Vi som är korta men inte "små"

Bellanpellan95

Trådstartare
Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att hitta ridkläder som faktiskt passar är otroligt svårt tycker jag.

Ridbyxor blir antigen för tighta eller alldeles för långa, samma sak med ridstövlar.
Ridstövlar med "vida" skaft är lite för stora. Regular går endast på med våld. Jag tycker även att det är svårt att hitta short/wide skaft till stövlarna. Strl 37-38 på foten, 42cm höga, 40cm breda över vaden är ungefär dom måtten jag behöver och det är tydligen nästintill omöjligt att hitta. Ridbyxor i storlek 34-36 är oftast perfekta i längden och midjan, men på tok för tighta över benen. 38-40 behöver alltid kortas av och sys in i midjan...
Tröjor är ju inga problem att hitta då man kan ha i princip vadsomhelst.

Jag är verkligen trött på att ingenting på tex Hööks någonsin passar, måste alltid beställa efter mått eller själv "fixa" så det passar och det blir ju så mycket dyrare då, även om det bara är tänkt att vara "hemma" ridbyxor. Ibland önskar jag verkligen att jag kunde köpa dom lite billigare stövlarna, byxorna osv på Hööks, för ridkläder slits ju väldigt mycket och är inte direkt sugen på att använda ett par stövlar, ridbyxor för fleeera tusen för en skogstur osv...

Jag tror verkligen inte att jag är ensam i detta och det måste väl finnas något märke där ute som även passar för "sånna som oss"?
 
Hööks kan du fetglömma. Proportionerna på deras ridbyxor är... hopplös.

Cavaleria Toscana och Kingsland är de enda två märkena som gör lagom korta ridbyxor/tights som jag hittat. Dock kommer de senare med vissa etiska dilemman just nu.

I ridstövelväg har jag Mountain Horse och cavallo. Båda i regular men MH stövlarna har jag hälkil i.

Absolut inte de billigaste märkena men det är så himla skönt att ha kläder som passar...
 
Hööks kan du fetglömma. Proportionerna på deras ridbyxor är... hopplös.

Cavaleria Toscana och Kingsland är de enda två märkena som gör lagom korta ridbyxor/tights som jag hittat. Dock kommer de senare med vissa etiska dilemman just nu.

I ridstövelväg har jag Mountain Horse och cavallo. Båda i regular men MH stövlarna har jag hälkil i.

Absolut inte de billigaste märkena men det är så himla skönt att ha kläder som passar...
Håller helt med, Hööks utbud funkar helt enkelt inte.. pikeur ridbyxor funkar också för mig, men jag har nog inte superkorta ben. Mountain horse stövlar finns både korta och breda. Tyvärr kan jag inte med att köpa Kingsland längre, men annars har deras ridbyxor väldigt bra passform för os
s med korta ben och mycket lår. Kvalitet håller bättre även som "hemmakläder", så på längre sikt blir inte prisskillnaden särskilt stor.
 
Hööks kan du fetglömma. Proportionerna på deras ridbyxor är... hopplös.

Cavaleria Toscana och Kingsland är de enda två märkena som gör lagom korta ridbyxor/tights som jag hittat. Dock kommer de senare med vissa etiska dilemman just nu.

I ridstövelväg har jag Mountain Horse och cavallo. Båda i regular men MH stövlarna har jag hälkil i.

Absolut inte de billigaste märkena men det är så himla skönt att ha kläder som passar...

Jag har stövlar från MH i short/regular men vaderna är lite för tighta så ska åka till skomakare med dom idag.. Jag har haft dom väldigt många år nu och har varit nöjd men jag bör skaffa nya då dom har lite trista repor och annat slitage.

Jag har också haft KL ridtights som har suttit bra men vill inte köpa nya från dom. :/

Tycker att det är så sjukt trökigt att Hööks är som dom är, finns inga andra häst butiker där jag bor förutom någon secondhand.
 
Zaczess har ridbyxor som sitter bra på oss som är lite bredare. Jag får alltid klippa av alla brallor jag köper, så intet nytt under solen där.
 
Jag har problem med stövlar/Shortshaps iom jag har korta underben och kraftiga vader
inte ens Hööks XS/XW chaps gick på.
Men hittade märket Fuller Fillies, och deras Gaiters var perfekta (nästan lite stora :p) och då valde jag ändå inte största storleken de hade.
 
Tycker faktiskt överlag att Hööks numera har urusel passform på särskild sina ridbyxor. Köper aldrig därifrån längre. Dom hade jätte bra byxor då jag va ungdom. Jag kör på MD, zaczess, cavallo, pikeur. Mina favoriter är faktiskt mina cavallo tights nu 😊 nu är jag dock längre (171) men tycker MD kan vara lite konstiga i benen. Har problem med överskotts tyg i knävecket. Har landat i att det blir fler cavallo tights för min del. Testa dom :)
 
Mitt standardsvar när det gäller ridstövlar är stivali romitelli. Kollade lite snabbt och storlek 38 XXXX är 42 cm höga och 39,5 cm i vaden🙂
 
Hööks ridbyxor passar nog typ ingen😅

Ridtights är bra för de brukar ha stretch åt alla håll och blir därför inte lika långa som vanliga ridbyxor.
 
Hööks ridbyxor passar nog typ ingen😅

Ridtights är bra för de brukar ha stretch åt alla håll och blir därför inte lika långa som vanliga ridbyxor.

Ena modellen (Hahn, tror jag) funkade första gången jag köpte den, sen måste de ha ändrat för jag köpte samma storlek utan att prova och de är alldeles för smala.

Tights däremot funkar bra i small för de har mycket stretch och då blir de ok på längden. Deras ena vintermodell gillar jag.
 
Ena modellen (Hahn, tror jag) funkade första gången jag köpte den, sen måste de ha ändrat för jag köpte samma storlek utan att prova och de är alldeles för smala.

Tights däremot funkar bra i small för de har mycket stretch och då blir de ok på längden. Deras ena vintermodell gillar jag.
Den har jag också haft! Jag har bara haft ett par tights från hööks och de gick sönder väldigt snabbt. Köper inte därifrån igen när det finns så många andra att välja mellan som håller bättre kvalitet.
 
Jag köper Mayas ridtights, perfekta till mina korta ben, är också 160 lång, breda lår och höfter, Mina vader är lite olika ena är 45 i bredd och andra 43, och måttbeställa ridstövlar kan ja bara glömma. (svindyrt)
 
Märken på ridstövlar
- Horka
- Mountain Horse
- HKM

Märken på ridtights
- Maya Delorez
- Horze
- Haglunds
 
Den har jag också haft! Jag har bara haft ett par tights från hööks och de gick sönder väldigt snabbt. Köper inte därifrån igen när det finns så många andra att välja mellan som håller bättre kvalitet.

Största anledningen att det blir Hööks ibland är att jag verkligen vill kunna prova, tycker inte om att skicka efter på chans och behöva krångla med att skicka tillbaka. Men köpte ett par Zaczess tights på Eurohorse så nu vet jag vad jag har för storlek i den modellen i alla fall. Skulle ha provat Maya Delorez också men det blev inte av.
 
Jag köpte själv ett par thermotights från b vertigo/horze i strl 38 som faktiskt passade helt okej, lite tighta och pyttelite för långa. Tror dom kostade runt 1,5k men nedsatta med 45% just nu iom att vintern är snart över :) Jag tyckte dom var väldigt snygga och inte alls såg ut som "vinter" ridbyxor
 
Jeg er kortere enn trådstarter, men har også litt utenpå. Jeg synes hooks riddbukser passer meg kjempe bra. Ikke for lange i bena, litt trange i midjen (der jeg er størst) og veldig stretchy. Nå har jeg ikke prøvd alle modellene.
Horze kjøper jeg aldri ridebukser eller tights fra (så lenge det ikke er barnestorlek) for de er 15 cm for lange i bena, så ekstremt vide rundt kne og legger at de blir som slengbukser. Og for å gjennta det, jeg er ikke tynn, jeg er overvektig. Men ridetights for barn i største str er bra.

Kan også anbefale å prøve Pikeur barnebukser i str 16 år. De er kortere i bena, sitter inntill og er litt små i livet til meg, så vil nok passe de fleste som ikke har masse fett fundt magen.
 
Ridtights o shortchaps is da shit.

Allt handlats Ullared. Deras billigaste shortchaps var perfekta.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har alltid samma problem när jag köper ridbyxor, jag är ganska kort (eller kanske inte superkort, men 160cm) med extremt smala vader...
Svar
0
· Visningar
329
Kropp & Själ Hjälp mig hitta fritids-/vandringsbyxor! Jag blir galen, så svårt att hitta några som passar. Jag har storlek 36 i vanliga jeans, har...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 331
Senast: HeddaVovven
·
Utrustning Hej! Är en tjej med långa ben. Alltså passar nästan inga stövlar för att dem är för korta i skaftet. Jag har hittat ett par stövlar som...
Svar
11
· Visningar
1 488
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 032
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp