vet besiktning inför köp

J

Jeeves

Vad anser ni bör/ska ingå i en vet besiktning inför köp av häst? Vi pratar då gårdsbesiktning.

Hur skall ett korrekt böjprov gå till? På vilket underlag?

Skall hästen chip kontrolleras? (chippad men import)

Vad skulle ni göra om man får böjprovsreaktion 1-2 grader?

Sv: vet besiktning inför köp

Självklart ska protokollet följas, det finns ju färdiga protokoll för försäljningsbesiktning.

Jag vill gärna ha in ett ridprov efter att ha gått på pumpen i det området...

Personligen avstår jag hellre besiktning än tar en gårdsbesiktning, resultatet kan bli väldigt missvisande. Böjprov ska undantagslöst ske på asfalt som inte är allt för doserad.

Böjprovsreaktion - inget köp.

Det är en bekant som ska köpa häst, jag hade nog åkt in till klinik eftersom jag också har dåliga erfarenheter sedan innan.

Det var lite därför jag började fundera om det är jag som är petig eller vad. Veterinären påstod nämligen att det inte spelade någon roll att böjprovet gjordes inne i ridhuset, på mjukt underlag. Själv har jag aldrig varit med om något sådant faktiskt.

Hästen kostar inga jättesummor och det känns som om de tycker att man är fånig som ställer frågor:(
Den ska böjas om igen om ett par veckor för att se om det var ngt tillfälligt. Vi kommer att kräva hårt underlag för böjprov då och böja om alla benen. Jag personligen hade inte vågat köpa den hästen men de har blivit så väldigt förtjusta i den för övrigt och vill ge det en chans.

jag gör det på klinik och röntgar gärna och tar blodprov.
Visar hästen reaktion på böjprov kan välm säljaren utreda det? Borde ju vara intressant för dem att se vad det är för ngt, precis som för köparen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 131
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 965
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 581
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra