Venlafaxin

Mira

Trådstartare
Är det någon här som äter eller har ätit Venlafaxin?
Hur har det funkat för er?
Fick ni många biverkningar?
 
Åt det under en period och fick typ noll effekt men antagligen pga att ssri/snri inte var vad jag behövde från första början. Däremot fick jag svåra svettningar som inte var så kul. Utsättningen var ganska tuff men det finns lite tricks för att underlätta. Jag avslutade med att räkna ner korn ur kapslarna och blev trots det rejält yr några dagar.
Jag tycker ändå inte man ska vara rädd för att prova medicinen om ens läkare tror att den är rätt för den hjälper många. Däremot tänker jag att det inte ska vara varken första eller andrahandsvalet.
 
Nu är det många år sedan jag åt den. Det jag minns mest är mardrömmar, nattsvettningar och så jätteobehagliga typ elektriska blixtar från ögonen när jag glömde att ta den. Den funkade inte alls, men det har ingen SNRI gjort för mig så det går inte att gå efter. Utsättningen var inte superjobbig, men det berodde på att jag också räknade korn och sedan ökade någon timme åt gången mellan gångerna jag tog de sista kornen innan jag kunde ta bort den helt.

Nog inte mycket hjälp tyvärr 😕
 
Är det någon här som äter eller har ätit Venlafaxin?
Hur har det funkat för er?
Fick ni många biverkningar?
Funkade bra en period för sådär 10-15 år sedan. Vid en senare period provade jag igen, men fick utslag i huden och behövde sluta utan nedtrappning. Utsättningen blev då obehaglig, men det gick över på några dagar. Fick som en elstöt i huvudet när jag rörde på ögonen, samma symtom uppstod även vid missad dos. Inga andra biverkningar.
 
Jag har haft – och skulle förmodligen fortsatt ha, hade läkaren varit vettig – Venlafaxin ett tag efter att ha avböjt fortsatt behandling med SSRI.

Jag tyckte att den fungerade relativt väl, om än inte fullt ut på min depression. Det blev bättre toppar och glesare mellan mina djupa dalar (depressiva episoder). Jag fick Venlafaxin utskrivet av allmänläkare och stod på den när mitt fall remitterades till psykiatrin. Under det första läkarbesöket där så förklarade jag för läkaren att den hade viss effekt men att jag just då hade en väldigt svår period av suicida tankar. Hen svarade att det inte var någon mening att fortsätta ta den eftersom jag fortfarande hade depressiva episoder, samt att jag troligtvis inte behövde medicinsk hjälp över huvud taget. Sedan var jag välkommen att gå..

Utsättningen blev således extremt tvärt när jag redan var obalanserad i sinnet. Det är svårt att veta om jag kan skylla på utsättning eller på mitt allmäna mående, men nog var det tufft alltid. Även om Venlafaxinet bara hade haft en viss effekt så kan det vara den lilla delen som gör att man orkar fortsätta. Idag står jag på antipsykotisk medicin med viss antidepressiv effekt samt en annan SNRI.
 
Fungerade hyfsat, fick byta pga graviditet sen. Blev dock väldigt trött på den i början, samt fick dilaterade pupiller så såg hög ut :cautious:.
 
Är det någon här som äter eller har ätit Venlafaxin?
Hur har det funkat för er?
Fick ni många biverkningar?
Venlafaxin är det som fungerat absolut bäst för mig mot generell ångest (som i mitt fall också brukar leda till måttlig depression). De perioder då jag har behövt medicinen har enda tydliga biverkningen varit ökad muntorrhet och törst. När jag börjat må bättre har jag dock blivit "för jämn" i humöret av Venlafaxin, dvs. jag har inte känt särskilt mycket alls. Och som andra har skrivit: den är hemsk att sätta ut. Man bör ta höjd för att utsättningen tar tid, och man bör inte försöka göra det på egen hand.
 
Mådde skit av den. Grät konstant och ångesten och depressionen blev 100 gånger värre. Klarade inte av att äta heller. Fick i mej max en Billys panpizza/dag.
 
Fungerade ok, för mig jag har ångest och nedstämdhet. Blev trött av SSRI och behövde något som även gav mig lite initiativförmåga/startknapp. Fick lite huvudvärk och spänningar i nacken, äter nu cymbalta i stället som jag mår bra på. Är inom samma familj. Nackdelen som jag såg den var att den var besvärlig att sätta ut även fast jag var försiktig och följde råd från läkare samt att man ganska snabbt får utsättningssymptom så jag var tvungen att ta den vid samma tidpunkt (det kunde inte gå en halv dag extra som det gjorde på ssri som jag åt innan). Misstänker man bipolaritet kan det förvärras av venlafaxine enligt läkare, men det har inte jag så inga problem för mig.
 
Så många bra svar, tusen tack.

Jag ligger inlagd nu och har fått denna istället för cymbalta och sertralin. Då den kombon inte var bra.

Jag upplever att mina ångestattacker blivit glesare, jag sover lite bättre och jag har fått tillbaka lite aptit.

Men däremot är känslan inom mig inte nämnvärd bättre. Jag känner ingen glädje för sånt jag tidigare gillat. Jag kan också känna mig smått irriterad och då framför allt på morgonen.

Jag förstår att jag måste ge den lite mer tid och hoppas det nu bara är en svacka innan den klickar in ordentligt.
 
Jag hade den i mer än 4 år. Till slut började jag fundera på om det var pga den jag hade så mycket ångest nätter och mornar, så sa åt läkaren att jag ville trappa ner. Hon ville att jag skulle trappa upp till maxdos men suckade och gav mig recept på lägre dos. Jag gjorde som flera andra i tråden och delade kapslarna och minskade kornen sakta. Fick till slut 37,5 mg kapslar som jag gjorde likadant med tills jag kunde sluta helt.
Hade bara pyttelite yrsel vid utsättningen.
Sen kände jag att jag mådde bättre, morgonångesten försvann och min vårdkontakt tyckte det var märkligt att jag mådde bättre.
Många år senare fick jag till slut PTSD-diagnos så det var alltså inte depression jag hade i grunden, därför hjälpte den inte mig.
 
Men däremot är känslan inom mig inte nämnvärd bättre. Jag känner ingen glädje för sånt jag tidigare gillat. Jag kan också känna mig smått irriterad och då framför allt på morgonen.
Det är ju så med antidep att de jämnar ut dalar och höjder, så glad blir man knappast av dem. Bara jämnare om man hittar en som passar.
 
Så många bra svar, tusen tack.

Jag ligger inlagd nu och har fått denna istället för cymbalta och sertralin. Då den kombon inte var bra.

Jag upplever att mina ångestattacker blivit glesare, jag sover lite bättre och jag har fått tillbaka lite aptit.

Men däremot är känslan inom mig inte nämnvärd bättre. Jag känner ingen glädje för sånt jag tidigare gillat. Jag kan också känna mig smått irriterad och då framför allt på morgonen.

Jag förstår att jag måste ge den lite mer tid och hoppas det nu bara är en svacka innan den klickar in ordentligt.
Det tar några veckor innan medicinen har ordentlig effekt. För mig har det alltid varit så med både ssri och snri att jag själv inte direkt märkt någon förbättring förrän jag en dag plötsligt inser att saker i livet rullar på bättre än vad de tidigare gjort. Men jag märker inte heller när det går nedåt förrän det är det är ordentligt nedåt. Det både smyger uppåt och smyger nedåt.
 
Åt den i många år, utan direkta biverkningar. Men jag får sällan det. Var nog rätt avtrubbad, men fick en ganska hög dos med. Tyckte den funkade bra. De flesta mediciner av den sorten ger utsättningssymptom enligt min erfarenhet. Och det var först när jag gick från lägsta dosen till 0 som jag hade det lite jobbigare. Men det var väntat och gick över.

Men som sagt, jag får sällan större problem av mediciner så jag kanske inte är rätt person att svara så.
 
Funkade okej på måendet men gick upp mkt i vikt så fick byta. Den var inte rolig att sätta ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag har haft Gestrina som p-piller under många år och det har funkat utmärkt, och jag har ingen mens. Nu är det restat igen och det...
Svar
1
· Visningar
278
Senast: sweep
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 154
Senast: Ramona
·
  • Omröstning
Tjatter Mycket viktig att veta detta känner jag 😁 De smakar olika! Min favorit är orange, de smakar apelsin 🍊 Vilken är din favorit och...
2
Svar
27
· Visningar
1 820
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp