Bukefalos 28 år!

Vesternallsvenskan 2012 Final.

Lucky rider

Trådstartare
I går var det final i Westernallsvenskan 2012 i Sandviken. Under året har jag hört röster höjas för att finalen inte gick under SM vilket många tyckte var tråkigt. Någon tyckte att det känns som att Westernallsvenskan inte tas på allvar.

På WRAS FB-sida så går det att läsa följande:

CITAT
Missa inte finalen i WesternAllsvenskan!

Åk till Högbo ryttarförening utanför Sandviken på söndag den 23 september och heja fram era lag!

Lag i division I.

För Distrikt Mitt tävlar lag Sunny Wermlandriders.

För Distrikt Väst tävlar Mr. T and the girls.

Lag i division II.

För Distrikt Mitt tävlar lag Värmlandsmixen.

För Distrikt Väst tävlar lag The blue.

För Distrikt Öst tävlar lag Pantertanter and the Youngsters.

SLUT CITAT.

Är dessa lag de som åkte till Sandviken för att göra upp i finalen? Var det bara TVÅ lag i Div 1 :confused:
 
Sv: Vesternallsvenskan 2012 Final.

ja tyvärr har väl inte de andra distrikten haft några div I lag
Förra året kom protester mot avv finalen låg ihop med SM då det blev långa tävlingsdagar
Svårt att vara till lags:p
 
Sv: Vesternallsvenskan 2012 Final.

ja tyvärr har väl inte de andra distrikten haft några div I lag
Förra året kom protester mot avv finalen låg ihop med SM då det blev långa tävlingsdagar
Svårt att vara till lags:p

Tråkigt att satsa under ett år och i många fall åka långt till finalen för att sedan tävla mot ett lag till eller som i Div II, ett par stycken. Detta måste vara en väckarklocka och emormt pinsamt för WRAS.

På WRAS hemsida så har westernallsvenskan knappt nämnts vilket Jag tycker är märkligt. Att Lag-SM ska behandlas som den gör nu är beklagligt. Denna tävling är ett utmärkt tillfälle att få ut nya ekipage på tävlingsbanorna tillsammans med ett lag där man kan hjälpa och stötta varandra till skillnad mot vanliga tävlingar som för den oinvigde kan te sig lite "skrämmande"

Fick jag bestämma så skulle jag vilja se:

:En westernallsvenskan-hemsida alt en avdelning på WRAS sida.

:Presentation på samtliga deltagande jag med namn och bild på lagmedlemmarna samt i vilken klass de ska tävla i.

: Löpande uppdateringar och bilder från tävlingar där lagens resultat och händelser kan följas. ( Många mor och farföräldrar som vill följa sina barnbarn, men inte har möjlighet att vara på plats.

: Jobba för att öka statusen på tävlingen. Med ökad status så kan man börja locka fler och bättre sponsorer i en framtid. Med en ökad status och kanske en mindre summa prispengar så lockar man till sig bättre ryttare till Div I. Dessa kan med sin tävlingsrutin hjälpa och i vissa fall fungera som mentorer för de utan tävlingsrutin i DivII.

: Finalen ska givetvis ridas under SM-veckan. Det har höjts mycket klagomål att finalen gick på annat tid och plats än SM, något som jag förstår och håller med om.

Om sedan "stora" SM ska hållas i Västergötland eller annan plats kan man ta senare. Finns det en anläggning med bättre underlag, stallar och boende/camping än som finns på Axewalla Huvudsaken är att alla finaler går under samma vecka. Visst blir det långa dagar, men ärligt talat så finns det mycket tid att spara med bättre planering och om man minimerar alla småstrul och uppehåll mellan klasserna. Många bäckar små. Men visst finns tiden om man vill...

Men det är som du säger, svårt att vara alla till lags:D
 
Sv: Vesternallsvenskan 2012 Final.

Tråkigt att satsa under ett år och i många fall åka långt till finalen för att sedan tävla mot ett lag till eller som i Div II, ett par stycken. Detta måste vara en väckarklocka och emormt pinsamt för WRAS.
Ja, det är nog inte så kul att tävla mot endast ett lag, jag kan bara svara för distrikt Öst där vi i början på förra året hade tre Div1 lag och ni Div2 lag. Tyvärr så blevdet manfall i Div1 lagen som då valde att hoppa av i år. I Div2 tävlade samtliga lag,och många av dem vill vara med nästa år igen! :banana:

På WRAS hemsida så har westernallsvenskan knappt nämnts vilket Jag tycker är märkligt. Att Lag-SM ska behandlas som den gör nu är beklagligt. Denna tävling är ett utmärkt tillfälle att få ut nya ekipage på tävlingsbanorna tillsammans med ett lag där man kan hjälpa och stötta varandra till skillnad mot vanliga tävlingar som för den oinvigde kan te sig lite "skrämmande"
Ja, jag kan hålla med om att WA behöver marknadsföras mer då det är en tävlingsform som både är rolig och bra för de som skall börja tävla och ger även utmaningar till de som tävlat lite längre, man hjälps åt och stöttar varandra.

Fick jag bestämma så skulle jag vilja se:

:En westernallsvenskan-hemsida alt en avdelning på WRAS sida.
Det finns sidor på distriktets avdelningar där man presenterar lagen samt resultat efter deltävlingarna och resultat på de som sedan tagit sig till riksfinal, men en helt egen sida som uppdateras kontinuerligt tordes kunna läggas om inte som en helt egen flik så under tävlingsfliken där man kan följa de olika distrikten.

:Presentation på samtliga deltagande jag med namn och bild på lagmedlemmarna samt i vilken klass de ska tävla i.
På Distrikt Östs sida finns det en fil under fliken WA där alla ryttare i del olika lagen står samt vilken divition de tävlar i. Men foton vore så klart roligt att ha med också!

: Löpande uppdateringar och bilder från tävlingar där lagens resultat och händelser kan följas. ( Många mor och farföräldrar som vill följa sina barnbarn, men inte har möjlighet att vara på plats.
Jag tror att det är enklast att ha detta på distriktens sidor så att det blir lättare att hitta just det lag man vill titta på. Bilder publiceras gärna på denna sida om man bara skickar in dem :)

: Jobba för att öka statusen på tävlingen. Med ökad status så kan man börja locka fler och bättre sponsorer i en framtid. Med en ökad status och kanske en mindre summa prispengar så lockar man till sig bättre ryttare till Div I. Dessa kan med sin tävlingsrutin hjälpa och i vissa fall fungera som mentorer för de utan tävlingsrutin i DivII.
Som det är nu så får lagen prispengar ur den samlade pott som blir av det som lagen tidigare betalat in till distriktet. Ju fler lag, desto mer pengar blir det! Men självklart är sponsorer aldrig fel, framförallt i riksfinalen.

: Finalen ska givetvis ridas under SM-veckan. Det har höjts mycket klagomål att finalen gick på annat tid och plats än SM, något som jag förstår och håller med om.
För de som åker långt kan jag förstå detta då det blir väldigt dyrt om t.ex Gotland eller Norrlandsklubbarna skall skicka ryttare till BÅDE SM och WA, då satsar man hellre på SM tyvärr. Så här håller jag faktiskt med dig. Lägger man bara upp klasserna på rätt sätt så blir det inte så jobbigt för hästarna,då hinner de vila lite.

Om sedan "stora" SM ska hållas i Västergötland eller annan plats kan man ta senare. Finns det en anläggning med bättre underlag, stallar och boende/camping än som finns på Axewalla Huvudsaken är att alla finaler går under samma vecka. Visst blir det långa dagar, men ärligt talat så finns det mycket tid att spara med bättre planering och om man minimerar alla småstrul och uppehåll mellan klasserna. Många bäckar små. Men visst finns tiden om man vill...
Just nu är tyvärr Axevalla det bästa vi har att tillgå, men om det dyker upp ett annat ställe som är villiga att ha oss där i en vecka, är villiga att ha kor i ridhuset, gärna har två ridhus och rätt underlag (eller ett underlag som är lätt att bearbeta så man kan anpassa efter om det är reininge eller övriga klasser som skall rida.

Men det är som du säger, svårt att vara alla till lags:D
Ja,det är ju det, man måste nog låta majoriteten styra,men konstruktiv kritik är alltid bra, det är det som gör att man kan utveckla och förbättra! :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp