Vet inte vad jag ska göra..

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,

Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv.
Det började med att hon fick "hotspots" när hon var runt 2 och då bara när hon hade badat. När jag gick till veterinären då så sa dom att hon fick "hotspots" på grund av att hennes päls var för tjock och att vattnet då inte torkade.
Och då gjorde jag så att jag klippte hennes päls på sommaren och det funkade 2 somrar och sen kom "hotspoten" tillbaka och nu även under vintern.

Sen fick hon sår längst ut på sina öron, dom läkte och kom sedan tillbaka hela tiden. När hon fick alla dessa så gick jag till veterinär varje gång och fick medicin på medicin och visst läkte det men bara för stunden.

Men "hotspoten" och såren längst ut på öronen kom alltid tillbaka och jag fann mig i att jag hade en sån hund. För hade det varit något så hade väl min veterinär sagt något tänkte jag..

Men sen nu för ca 2 år sedan så när vi var ute och lekte med en boll så tycker jag att Bellas ena framben ser konstigt ut när hon hade lagt sig ner och när jag går fram så ser jag att det krampar ungefär och hon kan verkligen inte stå på det eller böja det.
Det försvann efter en minut eller så och detta nämnde jag också för min veterinär.

Sen för lite mer än 1 år sedan så vaknade jag av att jag hörde ett djur "skrika" till av smärta i vardagsrummet och när jag springer ut för att kolla så står Bella mitt på golvet och viftar på svansen.
Men tyvärr så var där inte andra djur än hon i rummet så det måste varit hon som lät.
Detta gjorde mig väldigt orolig då Bella är en sån hund som aldrig och då menar jag aldrig gett något ljud ifrån sig när det gjort ont. Inte ens när veterinären var tvungna att klippa i ett av hennes variga "hotspot" så sa hon något och hon har aldrig gett ifrån sig något ljud när dom gett henne sprutor etc.

Men eftersom jag inte hade sett vad som hänt så väntade jag tills morgonen innan jag skulle ringa veterinären. Men sen på morgonen så får jag se varför hon skrek som hon gjorde :(
Det var när hon skulle gå ner från soffan.. Hon gick alltid ner från soffan så att hon gick ner med frambenen men sen så brukade hon låta bakbenen vara kvar på soffan och sträcka ut dom bakåt innan hon tog ner dom.
Men när hon skulle göra det på morgonen så skrek hon till igen.
Sen la hon sig under en av våra köksstolar och då så började hon skrika igen då hon inte kunde ta sig ut från stolen. Så vi var tvungna att lyfta bort stolen från henne.
Hon la sig i soffan igen och när hon sen skulle gå ner så gick hon ner med frambenen som vanligt men sen gjorde hon ett sidohopp ner med sina bakben :crazy:

Ja jag ringde så klart veterinären och hen kände på henne och gjorde böjprov men hen kunde bara känna att Bella gjorde "motstånd", fick obehag med ett framben och ett bakben men kunde inte hitta något så hen skickade hem oss med smärtstillande och antiinflammatoriskt som hon skulle få i 2 veckor.

Gav henne det och hon blev en helt annan hund :)

Men sen så när de 2 veckorna var slut så kom den "gamla" hunden tillbaka. Hon ville bara ligga ner hemma och hon gjorde sina sidohopp ner med sina bakben och då åkte vi in igen.
Då gjordes böjprov osv igen och då kände Bella fortfarande att det va obehagligt i ett framben och ett bakben och ville inte riktigt böja de benen.
Då bestämde vi för att röntga bakdelen, ta borrelia prov + en massa andra prover.
Hen ville röntga bakdelen först då det var där hen trodde smärtan kom ifrån och då röntgade hen bakbenen och bakre ryggen.
Men då hittade dom inget alls utifrån vad jag förstod mer än att hon hade "lite" atros men det skulle inte vara något menade hen.
Jag tror ju på vad veterinären säger då dom ska veta vad dom sysslar med tycker jag!

Och då slutade det med att Bella har gått på smärtstillande/antiinflammatoriskt i ca 1 år nu och den har varit upp och ner gångar då vi har fått byta medicin 3 gånger då Bella slutade svara på de 2 första efter ett tag.
Men nu så ville veterinären att vi skulle börja ge henne en spruta med nåt medel en gång om halvåret istället för tabletterna hon går på idag men jag vill ju egentligen inte ge min hund mer smärtstillande då vi inte ens vet varför och var hon har ont någonstans..

Så jag ringde Helsingborgs djursjukhus då jag ville ha en annan veterinär och ta reda på en gång för alla varför hon har ont och kände då att dom som är större än min lille klinik kanske har mer resurser. Så när jag ringde och beskrev Bellas historik, så fick jag tid till en ortoped.

Men vad gör jag om dom inte heller hittar något och hon ändå måste gå på smärtstillande? För även nu när hon går på det som funkar bäst så kan man ibland se att hon kanske har ont ändå :(

Tycker det är så fruktansvärt jobbigt då hon har ont men att jag inte vet varför :cry: Och hon är ju bara 6 år :(

Har nån hund här som gått på smärtstillande i flera år?

Vet inte alls vad jag ska göra :cry:
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Vad har kollats mer än böjprov ? Har prover för fästingsjukdomar tagits ? om inte, så gör det.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Om veterinären inte hittar något så tycker jag du ska prova en duktig hundfysioterapeut. Det kan ju vara något muskulärt som spökar. Angående smärtstillande så har båda mina gamla hundar ätit det i vars 2-3 år utan att må dåligt av det. Sprutorna antar jag är Cartrophensprutor och det är många som får så god effekt av dessa att de helt kan sluta med smärtstillande.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Jag hade testat hundfysioterapeut. Eller en kiropraktor som även är veterinär. Det finns flera duktiga fysioterapeuter i Skåne. Det finns en duktig kiropraktor en bit upp i Småland som jag har bra erfarenhet av, det ska även finnas en i Malmötrakten.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

En scintigrafi är väldigt dyrt, men kan kanske vara värt att göra för att hitta ev inflammationer - om inte hundfysioterapeut hittar nåt. Behövs dock remiss från veterinär.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Hej!
Jobbigt med en hund som inte mår bra! Det är kanske lite långt att åka, men i Göteborgstrakten finns Anna som har Hund i harmoni och hon är helt fantastisk! Jag bor i Sthlmstrakten och om jag behövde kolla upp min hund för att veterinären inte hittade något skulle jag sätta mig i bilen 6 timmar och åka till henne. Hon ger inte upp, och hon har samarbete med en av Sveriges bästa röntgenveterinärer.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Hejsan,

Jag var i tisdags på Helsingborgs djursjukhus med Bella och träffade en ortoped som kollade igenom Bellas journal och röntgen bilder innan besöket. Hon ville sedan se hur Bella rörde sig och sen gick hon igenom henne med händerna.'

Hon hittade ganska snabbt vad som var fel och det va inte roliga nyheter men ändå skönt att veta att jag inte inbillat mig att Bella haft ont.

Bella har en nerv eller disk som sitter i kläm eller vad man säger i ländryggen och det gör så att det strålar smärta i hennes rygg och ner i hennes vänstra bakben.
De bakbenet som jag sa att jag inte tycker hon använder som hon ska.

Går att operera men det kostar allt som allt 15 tusen då försäkringen inte tar det och inte säkert det går vägen då heller då vi pratar om nerver.. :(
Sen reagerade Bella på det lugnande hon fick när vi röntgade (slutade att andas osv) så vill inte riktigt söva henne helt.

Men usch.. Och vill inte att hon ska gå på smärtstillande resten av sin tid för att kunna leva.
Har på 1 år provat 3 stycken olika smärtstillande medel då dom slutar verka efter ett tag.
Sen märker jag att hon har ont fast hon får smärtstillande :cry:
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Jag tror faktiskt jag tagit bort hunden, att den ska gå på smärtstillande hade inte varit ett alternativ för mig. Och jag känner inte att min ekonomi är så bra att jag har så mycket pengar att över att operation på vinst och förlust är ett alternativ heller. Ett avlivat djur vet jag att det inte lider, det är vi runt om så får stå ut med smärtan men det får vi göra för våra djur, det är en del i det ansvar vi tagit på oss när vi skaffade dom.

/Camilla
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Dom tog men bara ifall jag kunde få uppgifter om Bellas föräldrar och ifall de haft problem med höfter och rygg..:(

Bella är nästa månad 7 år och hon är en blandras så det är noll chans på att få veta det tyvärr :down:
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Vad är det för försäkring?

Min hunds ryggproblem gick på försäkringen utan något snack och då finns risken att det var medfött.

Du vet att du kan överklaga ett beslut?

15 000 var ju inte så farligt. Det brukar gå att lösa på något sätt.

Sen om ni hittar ett smärtstillande som fingerar så varför skulle hon inte kunna gå på det resten av livet om det får henne att må bra?

Annars låt henne gå på smärtstillande och spara ihop till operationen under tiden.

Våran hund måste få sin hjärtmedicin resten av sitt liv. Jag ser inga problem med det. Hon går även på en dos smärtstillande pga diskbråck. Vi har behövt justera det uppåt nu lite. Hon är pigg och glad. Visst hon kan inte hoppa upp och ner i soffan längre men hon verkar vara nöjd med livet ändå. Man får ju anpassa efter vad hunden orkar med.

Vill du gå promenader 2-3 timmar om dagen, ja då är det inte rätt mot hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Jag tycker det låter jättekonstigt. Att de inte täcker operation av HD eller atros i höft och armbåge är en sak men ryggen kollas inte rutinmässigt på någon ras jag känner till.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Ja jag har Folksam och veterinären sa att det ibland inte går på försäkringen och då ringde jag Folksam och de sa det som jag skrivit.
Dom betalade fram till att jag fick veta vad problemet var men var det ryggen, höfterna så ville dom ha föräldrarnas historia inom det.

Vet inte om det är på grund av hennes raser eller vad :(

Men jag tycker inte att det är schyst mot min hund att hon måste gå på smärtstillande och sen morfin för att klara av att röra på sig :(
Men det är vad Jag tycker.

Har dessutom en 1 åring som behöver sin motion m.m och bella blir väldigt hängig och deprimerad ifall hon inte får följa med på våra rundor som då den 1 åriga behöver.

Nej ska ringa veterinären igen och prata med dom då om råd :(
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Jag har aldrig hört talas om att försäkringen inte täcker ryggproblem. Vänners hundar har haft både spondylos och diskbråck som Folksam betalt undersökningar och operation. Ring igen och ta reda på exakt vad dom vill veta. Mig veterligen är det ingen ras (Och framför allt inte blandraser) man alltid röntgar ryggen på inför avel. Schäfer görs det på en del har jag för mig. Men ingen som har det för registreringskrav.

Och fråga även veterinären om det mest troligt är medfött(/ärftligt) eller om det beror på förslitning eller skada. Det sistnämnda vore väldigt konstigt om försäkringsbolaget nekar!
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra..

Ja prata med veterinären igen. Får du inte hjälp med försäkringsbolaget där så kontakta en annan veterinär. Så länge inte veterinären säger att ryggen hänger ihop med dåliga höfter så har de ingenting att gå på, och då tycker jag att du ska bestrida försäkringsbolagets beslut.

Vad är det för raser i din hund?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp