Bukefalos 28 år!

Venlafaxin

Agapi

Trådstartare
Förra veckan fick jag antidepressiva utskrivet av läkaren. Då hade jag i princip haft ångest varje dag, ibland så kraftig att det kändes som att bröstkorgen skulle gå sönder. Jag vill helst undvika antidepp eftersom jag blir så konstig av sånt, men kände att det var värt ett försök. Läkaren sa också att just denna sort var riktigt bra.

Nu har jag dock mått jättebra i fem dagar och inte känt av någon som helst ångest, men jag tog en tablett ändå (Venlafaxin 75 mg, som är ett SNRI-preparat). Två timmar senare kom biverkningarna, huvudvärk och illamående. Inte nåt som jag direkt reagerade på eftersom jag brukar få så just när jag börjat med antidepp. Sen kom yrseln (jag var ute och gick och vinglade hem den sista biten) och jag frös ända in i märgen. Däckade på soffan hemma hos mamma och pappa och dom höll knappt på att få liv i mig, sov så djupt. När jag väl vaknade hade jag dimsyn, sen kom gäspningarna och ledont. Lite senare på eftermiddagen var mina pupiller så utvidgade att irisen knappt syntes och jag kände mig helt ärligt hög, det var som om jag inte var kvar i min kropp. Läste i bipackssedeln att just dimsyn och utvidgade pupiller kan kräva akut läkarvård, så jag ringde 1177 och de sa att jag inte skulle ta någon fler tablett förrän jag pratat med min läkare.

Min läkare tycker att jag ska testa att ta en tablett på kvällen istället och se hur det funkar. Själv är jag skeptisk. Som sagt har jag inne på den 5e ångestfria dagen nu och jag vill verkligen undvika antidepressiva. Jag vet att biverkningarna är vanliga men det här var något utöver det vanliga, jag fungerade inte på hela dagen.
Någon som har erfarenhet av Venlafaxin? Jag har googlat runt lite men det är väldigt olika vad folk tyckt om dom... Ska man testa dom igen eller försöka lösa det utan?
 
Och jag förstår inte varför man ska ta medicin om man mår bra,varför laga det som inte är trasigt?!
 
jag tycker inte venlafaxin är nåt bra alternativ om man bara har sporadisk ångest. Den har en del biverkningar och är dessutom jobbig att sluta på för de flesta.
 
Tack för era svar allihopa! :)

Jag har läst att Venlafaxin kan vara riktigt jobbig att sluta med. Slutade med Sertralin förra sommaren och det var inte heller nån höjdare...
Sporadisk ångest har jag inte. Jag har haft ångest i princip varje dag sen november/december, och just de senaste veckorna var det riktigt illa. Men de sista fem dagarna har varit jättebra, ingen aning om varför eftersom inget speciellt har hänt. Men jag klagar inte :D
 
Den enda som vet om du fungerar på venla är, du. Tycker du inte att det fungerar eller att biverkningarna är för mycket, ta dem inte. Jag kan bara svara för mina egna erfarenheter av medicinen, som är allt annat än goda.

Nu är jag medicinfri och tänker så förbli. Läkare ville nyligen att jag skulle prova Cymbalta, tack, men NEJ tack. Inte ett sådant piller till hur dåligt jag än kommer må psykiskt.

Sertralin var en riktig mardröm att sluta med, venla märkte jag inget av förutom att jag gradvis mådde bättre då. Tog dock venla endast ett par månader, Sertralin i över 10 år.
 
Usch.

Här sitter jag med yrsel och en trötthet som är helt hopplös, känner mig svagare och svagare för varje dag. Har fått Sertralin och ätit i kanske 1.5 vecka. Men mina problem låter ju som ingenting jämfört med det du lider av. Behövde du inte "trappa in" din medicin? Jag fick börja med en halv och har också order om att gå tillbaka på en halv om det blir för jobbigt med biverkningar. Snart får jag nog ge mig, så här trött hade jag inte räknat med att bli, jag blir kanske mindre deppad, men det är ju bara för att jag sover hela tiden...

/Lavinia, som nog hade ringt läkaren igen och diskuterat igenom det. Om du känner att det är för jobbigt biverkningar borde du kunna få nåt annat- även om jag misstänker att de flesta har liknande hemska biverkningar i början...
 
Vanlafaxin är ju inget man tar då och då, det står man på hela tiden. För mig har dom nog räddat livet. Hade svår panikångest, slutade på akuten flera gånger. Sen jag började med venlafaxinet har jag inte alls mått sådär dåligt. Visst kan jag ha lite ångest ibland, men till en viss gräns.

Jag är känslig och fick lov att trappa upp försiktigt så det är mitt råd. Missar jag en dag blir jag typ "sjösjuk" Jag blir yr, det blixtrar och susar i huvudet och balanssinnet är inte som det ska. Jag kan dock höja och sänka dos vid behov utan att må dåligt. Jag har ätit det i snart 7 år.
 
Har ätit venaflaxin sen i början på januari och det var lite jobbigt i början men nu funkar de bra. Tar två om dagen.
Har hört att de är jobbiga att dra ner på, man kan ju inte ta en halv heller för de jag har är kapslar.
 
Jag hade venlafaxin i 4-5 år, då fanns den som 37,5 mg tablett så jag kunde börja med en halv sån. Som mest tog jag 150 mg. Fick ökad ångest och mardrömmar av den så för mig var den inte bra. Trappade ner genom att öppna kapslarna och dela innehållet (granulatkorn, vissa kapslar har två stora kulor i sig, de går ju inte att dela). Som tur var slapp jag utsättningssymtom nästan helt och när jag var fri från den mådde jag bättre. :)
Tar nu Buspiron + ibland Stesolid mot ångest, funkar bättre på mig.
 
Jag hade venlafaxin i 4-5 år, då fanns den som 37,5 mg tablett så jag kunde börja med en halv sån. Som mest tog jag 150 mg. Fick ökad ångest och mardrömmar av den så för mig var den inte bra. Trappade ner genom att öppna kapslarna och dela innehållet (granulatkorn, vissa kapslar har två stora kulor i sig, de går ju inte att dela). Som tur var slapp jag utsättningssymtom nästan helt och när jag var fri från den mådde jag bättre. :)
Tar nu Buspiron + ibland Stesolid mot ångest, funkar bättre på mig.

Fick också fruktansvärda mardrömmar, panikångest och förbjudna tankar. Ångesten ökade med 100% och satt i dygnet runt i stället för att komma och gå under dagen.
Skrämde mig rejält, vågar knappt ta medicin alls längre pga biverkningar. Är å andra sidan sådan som får alla biverkningar i boken, även sådana som inte finns :/
 
Tycker också det låter högt med 75 mg pang bom. Jag började med venlafaxin för ett drygt år sedan (dock inte primärt mot ångest) och tog 37,5 mg de första två-tre månaderna innan vi höjde till 75mg. Nu, ett år efter insättningen, har jag kommit upp till 112,5 mg och bestämt mig för att stanna där. Vi provade att gå från 75mg till 150 men då fick jag inte sova ordentligt så det blev ett mellanläge på 112,5 istället.

Kan du prova att dela kapslarna och se om du får samma reaktioner på hälften av dosen?
 
Jag har ätit dem i 10 år nu. Går för närvarande på 225 mg om dagen. Har mått bättre o sämre under alla år, men generellt är jag mer stabil. Problemet jag har är att jag väldigt fort får utsättningssymptom när det börjar närma sig ett dygn från förra tabletten. Det blixtrar i huvudet o framför ögonen, jag får stötar i händer o fötter, allt gungar, ljudet susar osv. Nu äter jag 75 mg på morgonen och 150 på kvällen då jag mest har ångest på kvällen o natten. Hade det inte varit för dem här hade jag nog ärligt talat inte levt idag. Men som med all medicin så funkar det inte på alla. Om du känner att det känns skumt, så ring läkaren. Kanske är sorten inte optimal för dig, och då får du prova nån annan. Det är ju ingen medicin som man tar vid behov liksom. Jag fick trappa upp jätteförsiktigt med 37,5 mg åt gången och ska jag sänka gör jag det i samma takt som höjningen. Blir jättedålig när jag sänker dosen... undrar ofta hur jag mår utan dem?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle skriva, men jag har börjat med antidepressiv medicin. Jag vet att det är många här på...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 036
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp