Vet inte vad jag vill längre

Känner igen mig i det du skriver. Har gått 3,5 år på universitet och nu inte ens ett år senare ifrågasätter jag mig själv varför jag valde min bransch för :angel:
Jag vill avancera (högt) inom min bransch, helt andra arbetsuppgifter än vad jag har nu.

Jag sitter på arbetsförmedlingen och tittar efter lediga tjänster och tittar på relevanta utbildningar för annonserna. Har dock inte hittat något som lockar ännu.
Jag skulle vilja träffa någon som kunde kartlägga mina önskemål och starka sidor, som kunde berätta vilket yrke man skulle satsa på ;)
Samma här! Jag vet inte vad jag är bra på, vad som skulle passa mig etc etc. Jag vet bara vad jag inte vill och det är att arbeta som socionom. Utbildningen var aldrig rätt för mig och jag visste det tidigt. Men valde då att fortsätta 🤦‍♀️
 
Mina funderingar går i samma linje som flera andras.

- börja med att gräva där du står. Leta runt och se vad det finns för socionomjobb där du inte arbetar klientnära. Det finns såna tjänster också.

- kommunikationsbranschen är tuff som det ser ut nu och det är ingen framtidsbransch. Man ger sig inte in i den branschen om man vill göra det lätt för sig. For the record ringde igår en person till min jobbtelefon (jag jobbar på statlig myndighet) i ett desperat försök att sälja in sig och komma in på arbetsmarknaden. Hon hade en bakgrund som fotograf och en universitetsexamen i strategisk kommunikation. Hon var gråtfärdig.

- tyvärr är "skriva" inte heller något som särskilt lätt ger en stadig inkomst.

- generellt brukar YH vara bra och ge jobb. De är korta och arbetsinriktade. Men kanske inte i första hand välja kommunikations/reklamutbildningar då.

Mina funderingar går i samma linje som flera andras.

- börja med att gräva där du står. Leta runt och se vad det finns för socionomjobb där du inte arbetar klientnära. Det finns såna tjänster också.

- kommunikationsbranschen är tuff som det ser ut nu och det är ingen framtidsbransch. Man ger sig inte in i den branschen om man vill göra det lätt för sig. For the record ringde igår en person till min jobbtelefon (jag jobbar på statlig myndighet) i ett desperat försök att sälja in sig och komma in på arbetsmarknaden. Hon hade en bakgrund som fotograf och en universitetsexamen i strategisk kommunikation. Hon var gråtfärdig.

- tyvärr är "skriva" inte heller något som särskilt lätt ger en stadig inkomst.

- generellt brukar YH vara bra och ge jobb. De är korta och arbetsinriktade. Men kanske inte i första hand välja kommunikations/reklamutbildningar då.
Jag håller med. Ja jag försöker leta jobb men det känns svårt att få dem om jag konkurrerar med andra med mer "relevant" utbildning. Jag försöker ju trycka på att jag har en samhällsvetenskaplig examen men den är då bred..

Men vad tufft med en sådan utbildning och att vara arbetslös... :( Var jobbar du och med vad?

Jag har kollat på yh. Då var det i sådant fall någon inom marknadsföring som kändes mest passande. Men vet inte om det skulle passa mig heller
 
Hej alla på buke.

Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan...

Jag har en socionomexamen och valet av den utbildningen föregicks av ett intresse för samhälle och människor, jag ville bli psykoterapeut. Efter ett halvår på utbildningen insåg jag att det inte var rätt för mig, jag var ju inte så intresserad av att hjälpa andra så som jag trodde. Jag valde ändå att fullfölja utbildningen eftersom jag ville avsluta något, inte bara hoppa av. Jag var också rädd att jag skulle tappa bort mig och inte hitta något annat.


Men, nu är jag är idag och arbetar på en statlig myndighet med människor. Jag trivs verkligen inte och lönen är inte så bra. 31k. Jag är 27. Jag vill inte jobba med människor då jag är fel person för det. Jag har ett dåligt tålamod och bryr mig helt enkelt inte tillräckligt mycket.

Jag funderar nu på vad f*n jag ska göra. Har ingen aning om vad som är rätt för mig. Jag brinner inte för något. Jag läste media på gymnasiet och tyckte om att leka i Photoshop och indesign. Har alltid älskat att skriva (kanske därför jag skriver detta inlägg?). Är ganska bra på att skriva tror jag. Men jag vill samtidigt ha en trygg anställning och vill inte utbilda mig till ett yrke där det är svårt att få jobb.

Och nej, jag har inte hållit på med Photoshop och dylikt sen 16 års ålder så det behöver jag nog en rejäl uppdatering inom om jag ska plugga något sådant.

Finns det någon därute som kanske kan ge mig något matnyttigt råd? Eller är jag ett hopplöst fall? 😅


Boka tid hos en studievägledare på universitetet för att få råd om hur du skulle kunna komplettera din utbildning och vad som är gångbart på arbetsmarknaden. Om du är med i facket så brukar de ha karriärcoacher man kan prata med för att få hjälp och guidning om vilka möjligheter det finns med den utbildningen du har.
 
Boka tid hos en studievägledare på universitetet för att få råd om hur du skulle kunna komplettera din utbildning och vad som är gångbart på arbetsmarknaden. Om du är med i facket så brukar de ha karriärcoacher man kan prata med för att få hjälp och guidning om vilka möjligheter det finns med den utbildningen du har.
Tack för tips! Jag gjorde det faktiskt, kändes som den personen jag pratade med visste lika mycket (eller lite?) Som jag... alltså- om det ens behövs komplettering/en ny kandidat eller ej. Jag känner mig som att jag vandrar runt med bindel för ögonen och blir bara mer vilsen 😐
 
Jag tror inte att du ska prata med en studievägledare på universitetet utan hellre en studievägledare på Kommunen som har hand om Allmän studie och yrkesvägledning, de kan tipsa om andra vägar att gå och vad som skulle kunna passa dig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 720
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 537
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 988
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp