vet inte vad jag ska tro längre *långt*

hjärter_dam

Trådstartare
Förra tisdagen var vi nere på SLöinge med pållan, med anledning av den "böld" som hon då hade haft i cirka tre veckor. Vi (jag och två kompisar) hade då haft henne i drygt en vecka, och vi har lånat henne av min pojkväns föräldrar, för att rida in henne som projektarbete. Hade vi haft henne från början hade vi nog åkt dirket när bölden kom, men nu valde de att vänta. Iaf, när vi kom dit så röntgade de, tog ultraljud och tittade med en kamera i näsan på henne. Det enda de kunde se var att det fanns en massa vätska inuti bölden, och att den täppte till i princip hela luftröret. Först trodde de att det kunde vara en cysta, som isf satt inne i bihålan, men det avskrevs ganska fort. De öpnnade iaf bölden och det rann ut en del var men mest blod. Därefter sattes ett dränage som syddes fast och vi fick en sex-dagars penicillin-kur.

Två dagar efter vårt besök skulle vi ringa för att få svar på det bakterieprov som odlades. Vi ringde i fredags men hamnade varje gång i lång telefonkö. Dessutom åkte mina "svärföräldrar" alltså hästägarna, till schweiz i fredags morgon, så de var inte hemma på hela helgen. Vi fortsatte ringa hela helgen men lyckades aldrig komma fram. Veterinären sa när vi var där nere att hon skulle kunna gå ut i hagen redan dagen efter, men vi valde att låta henne stå inne, först på grund av bölden och senare på grund av vädret. Det har hela tiden runnit ur dränaget, men inte speciellt mycket, och dessutom har det runnit mycket mer var runt dränaget, alltså där det är sytt, än ur själva dränaget. I måndags middag lyckades vi komma fram till slöinge, och fick då prata med chefsveterinären, och inte med den veterinär som tog hand om oss när vi var där. Hon, chefsveterinären, tyckte att det var jättebra att vi inte släppt ut henne, och efter att hon tittat på våra röntgenplåtar och hört hur vi tyckte att det hade förändrats, så tyckte hon att vi skulle komma ner redan samma dag, för hon trodde att det kunde finns en cysta där ändå, som inte hade synts bakom all vätska.Och vi fick absolut inte ta bort dränaget, trots att det suttit sju dagar som det var sagt. Men eftersom hästägarna inte var hemma så kunde vi inte ta beslutet att köra ner henne, så vi väntade tills sent på måndagskvällen då de kommit hem, och meddelade vad veterinären sagt. De var helt med på att köra ner henne, men vi var tvungna att vänta till igår morse med att beställa tid, eftersom klockan var så mycket. "Svärmor" ringde iaf till slöinge tidigt igår morse, och får då prata med den veterinär som vi träffade när vi var där, och hon tycker absolut inte att vi behöver komma ner, utan det räckte med ytterligare penicillin, och hon tyckte att vi hade kunnat ha henne ute från dagen efter vi hade varit där. Dessutom hävdar hon att dränaget absolut inte får sitta längre än sju dagar, varpå svärmor åker till stallet och klipper bort stygnen och drar ut dränaget.


Vad ska man tro och vem ska man lita på? Finns det ingen kommunikation mellan två veterinärer på ett så pass stort djursjukhus? Vad skulle ni ha gjort? Vi har sagt att om det inte sker någon förändring framåt slutet av veckan så kör vi ner ändå, för vi orkar inte med den här ovissheten, att inte veta vad det är för fel med henne.
 
Jag skulle låtit chefsveterinären tittat på henne faktiskt. veterinärer är inte mer än människor och felbedömningar sker. Så för säkerhets skull hade jag låtit chefsveterinären tittat på henne.

Apropå chefsveterinärer etc, jag bröt handleden på tre ställen när jag var 13 - 14 år. Var in på sjukhuset en söndagskväll (då det hände) och de röntgade och gipsade. Jag kunde inte hålla upp armen med gipset på utan att stödja med den andra armen för det gjorde så ont av gipsvikten. Jag trodde dock det var normalt, jag hade ju aldrig varit gipsad förr.

På måndag sen eftermiddag ringer överläkaren, talar om att han nu gått igenom helgens fall och att han ber om ursäkt men jag måste komma in dagen därpå. Brotten ligger nämligen fel och kommer inte läka ihop korrekt som det är. De tänker alltså söva mig och dra brotten rätt under narkos och gipsa om så att benändarna låg rätt.

Så det gjordes, och jag passade ju såklart på att fråga hur i helsike de kunde missat det på söndagen, och överläkaren förklarade att det var ovanligt att se sådan typ av brott jag hade, de var väldigt 'rena' brottytor och ingen splittring. Och just när det gäller sådana brott och ffa på de ställen de satt så är det viktigt att brottytorna ligegr verkligen kant i kant och rakt och utan minsta förskjutning åt något håll. Och att det inte alltid är sålätt att veta det utan erfarenhet. Dvs den läkare som hade kirurgjour när jag kom in (och inte alls saknade erfarenhet överlag) hade gjort en fullt korrekt bedömning utefter sin kunskap och erfarenhet, men överläkaren med betydligt större erfarenhet och kunskap såg det lilla, till synes obetydliga felläget mellan brottytorna och insåg vad det skulle leda till.

Efter att det lagts tillrätta och gipsat om hade jag fö inga som helst problem att lyfta armen utan 'understöd' från den andra handen.

Så, efter vad chefsveterinären sa så had ejag låtit denne (och inte andra vet) titta på hästen. Second opinion är aldrig fel. (Jag fick ju byta klinik med valacken för att få behandling för erlichiosen. Ena vet ansåg han saknade erlichiossymptom och de symptom som fanns var pga lathet/bristande balans och att 'hästen var så, araber rör sig så'. Redan på telefon sa vet på annan klinik att det är skolboksex på icke akut erlichios. Hästen lades in dagen efter och behandlades och blev helt bra. )
 
Låna en digitalkamera och ta bilder och maila ner till kliniken. Be om både chefveterinärens och den vanliga veterinärens mailadresser.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
845
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 013
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp