ankic

Trådstartare
Någon som vet hur mycket 0,2 kg är i dl?
(Har vågen i stallet och tänkte prova mäta upp och blöta här hemma )
Hur mycket vätska ska man hälla i ?

Sv: Vetekli

Enligt min våg väger vetekli 250 g/l (kan ju vara olika). Vetekli behöver ju inte svälla så enda anledningen till att man häller på vatten är för att det inte ska damma, således behövs bara en liten mängd.

/Linda

Fel. Om du behöver använda vetekli häll i vatten så det sväller. Min ena häst fick kolik när jag hällde i för lite vatten och det inte fick svälla nog. Vågar inte använda det mer.

Vetekli sväller INTE! Vattnet har man i för att det inte skall damma och för att dom inte skall få foderstrupsförstoppning.
Anledningen till att din häst fick kolik av vetekli var nog någon annan anledning.. Men visst måste man ha vatten i.. Men enbart för att de inte skall vara så tort!!

Hur mycket sväller det?
Vi håller på med ny foderstat för att ge så lite mineraler mm som möjligt ,eftersom han har problem med magen .Helt utan mineraler går inte men med 0,2kg vetekli så skulle jag bara behöva tillsätta 50g miner vit( annars så måste jag tillsätta både selen + fosfor )

Att vetekli inte fungerar mot förstoppning (enl flera studier) beror just på att det inte är bra på att suga upp vatten och ge en mjukare avföring. Faktiskt tvärtom - det kan klumpa ihop sig och utgöra ett hinder i tarmpassagen i olyckliga fall.

Som fosforkälla är vetekli inte mkt att ha, räkna med att hästen fåri sig cirka 10 % av det angivna innehållet. HH

Faktiskt tvärtom - det kan klumpa ihop sig och utgöra ett hinder i tarmpassagen i olyckliga fall.

Tack! Det var väl detta som hände med min häst när han fick kolik.
Hade ju ut veterinär som sa det också.

visst sväller vetekliet, och visst suger det upp vatten, det är bara att pröva. När vi slutade med vetekli till unghästen blev hon lös i magen. När vi började igen blev hon bra igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har köpt vetekli till min häst. Det fanns bara i pellets form. Jag har försökt få fram hur man utfodrar detta men får delsvärre...
Svar
3
· Visningar
295
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
304
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka