Vet ni vad ni har för inredningsstil?

Tog ett par bilder idag. Dålig kvalitet och det blev visst ingen översiktsbild heller, men ni fattar... Triiiist.
20160301_102252.jpg


20160301_102257.jpg

20160301_102303.jpg


Har även börjat samla bilder jag gillar här: https://de.pinterest.com/jcurrlin/interior/
 
Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused:

Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag gillar. När jag ser något vet jag ju om jag tycker om det eller inte, men jag vet liksom inte vad jag ska leta efter för att få inspiration. Har stilen något namn?

Pinterest är mitt andra hem, men inte ens där är jag särskilt framgångsrik. Jag vill inte ha det för modernt, men är absolut ingen som fyller hemmet med antikviteter. Tycker t ex om trä, linne och korgar, men shabby chic är alldeles för pryttligt. En lantlig stil har oftast för mycket krusiduller. Plast är lite läskigt. Har tre galna unger, så inredningen måste vara tålig och tvättbar. Ogillar att lägga ut för mycket pengar på lull och pynt. Behöver man t ex en möbel så är det en sak, men att köpa bara för att förnya tar emot. Samtidigt så måste jag nog göra något för jag börjar vantrivas av att bo i ett hem som ser ut som om man just flyttat in och inte inrett klart ännu.

Kök/vardagsrum/matplats (öppen planlösning) går i vitt-svart-grått-björk och det är fint men väldigt tråkigt.

Jag älskar inredning och trädgård!:love:
Skulle väl beskriva min stil i hemmet som färgstarkt och eklektiskt.
Blandar mycket stilar, modernt högblank svart med äldre möbler.
Glasmosaik, högblankt granit, badrumsgolv med sk "pebbles" dvs runda stenar som är lagda som en slags golvmosaik, mattsvarta snickerier
Mycket persiska mattor, mycket konst på väggarna, oljemålningar, akvareller och etsningar blandat.
Färgstarkt, från gröna toner till turkos och petroliumblå med rosa och röda accenter.
Mycket egengjorda konstföremål (keramik, tavlor).
Mycket textilier, främst i blanka material, dubbla gardiner, mycket kuddar, en del patchwork.
Har sytt det mesta själv. Är väl uppe i ca 40 gardiner nu....
Tapeter i sammet/flock, lite patchwork även där.
All förvaring är dold, så det är inte speciellt plottrigt även om det låter så. :p
Trä, vatten och stenar är viktiga element också. Finns lite överallt i huset och i trädgården.
Har ett uterum som går mer i New age stil med drömfångare, trädkvistar i taket med keramiksnurror i, målade stolar och bord i olika färger och en stor hängmatta.
Barnen har rum med olika teman, det ena blått-lila med rymdtema, fototapet och stjärnor.
Den andra grönt i olika toner, djungel-skogtema och fototapet.

Jag är nog lite insnöad på inredning, tror jag.......:o:D
 
Jag har aldrig lyckats hålla mig till någon särskilt enhetlig stil men mitt främsta problem är att jag inreder mer i tanken än i verkligheten. Ska jag ändå sätta ord på min "stil" så säger jag nordisk retrobohem med svaghet för orientaliska mattor :up:
Diffust, men sanningsenligt.

Jag inreder, eller vad jag ska kalla det, helst med rena material såsom massivt trä istället för laminat, glas/keramik istället för plast, linne istället för polyester osv. Dova färger, men inte mörka, och växter. Det har dock tagit några år att komma på det här så huset har ett relativt nytt svart kök med laminatskiva, det är ett mindre krig i mitt huvud. Numera jobbar jag dessutom efter en lista där fokus ligger på ett rum (eller tillochmed del av rum) i taget för att undvika mitt hattande där det bara blir kaos överallt.
 
Vi inreder med engelsk stil blandat med lite cottagefeeling.
Typ såhär
english-country3.jpg




Dock har vi oftast vita väggar och inga tunga gardiner. Så inte riktigt lika tungt som på bilderna men inte långt därifrån.
Vi bor på hästgård och tycker stilen passar både huset och oss.
 
STIL????? :eek:

Ingen stil alls. Jag har saker som passar ihop, passar mig och de är väldigt väsensskilda tror jag. Jag gillar inte murrigt och jag gillar inte kliniskt vitt. Har inga prydnadssaker men en del konst. Samt en väldig massa böcker.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla min inredningsstil. Skandinaviskt lantlig kanske. Jag avskyr prylar som samlar damm och har det gärna väldigt avskalat men med en hel del personliga möbler och kontraster. Tex har jag rätt mycket från Ikeas Bestå serie med vita,högglansiga luckor där man kan stänga in saker så dom inte syns men även en hel del drivvedsbetsat, betong och gamla fönster
 
Svårt att sätta ett namn på stilen vi har hemma, den är rätt stilren med blandad på samma gång. Vi har designermöbler, arvegods och auktionsfynd om vartannat. Vi gillar naturmaterial och har en hel del trä och läder med lite "safari-tema" samt troféer och uppstoppade bogmontage och fåglar.

Denna pinterestboard visar väl en del hur vi har det (och skulle vilja ha det :P)
f462e2a57126d2b295826405e88dcf26.jpg

vardagsrum-2015_zps3jv1kjat.jpg
 
STIL????? :eek:

Ingen stil alls. Jag har saker som passar ihop, passar mig och de är väldigt väsensskilda tror jag. Jag gillar inte murrigt och jag gillar inte kliniskt vitt. Har inga prydnadssaker men en del konst. Samt en väldig massa böcker.

Men det kanske också är en stil? Vad vet jag? Om du letar efter något nytt, t ex på Internet - vad söker du på då?

För ett tag sedan behövde vi köpa nya lampor och jag var jättefrusterad för jag visste inte vilka sökord jag skulle använda. Jag kunde inte identifiera mig med vare sig modern, klassisk, lantlig, shabby, retro osv osv...

Nu verkar jag ju ha någon sorts ej genomförd skandinavisk lantlig stil (fast det finns inte som sökord på eBay...).
 
Men det kanske också är en stil? Vad vet jag? Om du letar efter något nytt, t ex på Internet - vad söker du på då?

För ett tag sedan behövde vi köpa nya lampor och jag var jättefrusterad för jag visste inte vilka sökord jag skulle använda. Jag kunde inte identifiera mig med vare sig modern, klassisk, lantlig, shabby, retro osv osv...

Nu verkar jag ju ha någon sorts ej genomförd skandinavisk lantlig stil (fast det finns inte som sökord på eBay...).
Tanken att jag skulle ha en stil skrämmer mig lite....

Jag letar aldrig efter något nytt. Men när jag behöver något så håller jag ögonen öppna och plötsligt hittar jag DEN fast jag inte vetat vad jag letat efter.

När jag blir stadd vid kassa ska jag köpa en kristallkrona av större modell till gästhuset som har grålaserade timmerväggar... Köket där ska också få en vettig taklampa men först måste jag köpa tapet. Har en tapet liggande men har tröttnat på den innan jag satt upp den.
 
Det finns ingen stil här (vilket stressar mig ibland). Jag har ett gammalt hus med arvegods som jag verkligen inte vill göra mig av med (dalaskåp! :heart) men moraklockan ligger risigt till. Den är mest i vägen. För att göra det hela värre byggdes det ut tidigt 70-tal med den gräsliga estetiken. Dock tillåter inte ekonomin åtgärder på ytan, jag måste fokusera på husets funktion. Gammalt hus som sagt.

Jag vill att mitt hem ska vara mysigt så extremt avskalat vill jag inte ha. Jag hatar att städa också så det är ett mindre kaos rätt ofta.

Stilen är nog bohemisk-skandinavisk shabby utan chic med kopiösa mängder böcker :D
 
Vad kallas det när böcker och diverse sladdar hopar sig lite slumpmässigt på diverse höjder i hemmet? :angel:

Här råder det konstant kaos. Det bor en gul fåtölj, en rosa metallkanin och en sovjetisk gasmask i vardagsrummet till exempel.
Saker jag tycker om, oftast som har något slags affektionsvärde är sådant som får pryda lägenheten. Och böcker och växter. Att inreda bara för att det ska göras är inte min grej, har jag äntligen insett. Hellre mysigt än avskalat men inga möbler utan funktion - så tänker jag nog oftast.
 
Vet inte hur stilen i huset kan beskrivas. Det är inte supermodernt med vit inredning. Snarare mer mot en naturinspirerad stil. Äkta tegelvägg med högt i tak i den nyare tillbyggda delen. Gråbruna träplank i hall och badrum. Svarta tapeter i sovrum. Både små och större fönster. Koskinn, auktionsfynd, tavlor med guldram och äkta mattor. Mysigt men inte alltför plottrigt.
 
Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused:

Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag gillar. När jag ser något vet jag ju om jag tycker om det eller inte, men jag vet liksom inte vad jag ska leta efter för att få inspiration. Har stilen något namn?

Pinterest är mitt andra hem, men inte ens där är jag särskilt framgångsrik. Jag vill inte ha det för modernt, men är absolut ingen som fyller hemmet med antikviteter. Tycker t ex om trä, linne och korgar, men shabby chic är alldeles för pryttligt. En lantlig stil har oftast för mycket krusiduller. Plast är lite läskigt. Har tre galna unger, så inredningen måste vara tålig och tvättbar. Ogillar att lägga ut för mycket pengar på lull och pynt. Behöver man t ex en möbel så är det en sak, men att köpa bara för att förnya tar emot. Samtidigt så måste jag nog göra något för jag börjar vantrivas av att bo i ett hem som ser ut som om man just flyttat in och inte inrett klart ännu.

Kök/vardagsrum/matplats (öppen planlösning) går i vitt-svart-grått-björk och det är fint men väldigt tråkigt.

Oj ja vad ska man kalla stilen jag har? Typ lantlig stil, gammalt, lite nytt, ärvt och loppat, både i fint skick och lite med flit slitet , inte riktigt som shabby chic men ändå med drag av det fast utan att varenda yta är fylld.
Inredning för mig är igen pågående process, flyttar runt saker, söker ständigt men vet inte alltid vad jag söker förrän jag hittar det.

Ett tips på hur TS kan få ett bättre hum om vad hon gillar är att söka på nätet på tex 'blogg inredning', spara ner bilder som tilltalar, eller köpa inredningstidningar och klippa ut bilder, försöka se om det går någon röd tråd genom de sparade/urklippta bilderna och använda det som inspiration till förändringar hemma.
Något som gör mycket för intrycket är belysning (taklampa är typ för städning, annars har du fönsterlampor och annan punktbelysning som belyser valda objekt i rummet tex en tavla. Tända ljus är en annan mysfaktor liksom textilier - kuddar,plädar, mattor, gardiner. Våga ta ut svängarna här, less är inte alltid more!
Lycka till!
 
Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused:

Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag gillar. När jag ser något vet jag ju om jag tycker om det eller inte, men jag vet liksom inte vad jag ska leta efter för att få inspiration. Har stilen något namn?

Pinterest är mitt andra hem, men inte ens där är jag särskilt framgångsrik. Jag vill inte ha det för modernt, men är absolut ingen som fyller hemmet med antikviteter. Tycker t ex om trä, linne och korgar, men shabby chic är alldeles för pryttligt. En lantlig stil har oftast för mycket krusiduller. Plast är lite läskigt. Har tre galna unger, så inredningen måste vara tålig och tvättbar. Ogillar att lägga ut för mycket pengar på lull och pynt. Behöver man t ex en möbel så är det en sak, men att köpa bara för att förnya tar emot. Samtidigt så måste jag nog göra något för jag börjar vantrivas av att bo i ett hem som ser ut som om man just flyttat in och inte inrett klart ännu.

Kök/vardagsrum/matplats (öppen planlösning) går i vitt-svart-grått-björk och det är fint men väldigt tråkigt.
Jag gillar att det mesta går i ljust eller vitt, bryter av med svart soffa eller färgglad matta/ljushållare/etc. Älskar att blanda modernt med gammalt, en kakburk i plåt som är 80 år gammal kan vara lika härlig i köket som induktionshällen :)
 
Min stora inspirationskälla är industristilen, men skulle nog inte påstå att mitt hem är speciellt industriellt inrett. Färgerna som dominerar här hemma är svart, vitt, rött, grått och brunt. Är löjligt förtjust i stilleben och de förekommer lite här och var i lägenheten.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är en blandning av industri möter hårdrock med en touch av nördighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp