vet inte vad den heter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare okay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 924
O

okay

Jag har fått låna en säkert 20 år gammal
bygel som håller fast sadeln, så att den inte kan åka fram.
Det är en sorts gjord med en läderplatta med två uppstående skenor, som man spänner fast före man lägger på sadeln. Skenorna håller fast sadelns framkant. Är detta något som fortfarande går att köpa?

Sv: vet inte vad den heter

Japp, sett hos Börjes. Stoppgjord/förgjord är namnet där.

Tack!!
Jag blev imponerad av att du förstod vad jag mena med den beskrivningen.

Jag har för mej att dom inte är hutlöst dyra heller...........

Förgjord kallas det i TR, och är tillåtet på dressyrtävling

Förgjord är den extra lilla gjord man spänner före den ordinarie sadelgjorden, detta förutsätter att sadeln har tre stroppar.

Stoppgjord spänns runt hästen och har 2 krokar/hakar som stoppar att sadeln glider fram. Jag gillar den inte, då jag sett alldeles för många hästar med skador på skulderbladen.

Som den elaka :devil: jag är, väljer man en sadel som passar hästen så slipper man dessa extra tillbehör som gör mera skada än nytta.:angel:

Boj skrev:
Som den elaka :devil: jag är, väljer man en sadel som passar hästen så slipper man dessa extra tillbehör som gör mera skada än nytta.:angel:

Precis vad jag tänkte säga.

"Bogförstörare" har jag hört att dom kallas :smirk:

Farouk skrev:
Precis vad jag tänkte säga.

"Bogförstörare" har jag hört att dom kallas :smirk:
Haha, min förra sadelutprovare höll på att DÖ när jag undrade om jag behövde en sån, trodde hon skulle smälla till mig :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 845
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur