Bukefalos 28 år!

Vet någon vart man kan köpa Stort Brett tredelat bett?

F

furreburre

Min häst har storlek 15.5 i bett storlek och jag har problem med att hitta bett till honom... Vet någon om det säljs breda bett någon stans på internet eller i verkligheten?

Mvh Lotta
 
Ojj, det var stort!! Vad är det för häst?
Synd att han inte var lite mindre för jag har ett 14,5 tredelat som bara ligger o skräpar.
 
hjälp vilken bred mun din häst måste ha!! Är du säker på att han skall ha den storleken? Det skall ju inte sticka ut ur munnen utan ligga still när man tex tar ett ledande tygeltag..
/P
 
Han är ett halvblod.. Men han har ett abnormt stort huvud.. Han har vissa likheter med en älg faktiskt.. :crazy:
 
tack för tipset! Är ett sådant jag har nu, men det ligger inte rätt i munnen.. :(
 
Han har ett extremt stort huvud... Det passar inte riktigt in med hans övriga kropp om man säger så... :cool:
Har försökt med 14.5 med det var alltför litet, tyvärr!
 
För att huvudet är stort, innebär inte automatiskt att hästen har ett behov av stora bett. Känner ett halvblod som är 180 cm manke, huvudet är rejält kan man säga. Denna ägare red tidigare på just 15,5 bett, hästen fick komma till tandläkare som ordinerade ett bett på 12,5 max 13,5. Helst skall denna pålla ha ett 13 bett, men alla tillverkar inte den storleken. :crazy:
 
Jag har provat mig fram till den här storleken, den kan vara fel men bettet ligger bra i munnen, det är inte för stort och det sticker inte ut för mycket. Det åker inte heller ut när jag gör ett ledande tygeltag. Däremot kommer en hästtandläkare ut snart och ska kolla tänderna, så då kan jag passa på att fråga om den rätta storleken på bettet också. Har inte tänkt på att man kan göra det också... :crazy:

Tack för alla svar, men jag undrar fortfarande om det är någon som vet ngn butik som säljer stora bett.. :D
 
Har varit där redan och det fanns inte rätt... :(
Tack ändå :bow:
 
Ja som alla säger... det är vanligt att man använder aldeles för stora bett!! tätt mot mungipan och "smalt" ska det vara.. ta så lite plats som möjligt altså!!
 
näst intill inte... Men jag ska pröva igen nästa gång jag rider!
 
Alltså, jag tackar för alla svar, men poängterar återigen att min fråga var var man kunde få tag på ett bredare bett, alltså inte längre utan bredare...
Jag har lagt en tråd på ridning där jag förklarar varför, och jag skulle vilja se om det blir bättre med ett litet bredare bett! :bow: :bump:
 
Innan du köper ett nytt bett till din häst tycker jag att du ska läsa artikeln om betsling i Hästfynd nr 10 eller se filmen "Betsling och dess förutsättningar" av Anders Eriksson. De flesta i dag använder ALLDELES för stora bett till sina hästar, och pga det så får hästen "problem" i munnen. Bara ett tips alltså... ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
397
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Squie
·
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Dessie2010
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp