Bukefalos 28 år!

Vems fel i såfall?

Sv: Vems fel i såfall?

Ja,katten är inte så gammal än,inte ett år än,men snart,så jag får hoppas att den lär sig..

Så länge katten GÅR utanför tomten så bryr sig inte hundarna alls,utan det är när den sitter i mammas träd,sen hoppar den ner aldeles framför hundarna,(antar att den blir rädd,och vill fly när hunden är så nära och kissar på trädet),och så springer den som en idiot,klart hundarna blir chockade när det trillar ner katter från träderna..
 
Sv: Vems fel i såfall?

var du glad att de de håller sig till trädgården. vaknade i morse av att det var ett jävla liv i hallen. det visade sig att en främmande katt hade tagit sig in i lägenheten. IGEN! förra gången var han bara inne och vände, men tydligen lärde han sig inte att här finns hundar... kattfan rev upp mina armar när jag slängde ut honom, men alla djuren verkade vara hela. väl ute började han mucka med min katt istället, och det krävdes ett stor mugg vatten innan han avlägsnade sig från min lilla gräsplätt. synd att katten var så vacker, annars hade det nog stått BARF på menyn ikväll :devil: . veckans sovmorgon var det ja... :mad: :cry:
 
Sv: Vems fel i såfall?

DU ansvarar för att din hund inte är farlig för allmänheten. Om du inte kan hantera den lös så måste du ha den bunden. Tenderar den att bita andra varelser bör du antingen ha den kopplad eller med munkorg.

Oavsätt vilken ras du har.
Min hund blev biten av en annan hund, som var kopplad. Min var lös vid tillfället. Trots det är det han som har ansvar för sin hund. kan han inte garantera omgivningens säkerhet när hunden är kopplad får han gå ett steg längre - tex. ha munkorg på den.

Sen kan man ju tycka att kattägaren har ettt ansvar. Men hon har ansvar för vad hennes djur orsakar för skador, inte vad din hund orsakar för skador på katten. Du har lika mycket ansvar att hålla koll på din hund som hon har på sin katt, men hennes katt bär ju inte avsvaret om det är din hund som ger sig på den när den är utomhus. För katter får vara lösa, precis som hundar.
 
Sv: Vems fel i såfall?

Men det var inte bara det jag syftade på,för jag tror som dig,att knappast att en katt biter ihjäl en hund,MEN att dom ska gå och piss och skita överallt,det är det som JAG får lida för,för att ägaren inte har koll på sin katt..

Du har helt rätt. Men eftersom det inte finns något register där alla katter finns, samt att nästan inga katter som går lösa ute är märkta, är det svårt att komma till rätta med det. Det är INTE tillåtet att ha katten lös så att den går och pissar hos grannen eller skiter i sandlådan. Dock ett svårt problem att komma till rätta med.
 
Sv: Vems fel i såfall?

Oavsätt vilken ras du har.
Min hund blev biten av en annan hund, som var kopplad. Min var lös vid tillfället. Trots det är det han som har ansvar för sin hund. kan han inte garantera omgivningens säkerhet när hunden är kopplad får han gå ett steg längre - tex. ha munkorg på den.

.

Fast det där tycker jag är helt sinnessjukt, att man inte ska kunna gå med sin hund kopplad, fast den kanske är bitchig, utan att riskera att få betala multum, för någon idiot inte har pejl på sin hund. :mad:
 
Sv: Vems fel i såfall?

:bow: :bow: :bow:
Instämmer till fullo!!
På min gård ska hundarna vara lösa utan att jag ska oroa mig förom jag ska behöva ersätta någons katt. Iof vet jag att hundarna stannar på tomtgränsen när jag ropar, så någon fara för översprungen hund eller att den ska jaga katten till grannens tomt och där skada den finns alltså inte.

Det finns massor med hundar som kan vara lösa hemma men inte nån annanstans, de hundägarna ska inte behöva höra att de har dålig pli på hunden för att den jaga katt på egna tomten!:devil:
 
Sv: Vems fel i såfall?

*KL*

Om man har en så korkad katt får man nog räkna med att den blir kortlivad :devil:

Skulle vara intressant att se hur ett sånt här mål skulle kunna utvecklas i domstol. Pga det strikta ägaransvaret på bägge håll.
JAG hade då dömt till hundägarens fördel. Men det är jag det.
 
Sv: Vems fel i såfall?

Fast det där tycker jag är helt sinnessjukt, att man inte ska kunna gå med sin hund kopplad, fast den kanske är bitchig, utan att riskera att få betala multum, för någon idiot inte har pejl på sin hund. :mad:

SFS nr: 1943:459
6§ Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som vållat skadan
;)
 
Sv: Vems fel i såfall?

Vi hade en hel drös med katter springandes i stallet, pinkade och lortade i höet, i halmen, i sandlådan, i trädgården etc etc.

Meddelade närliggande grannar att vi kommer att avliva dessa katter inom kort om ni inte ser till att de håller sig där de hör hemma. Visst, det är säkert svårt att hålla styr på en katt men om den orsakar såpass mycket olägenhet och gör att man lider ekonomisk skada så får man se till så att även kattägaren tar sitt ansvar.

Vi avlivade två katter, de fångades in i bur och togs till veterinär.

Skulle nu katten komma in i er trädgård och hundarna klipper den så har jag svårt att tro att någon kommer att driva den frågan och att ni skulle behöva betala något - trots det strikta hundägaransvaret.
 
Sv: Vems fel i såfall?

fast har du din hund kopplad och nån annan som inte har pli på sin, har den lös och den blir biten av din så kan man ju kräva tillbaka för det man lagt ut i ersättning...
 
Sv: Vems fel i såfall?

Kan ni inte testa med att spruta med vattenslang på katten så den håller sig borta?
 
Sv: Vems fel i såfall?

I teorin gäller samma lagar och regler för både hundar och katter, tex att man skall hålla dem under uppsikt så att de ej orsakar olägenheter för människor runtomkring.

I praktiken däremot så är hundägare ständigt ansvariga för allt hunden gör medans kattägare aldrig tilldöms något ansvar. Det är alltså du själv som ska se till att andras katter inte tar sig in på din tomt eller in i ditt hus, alltså får du aldrig har fönster eller dörrar öppna (tex för att vädra) om du inte vill ha in grannskapets katter i huset. :cool:
 
Sv: Vems fel i såfall?

Nej vänta.. nu förstår jag inte.

Det är den som inte har koll på sin hund som ska ha den kopplad. Inte de övriga. Om du inte kan garantera omgivningens säkerhet när din hund är lös eller inte har munkorg så måste du göra vad som krävs för att kunna det. Mitt råd - lär dig kontrollera din hund. Jag tycker inte att man ska ha hund om man måste ha munkorg på den, men samtidigt är det svårt att säga så för det kan bero på olika saker och man kan inte dömma folk och säga att vissa får och inte andra. Det enda viktiga är att omgivningen är trygg och att hunden mår bra. Vilket dock är en tolkningsfråga det också. Mår en aggressiv hund bra?

Bitchig är en sak, men den får ju inte bli farlig.
Min hund gick lös nyligen och passerade en stor rottweiler som kopplad kom ut från en tomt med sin stora husse i andra änden på kopplet. Min hund gick förbi varpå den andra vände sig om och gick på honom. Under hela tiden vi slet i dem för att få loss honom från halsen på min hund, var min hund passiv. Så som han varit hela tiden.

Jag tycker att jag ska kunna gå ut med min hund utan att riskera att han blir biten av andra hundar. Denna hund var ute efter att döda och bör inte gå utan munkorg som det är nu, med sin husse. Han har inte kapacitet att hindra sin hund i alla situationer. De som har lugna och trygga hundar ska inte behöva vara rädda för att möta andra hundar. Varesej lösa eller i koppel. Nu anmälde jag inte detta ändå. Min hund klarade sig bra och jag är inte i regel ute efter att göra folk olyckliga. Däremot är detta en vanlig syn från den här hunden, fastän han dock sällan får tag i sitt offer, så jag ser hellre att man senare kan starta en konversation med ägaren och få honom att förstå att han måste jobba med sin hund. Det gick bra den här gången men vad händer nästa gång med nästa hund?
 
Sv: Vems fel i såfall?

Ptjaa, vi tycker olika helt enkelt. Du har rätt att lagen är som den är, men jag måste få tycka att den är sjuk ändå.

Går jag med min kopplade hund vid min sida, och en lös hund kommer framrusande, för att leka eller vad som helst, så är det ändå jag som får betala skadorna, för den andra ägaren inte hade koll på sin hund. Om min hund skulle bita för att den blir trängd, vilket är ganska vanligt att hundar blir, när de är kopplade. Jag tycker att jag har tagit mitt ansvar då, genom att ha min hund vid min sida, kopplad, och ändå är det jag som åker på att betala. DET tycker jag är fel. Självklart så ska man ha koll på sin hund, men det tycker jag att man har om man har den kopplad, men som jag skrivit tidigare, det är inte det lättaste att paraera sin kopplade hund, om edn lös hund kutar omkring en.

Självklart ska min hund som är kopplad inte DRA mig fram till en annan hund, för att bita, och det gör dem inte heller, utan det är i riskzonen när lösa hundar bara rusar fram till mig.

Min schäfer som nu inte lever längre skulle hugga dirket, om hon kände sig trängd. Dvs om den andra hunden kommer frsm och luktar henne bak i rumpan, eller börjar morra. Min blandis därimot skulle inte hugga om en lös hund kom fram för att leka, men därimot så har det hänt några gånger att den lösa hunden börjat kaxa, och då svarar min hund upp...

Ska man inte få vara ute å gå med sin hund kopplad, utan att riskera att betala för andras ovett?

Mina hundar mår BRA, och är inte agressiva mot hundar som vi bara möter, utan mot hundar som rusar fram och luktar i ändan/ morrar osv.

Jag vet inte om det var så det hände med din hund, att den bara rusade fram till rottweilern, eller att det var rottweilern som drog fram till dina lösa kontrollerade hund, men jag menar att det är fel när hundar rusar fram till min hund, och är oförskämda.
 
Senast ändrad:
Sv: Vems fel i såfall?

Jag förstår ditt resonemang. Men en person vars hund rusar fram till andra har inte koll på sin hund - mao ska den hunden inte heller vara lös. Sen tycker jag nånstans att en hund borde inte vilja skada en annan hund om den kommer springande utan att vara minsta hotfull. Sätta på plats är en sak men att skada är en helt annan. Hundar vet hur hårt de biter. Dessutom ska den hunden som då biter, släppa på ägerns beordran.

Jag förstår absolut vad du menar och jag håller med om att om en hund blir hotad är det naturligt för den att försvara. Ffa om den har sin människa med sig. Samtidigt så ska ju människan vara den beskyddande individen i relationen.

Skulle en lös hund komma farande på en kopplad hund så är det en helt annan sak än om en kopplad hund ger sig på en annan - lös eller kopplad. Vi talade nog om lite olika situationer. :bow: Om en kopplad hund ger sig på andra inom räckhåll som inte går på eller hotar så är det en fara för allmänheten. Men om en kopplad hund ryker ihop med en som kommer rusande mot den så tycker jag att det är mer befogat från hunden att den blir arg.
 
Sv: Vems fel i såfall?

Då är vi överrens! :D

SJÄLVKLART så ska inte, (och de gör inte för den delen heller)mina hundar dra mig fram till en lös hund som är lydig.

Då var det utrett, PUHH! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 723
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp