Bukefalos 28 år!

Verkställande av dödsstraff i USA

Som @honung sager, det AR ovanligt att Svenskar vet och forstar hur starkt sjalvstyret av staterna ar. Bade har pa Buke och nar jag pratar med manniskor i Sverige tenderar de att jamfora USA med Sverige, nagot som inte alls ger en rattvis bild for nagot av landerna och dess styre.

Min point ar att det blir en sa valdigt mycket mer complex fraga att fa varje stat som fortfarande har dodsstraff att avskaffa det an om det var en federal lag som galler hela USA. Varje stat har sin egen kultur och sina egna lagar ... visst vore det bra om det var sa enkelt att det bara var att forbjuda dodsstraff ... men riktigt sa fungerar inte varlden.
 
Åh, jag som hade hoppats på en intressant farmakologisk diskussion. Vad använder de egentligen för preparat som inte går att få tag på?
 
Tack för länken @Sol De får väl börja samarbeta med en veterinär.

Förtydligande: jag tycker verkligen inte att man ska tillämpa dödsstraff överhuvudtaget. Men visst är det märkligt att det ska vara så svårt att lyckas döda en människa medicinskt?
 
Varje stat har sin egen kultur och sina egna lagar ... visst vore det bra om det var sa enkelt att det bara var att forbjuda dodsstraff ... men riktigt sa fungerar inte varlden.
Nej, det ser vi ju i och med att det inte bara är USA som fortfarande behållit dödsstraffet. Som tur är finns det ju länder som rör sig framåt, så visst bör väl även USA:s stater kunna göra det? Även om det givetvis är en fråga som kräver otroligt mycket jobb.

På det här ämnet läste jag en jätteintressant artikel i dag - LÄNK
 
Som @honung sager, det AR ovanligt att Svenskar vet och forstar hur starkt sjalvstyret av staterna ar. Bade har pa Buke och nar jag pratar med manniskor i Sverige tenderar de att jamfora USA med Sverige, nagot som inte alls ger en rattvis bild for nagot av landerna och dess styre.

Min point ar att det blir en sa valdigt mycket mer complex fraga att fa varje stat som fortfarande har dodsstraff att avskaffa det an om det var en federal lag som galler hela USA. Varje stat har sin egen kultur och sina egna lagar ... visst vore det bra om det var sa enkelt att det bara var att forbjuda dodsstraff ... men riktigt sa fungerar inte varlden.
Och min point är alltså att svenskar inte alls behöver vara disputerade statsvetare för att kunna fördöma dödsstraffet. Skitsamma om det är Gud, Obama, delstaten eller moster Priscilla som har makten att förbjuda det - det viktiga är att det blir gjort.
 
Tack för länken @Sol De får väl börja samarbeta med en veterinär.

Förtydligande: jag tycker verkligen inte att man ska tillämpa dödsstraff överhuvudtaget. Men visst är det märkligt att det ska vara så svårt att lyckas döda en människa medicinskt?

Inte så märkligt egentligen med tanke på att det inte direkt är ett aktivt forskningsområde. Det ska vara smärt- och ångestfritt. Dessutom antar jag att man vill att det ska se hyfsat fridfullt ut eftersom man iaf i vissa stater bjuder in åskådare. Att lyckas åstadkomma detta när man faktiskt inte får utföra försök på människor leder ju till vissa svårigheter. De dödsdömda blir försöksobjekten...
 
Och min point är alltså att svenskar inte alls behöver vara disputerade statsvetare för att kunna fördöma dödsstraffet. Skitsamma om det är Gud, Obama, delstaten eller moster Priscilla som har makten att förbjuda det - det viktiga är att det blir gjort.
Vem sa något om att man måste vara disputerad statsvetare för att tycka något? Det är väl ingen som här försvarar dödsstraffet, men däremot behöver man förstå hur saker och ting fungerar ibland för att få en kanske mer verklighetsförankrad syn på hur saker och ting fungerar. Vi är väl alla här på ett diskussionsforum där man kan inhämta sån kunskap i ett socialt klimat?
 
Inte så märkligt egentligen med tanke på att det inte direkt är ett aktivt forskningsområde. Det ska vara smärt- och ångestfritt. Dessutom antar jag att man vill att det ska se hyfsat fridfullt ut eftersom man iaf i vissa stater bjuder in åskådare. Att lyckas åstadkomma detta när man faktiskt inte får utföra försök på människor leder ju till vissa svårigheter. De dödsdömda blir försöksobjekten...

Man kan ju söva människor smärt- och ångestfritt så jag tycker att man borde kunna fortsätta narkosen till ett irreversibelt plan. Finns det ingen anestesiolog här? Har för mig att jag har sett någon på Buke?
 
Naturligtvis inte. Men varför ska det vara så svårt att avliva en människa på ett smärtfritt vis när det går ett åstadkomma med till exempel ett 800-kilos smärtpåverkat djur med kraftigt nedsatt allmäntillstånd?
 
Intressant i sammanhanget att notera är att den aktiva dödshjälp som bedrivs i bl.a Schweiz(?) där man hjälper döende och svårt kroniskt sjuka att begå självmord inte verkar ha samma problem att köpa samma eller liknande medel. Av vad jag har läst är det just en cocktail av lugnande och sedan dödande medel som personen själv trycker på en knapp för att injicera i sig själv. Så uppenbarligen säljer läkemedelsföretagen till dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp