Bukefalos 28 år!

Verkställande av dödsstraff i USA

Dödsstraff kan aldrig vara försvarbart.
Ingen har rätt att släcka en annan människas liv.
Så det bör i stället avskaffas helt.
 
USA's grundlag, The constitution's 10th amendment, garanterar varje delstat ratt till sina egna lagar och regler.

Ett utdrag fran 10th amendment.
Each state retains its sovereignty, freedom, and independence, and every power, jurisdiction, and right, which is not by this Confederation expressly delegated to the United States, in Congress assembled.
 

Vissa av dessa är såklart rejält mycket plågsammare (långdragna :wtf:) än andra, men att över huvud taget diskutera ur ett "minst illa"-perspektiv är väldigt svårt för mig då jag är väldigt starkt emot dödsstraff...
 
Att bli hängd eller skjuten inbillar jag mig i alla fall är betydligt mer smärtfritt och mycket snabbare än att plågas, hur länge var det nu det tog senast i USA? Trekvart, eller var det ännu längre?

Nja hängning är väl relativt smärtfritt om allt fungerar, annars riskerar du att personen blir hängande och dör genom kvävning vilket kan ta upp till en halvtimme, alternativt så slits kroppen mitt itu och halva dinglar kvar medan andra halvan ligger på marken. Man behöver mycket träning och erfarenhet för att veta exakt vilken längd på repet osv. Och det inte direkt något man kan träna på - läs gärna Pierrepoints memorarer om tekniken bakom hängning, han var den sista engelska avrättaren.

Arkubusering avskaffades främst för att det som utförde det mådde så dåligt efteråt och de som inte gjorde det ville man inte ha (traditionellt var alltid ett gevär utrustat med ett blankt skott så att man aldrig visste om man skjutit det dödande skottet). Det är fortfarande ett vanligt sätt att avrätta folk på i mindre nogräknade länder.

Elektriska stolen har gått fel ett antal gånger (kolla filmen The Green Mile för ett grafiskt exempel) och folk brann upp och levde fortfarande.

Vill påpeka att jag inte är någon morbid kuf som sitter och läser allt om olika sätt att avrätta människor på! Men Amnesty International och UNHCR har mycket information om alla de sätt människor kan ta livet av andra människor.
 
Så du menar att USA är inget land, det är flera olika länder, med egna regeringar :confused:
Nej, men staterna har egna lagstiftningar till vissa gränser. Du menar att USA ska avskaffa dödstraffet i den federala konstitutionen. Och det är gjort, någon gång på sjuttiotalet. Men där och då i konstitutionen handlade det om att det inte fick råda godtycklighet vid dom och efter att stater som ville ha kvar dödsstraffet skärpte sin lagstiftning gällande vilka kriterier som ska gälla för sån dom så var det plötsligt förenligt enligt konstitutionen.
 
Jag läste också om den där avrättningen och blev verkligen illa till mods.

Det jag funderat på är de som pratar om djuravlivning med spruta - att det fungerar så bra. Om det var så, varför gör man inte samma på en människa? Eller är vi så olika till vår natur att det fungerar olika?

Vad gäller dödsstraff är jag emot. Men om det skulle finnas garantier på att den dömde inte var oskyldig och om ingen skulle behöva utföra själva proceduren osv kunde jag kanske tänka annorlunda...
 
Jag läste också om den där avrättningen och blev verkligen illa till mods.

Det jag funderat på är de som pratar om djuravlivning med spruta - att det fungerar så bra. Om det var så, varför gör man inte samma på en människa? Eller är vi så olika till vår natur att det fungerar olika?

Vad gäller dödsstraff är jag emot. Men om det skulle finnas garantier på att den dömde inte var oskyldig och om ingen skulle behöva utföra själva proceduren osv kunde jag kanske tänka annorlunda...

Man avlivar med olika medel, därav kan effekten vara väldigt olika men sedan är det ju så att alla djuravlivningar inte går bra. Ibland så går det ju snett, tyvärr. Så även med avrättningar av människor.
 
Jag läste också om den där avrättningen och blev verkligen illa till mods.

Det jag funderat på är de som pratar om djuravlivning med spruta - att det fungerar så bra. Om det var så, varför gör man inte samma på en människa? Eller är vi så olika till vår natur att det fungerar olika?

Vad gäller dödsstraff är jag emot. Men om det skulle finnas garantier på att den dömde inte var oskyldig och om ingen skulle behöva utföra själva proceduren osv kunde jag kanske tänka annorlunda...
Jag tror att man vill komma ifrån att en viss människa utför avrättandet
 
@Lupino Om jag minns rätt (vilket absolut inte är säkert) så är barbiturater en typ av läkemedlen som brukade användas till avrättningar. Barbiturater är en av ingredienserna i avlivningsvätska för djur här i Sverige (och förmodligen resten av världen) och löses upp i alkohol, tillsammans ger de en mycket stark effekt på GABA-systemet i hjärnan vilket leder till medvetslöshet och död. När det var vanligt att skriva ut barbiturater till folk under 60 och 70-tal så förekom ganska många oavsiktliga dödsfall, både med och utan alkohol inblandat.

Problemet för staterna som avrättar fångar är således inte att de efterfrågade substanserna inte finns utan att tillverkarna inte vill sälja läkemedel som ska användas för just avrättningar. Det används en cocktail av olika läkemedel vid avrättningar så det är möjligt att det är någon annan komponent som lagren tagit slut av.

Ett av problemen med avlivningsvätska (barbiturater i etanol) är att de kan vara vävnadsretande. Om effekten dröjer så kan det bli plågsamt och jag misstänker att människor kräver ganska rejäla doser baserat på en stor och tung hjärna med många GABA-receptorer (men det här är inte mitt område alls).
 
Aha, tack till er som förklarat! Då förstår jag bättre.

Ganska intressant (men sympatiskt) att läkemedelsbolagen motsätter sig försäljning. Känns ju annars som de gärna tjänar pengar.
 
Att ens fundera och diskutera hur man bäst tar livet av någon är en liten absurd tanke tycker jag..känns väldigt dumt på nåt sätt.
Eller hur. Om inte det här är djup ironi över något så vedervärdigt ociviliserat som dödsstraff så låter det lite som Vilket är bästa sättet att bli av med myror?
 
Jag vill bara papeka att straffsatser satts av varje enskild delstat och den federala staten (landet USA) har inte nagot inflytande over det... vissa stater avskaffade dodsstraff sedan langt innan det blev avskaffat i Sverige, medan andra har det kvar.
Fast det spelar ju ingen roll. Dödsstraffet borde avskaffas i varje delstat som fortfarande har det kvar, oavsett vem som äger frågan.
 
Fast det spelar ju ingen roll. Dödsstraffet borde avskaffas i varje delstat som fortfarande har det kvar, oavsett vem som äger frågan.

Absolut ... jag ville bara poangtera att USA som LAND inte har dodsstraff ... Med andra ord att fragan ar lite mer complex an vad de flesta har tror.
 
Absolut ... jag ville bara poangtera att USA som LAND inte har dodsstraff ... Med andra ord att fragan ar lite mer complex an vad de flesta har tror.
Det tror jag nog att de flesta vet. Man vet att inte alla delstater har dödsstraff. Sedan, vem som förbjuder det är ointressant, bara det förbjuds.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp