ventilation i stall

L

linda746

Behöver lite tips snarast. Skall installera ventilation i ett ny byggt betong stall. Har nu en fråga vad Era fläkta sitter i stallet. Tänkte sätta min i taket mitt i stallet. Min fråga är om fläktarna låter mycket eller de inte är någon fara. Tacksam för snabba svar.

Sv: ventilation i stall

När vi byggde använde vi inte några fläktar. Det har man alrig gjort "förr i tiden", och jag har inga bra erfarenheter av dem. det bästa är istället att få en naturlig genomluftning. Fläktar tycker jag bara drar runt luften, inte växlar mellan in/uteluft. Vi har alltså en ventilationstrumma i taket, som går upp genom taknocken. man kan ha inluft i boxarna, men det vet jag inte riktigt hur man gör, bara att man kan snickra små lådor så det inte blir kallras. Vi har ett så luftigt stall med högt i tak att det inte behövts.

Om jag hade varit du så hade jag nog provat utan fläkt till att börja med. I de flesta stall jag har varit i har fläktarna stått stilla. De låter helt enkelt för mycket även om man gör vad man kan för att dämpa bullret. Kanske finns det moderna "tysta" fläktar? Säger som "Amk". Att lösa ventilationen på "naturlig" väg är att föredra. Vi har inluft i boxarna o så har vi en trumma som går upp igenom taket.

Jag har frånluft med fläkt i mitt stall och får alltid beröm för stallmiljön, både vad gäller luft och ljud. Det handlar om att installera rätt saker på rätt ställen bara! Läs boken "Att bygga häststall" av Ventorp och Michanek, den är bra.

Var hittar man den boken?
Kanske någon som vet hur man räknar ut storlek på ventilation i förhållande till stallstorlek?
:confused: :confused: :confused:

Då betongstall blir väldigt täta, är en bra ventilation att rekommendera.
Jag fick tips och hjälp av De Laval - de räknade ut hur mycket luft som skulle cirkulera och var luften skulle gå in och ut för att det skulle bli optimalt - rekommenderas!!!!

Mitt sto som veterinärerna inte ens trodde skulle kunna vara inne mer, står inne och äter hö som de andra hästarna - och mår bra! :)

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 694
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 576
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka