Vet ni vad ni har för inredningsstil?

majola

Trådstartare
Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused:

Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag gillar. När jag ser något vet jag ju om jag tycker om det eller inte, men jag vet liksom inte vad jag ska leta efter för att få inspiration. Har stilen något namn?

Pinterest är mitt andra hem, men inte ens där är jag särskilt framgångsrik. Jag vill inte ha det för modernt, men är absolut ingen som fyller hemmet med antikviteter. Tycker t ex om trä, linne och korgar, men shabby chic är alldeles för pryttligt. En lantlig stil har oftast för mycket krusiduller. Plast är lite läskigt. Har tre galna unger, så inredningen måste vara tålig och tvättbar. Ogillar att lägga ut för mycket pengar på lull och pynt. Behöver man t ex en möbel så är det en sak, men att köpa bara för att förnya tar emot. Samtidigt så måste jag nog göra något för jag börjar vantrivas av att bo i ett hem som ser ut som om man just flyttat in och inte inrett klart ännu.

Kök/vardagsrum/matplats (öppen planlösning) går i vitt-svart-grått-björk och det är fint men väldigt tråkigt.
 
Jag blandar stilar så det står härliga till.

Basfärgerna i huset är vitt, grått och svart (även den ordningen på hur mycket de dominerar hemma)

Sen älskar jag växter så ser till att ha många såna.

Älskar även loppismöbler så när jag byter ut en möbel åker jag på loppis/secondhand och sen målar/renoverar. Har inte råd att lägga några summor på möbler, alternativet är Ikea men det blir inte alls lika bra.

Och pastell. Blandar gärna in det i detaljer och textilier.

Helheten vill jag ska vara ljus och lite drömsk.
 
Min stil kallar jag "funktionell lagom avskalad skandinavisk stil med retroinslag". Dvs ganska cleant med detaljer men inte så det blir opersonligt, enbart möbler som fyller funktion och färgmässigt olika tränyanser mixat med vitt, grått, blått och grönt. Fast sen har vi en 1,5-åring hemma så det ser ju inte riktigt ut så här längre ;)
 
Kallar och kallar...

Samtliga väggar är dock i en gråvit nyans, har parkettgolv nästan överallt. Blandar det med mycket gröna textilier och bruna träslag, gammalt som nytt, men mest begagnat och gärna lite rustikt.
Mycket växter och jobbar en del med belysningen också, slingor och lampor i olika höjder och ljusintensitet. Hittade en gammal målarstege som en bollslinga hänger i numera, t ex.

Papplådor brukar också få agera inredning, dock inte så mycket för stilen som för katternas höga nöjes skull ;)

2015-07-20-1251_55acd2b3ddf2b343e3cc3f9d.jpg

img_4623_55fee960ddf2b32aebd9dd9a.jpg
 
Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused:

Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag gillar. När jag ser något vet jag ju om jag tycker om det eller inte, men jag vet liksom inte vad jag ska leta efter för att få inspiration. Har stilen något namn?

Pinterest är mitt andra hem, men inte ens där är jag särskilt framgångsrik. Jag vill inte ha det för modernt, men är absolut ingen som fyller hemmet med antikviteter. Tycker t ex om trä, linne och korgar, men shabby chic är alldeles för pryttligt. En lantlig stil har oftast för mycket krusiduller. Plast är lite läskigt. Har tre galna unger, så inredningen måste vara tålig och tvättbar. Ogillar att lägga ut för mycket pengar på lull och pynt. Behöver man t ex en möbel så är det en sak, men att köpa bara för att förnya tar emot. Samtidigt så måste jag nog göra något för jag börjar vantrivas av att bo i ett hem som ser ut som om man just flyttat in och inte inrett klart ännu.

Kök/vardagsrum/matplats (öppen planlösning) går i vitt-svart-grått-björk och det är fint men väldigt tråkigt.
Jag tycker det låter som att du gillar det som kallas skandinavisk stil. Googla "scandinavian interior style" etc. Norrgavel är en butik som verkligen kör med den stilen. Ikea kan också ha en del inspirationsbilder.

Har du läst om feng shui? Ofta när det känns fel i ett rum så råder obalans mellan elementen. Jag ska inte låtsas vara expert utan tipsar om bloggen AddSimplicity som har en väldigt bra feng shui-skola.
 
För mig har huset i sig fått avgöra inredningen.

Jag har ingen aning om vad stilen kallas. Gott och blandat kanske?
Jag har basfärger och sen leker jag med textilierna och småsaker - såsom ljus och lampor
 
Jag har mental bild av ett "beboligt växthus". I inredningstermer blir det väl någon grön tvist på "industrial design". Stabila möbler i trä som har ett tydligt syfte med detaljer i matta metaller. Och mycket växter såklart! Försöker hålla en färgskala som går i grönt, gult, brunt och grått. Undviker svart, rött och blått så långt jag kan men är inte jättestrikt om prylen t.ex. har ett starkt emotionellt värde.

Resultatet? Tja, jag är student och studentlyans plastmattor och spackelfläckade väggar hjälper inte direkt till men jag gör det jag kan. Köket är jag rätt nöjd med (kan slänga in bilder senare). Vardags-/sovrummet har en knepigare planlösning och där har jag fortfarande inte hittat "grundmöblerna" som skapar form och struktur.
 
Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused:

Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag gillar. När jag ser något vet jag ju om jag tycker om det eller inte, men jag vet liksom inte vad jag ska leta efter för att få inspiration. Har stilen något namn?

Pinterest är mitt andra hem, men inte ens där är jag särskilt framgångsrik. Jag vill inte ha det för modernt, men är absolut ingen som fyller hemmet med antikviteter. Tycker t ex om trä, linne och korgar, men shabby chic är alldeles för pryttligt. En lantlig stil har oftast för mycket krusiduller. Plast är lite läskigt. Har tre galna unger, så inredningen måste vara tålig och tvättbar. Ogillar att lägga ut för mycket pengar på lull och pynt. Behöver man t ex en möbel så är det en sak, men att köpa bara för att förnya tar emot. Samtidigt så måste jag nog göra något för jag börjar vantrivas av att bo i ett hem som ser ut som om man just flyttat in och inte inrett klart ännu.

Kök/vardagsrum/matplats (öppen planlösning) går i vitt-svart-grått-björk och det är fint men väldigt tråkigt.

Vi har ingen särskild stil eller smak alls, men gillar klassiska designmöbler, gärna skandinavisk stil. Typ kuddar och krukor från Svenskt Tenn, Stringhyllor, där vi blandar med helvitt system i ett rum och ett med inblandat både ek, valnöt och vitt i vardagsrummet för att få in mer värme mot en vitmålad tegelvägg och så älskar jag Eames-stolar, köper ngn ibland när vi har råd och blandar med de andra runt det stora matbordet. Någon enhetlig, genomtänkt stil har vi alltså inte. Köper det vi gillar och det blir oftast i vitt, trärent eller gråa nyanser, men med en del bjärta färginslag till i form av pallar, sidobord, kuddar, mattor osv. Vi älskar dock vårt hem, det speglar oss bra och är mysigt att hänga i, så ngt rätt har det ju blivit för vår egen del i alla fall. :D
 
Vi har ganska avplockat, mäklare brukar älska vår stil och inte behöva plocka bort saker alls. De flesta tycker nog det är för ljust och sterilt men vi älskar det. Vitlackerade askgolv, ljusa väggar, vita möbler med undantag från säng o soffa o tv typ. Inte mkt saker framme alls, öppet och ljust. Få mem snygga detaljer.
 
Jag gillar egentligen mycket färg och murrigt med stora röda persiska mattor etc. Men under hösten har jag mått lite dåligt och då insett att mitt hem behöver ett större lugn. Så jag har bytt ut alla mattor till beige/grå enfärgade. Jag har bytt ut gardiner till beige. Jag har valt mycket mer naturfärger och lagt upp massor med saker på vinden eftersom det blir stressigt hemma med mycket pryttlar överallt.

Numer är mitt hem ganska så ljust, men också väldigt harmoniskt.
 
Oh, var har du hittat bänkarna? Är nämligen på jakt efter en lång bänk att ha längs väggen och ena långsidan av ett matsalsbord!

Jag köpte dom på Ikea för många år sedan, tror de hette Norden. Sen slipade och betsade jag ovansidan. Numera finns en snygg, obehandlad bänk som heter Nornäs, den hade jag lätt köpt idag om jag var på bänkjakt :)
 
Jag skulle väl säga att vi har lite lantlig/ industristil. Tänker ofta gammal smedja i modern tappning när det kommer till hur vi vill ha det.

Nu är inte vårt hem färdigrenoverat men slänger in lite bilder ändå.

71872_10153933727663953_703176739545590987_n.jpg


11825949_10153602868818953_3033626527414255048_n.jpg

11836799_10153602868723953_5644425851002229369_n.jpg
12790878_10154043424973953_4495100894527781226_n.jpg
 
Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused:

Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag gillar. När jag ser något vet jag ju om jag tycker om det eller inte, men jag vet liksom inte vad jag ska leta efter för att få inspiration. Har stilen något namn?

Pinterest är mitt andra hem, men inte ens där är jag särskilt framgångsrik. Jag vill inte ha det för modernt, men är absolut ingen som fyller hemmet med antikviteter. Tycker t ex om trä, linne och korgar, men shabby chic är alldeles för pryttligt. En lantlig stil har oftast för mycket krusiduller. Plast är lite läskigt. Har tre galna unger, så inredningen måste vara tålig och tvättbar. Ogillar att lägga ut för mycket pengar på lull och pynt. Behöver man t ex en möbel så är det en sak, men att köpa bara för att förnya tar emot. Samtidigt så måste jag nog göra något för jag börjar vantrivas av att bo i ett hem som ser ut som om man just flyttat in och inte inrett klart ännu.

Kök/vardagsrum/matplats (öppen planlösning) går i vitt-svart-grått-björk och det är fint men väldigt tråkigt.


Visa oss lite bilder! :D

Personligen älskar jag pinterest! Jag är/var precis som du och hade ingen aning om vilken stil jag gillar eller hur jag vill att det ska se ut hos mig, men så skapade jag en mapp där jag pinnar all inredning jag hittar. När man sen tittar på överblicken av alla bilder så ser man ganska tydlig vilken stil man har :up:
 
Visa oss lite bilder! :D

Personligen älskar jag pinterest! Jag är/var precis som du och hade ingen aning om vilken stil jag gillar eller hur jag vill att det ska se ut hos mig, men så skapade jag en mapp där jag pinnar all inredning jag hittar. När man sen tittar på överblicken av alla bilder så ser man ganska tydlig vilken stil man har :up:

Ska se om jag fixar att ta lite bilder under morgondagen. Har faktiskt funderat på att skapa en inredningsmapp på pinterest - det kan nog vara till stor hjälp.

Tack för alla tips!
 
Jag skulle väl säga att vi har lite lantlig/ industristil. Tänker ofta gammal smedja i modern tappning när det kommer till hur vi vill ha det.

Nu är inte vårt hem färdigrenoverat men slänger in lite bilder ändå.

71872_10153933727663953_703176739545590987_n.jpg


11825949_10153602868818953_3033626527414255048_n.jpg

11836799_10153602868723953_5644425851002229369_n.jpg
12790878_10154043424973953_4495100894527781226_n.jpg
Åh så häftigt och fint!
Jag börjar bli lite trött på att bara se gulliga vita shabby chic hem med änglar etc...
Så kul att se variation...

Inget fel med vitt shabby chic..jag har vissa såna saker också men jag gillar variation...
 
Min stil är nog modern retro.

Tycker det är viktigt att utgå från bostaden för att skapa harmoni. Vi bor i en bevarad 50-talslägenhet och inredningen är en mix av 50-, 60-, 70- och modernt. Vår förra lägenhet inredde vi lite mer avskalat, då den lägenheten gav andra förutsättningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp