**BORTTAGEN**

har hästen i ett stall där de själva odlar och skördar vårt hö. jag vill ha en analys på detta men en sådan finns inte. är det mitt ansvar att själv kolla detta eftersom jag vill veta eller är det deras? behöver verkligen värdena eftersom jag har en rehabiliteringshäst som dessutom är känslig för havre etc så jag vill få allt gjort ordentligt...
 
Det är alltid ditt ansvar som hästägare att se till din hästs välmående.

Och det finns ingen lag att stallägare skall erbjuda analys på höet.

Så vill de inte analysera har du två val - analysera själv och låt de andra ev intresserade vara med och dela på analysen, eller flytta hästen.

Så, för att enkelt svara på din fråga - det är DITT ansvar
 
Jag håller med Alexandra! Det är ditt ansvar som hästägare att förse din häst med ett bra foder och även ditt ansvar att analysera om inte analys är gjord.

Min stallägare tycker t.ex. det är onödigt med analys(neej jag ORKAR inte tjata :smirk:) så då gör jag en själv istället.
 
Jag är i samma situation. Tänker göra en egen analys, eftersom det är viktigt för mig och min häst!
 
Om stallägarna inte vill analysera får du nog göra det själv...
Har du frågat om de kan tänka sig att analysera?? Vår stallägare gjorde det med glädje när vi upplyste om att det inte går åt mer kraftfoder än vad som är nödvändigt om vi vet vad som finns i grovfodret = inga pengar rinner i onödan när folk fodrar utan egentlig koll.
Men då ingick förstås kraftfoder i stallhyran, så han stod för den kostnaden också...

Men din stallägare är väl också intresserad av att ni inte fodrar med mer hö än vad som behövs - vilket man bara vet om man analyserar!?
 
Jag håller också med.
I vårt stall är det samma sak,de har aldrig tagit en analys och det behövs minnsann inte,det är fint hö..*suck*
Näe,jag och K. valde att skicka en analys själva på både höt och hösilaget,tack och lov,höt är obrukbart,det var för blött när det togs in på rundbalar.(81% ts)vilket nu märks också med massor och åter massor med mögelsporer.Vi fick med oss de flesta hästägarna,eller i allafall hälften utav oss.
 
Alexandra har rätt.

Jag har i och för sig eget stall, så jag analyserar själv. Min "höbonde" som jag köper av är dock så himla snäll att han står för hälften av analysen trots att han lätt kan sälja allt till de som inte kräver analys...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp