Veterinär som brustit i utredning av hälta

Casteloro

Trådstartare
Jag är djupt ledsen och förtvivlad över de falska förhoppningar som min f.d. veterinär gett mig. I slutet av mars var jag på besök till veterinären med min prins för hältutredning, varvid den 2-gradiga hältan på höger fram släcktes vid ordinär bedövning. Plåtar togs på ben, kotor och hov för att hitta orsak utan resultat, man trodde trots detta att det var en hovböld det handlade om.

Vi skickades hem med våtvärmande omslag och buttakur i 10 dagar, därefter återbesök om bölden inte kommit fram och hältan fanns kvar. Ingen förbättring skedde och det var dags för ett besök igen. Man bedövade nu på fler ställen för att utesluta något allvarligt, när ordninär bedövning släckte hältan igen haltade min häst på vänster framben istället. Detta förklarade man nu med att sulömmhet var boven i dramat, i och med att det tydligen satt en liten sten i hoven. Inga plåtar togs den här gången.

Vi skickades hem igen på buttakur och vila i 14 dagar, normal utegång i hage med kompis och sulor. När dessa 14 dagar gått skulle jag börja skritta igång honom, men han haltar nu ganska rejält igen. Har ärenden när klinik samma dag så jag svänger in och pratar med min veterinär direkt på plats. Veterinären är förvånad över att hältan fortfarande sitter i, men garanterar att det inte är något allvarligt, "för det sitter i hoven". Veterinären råder mig att släppa honom på bete över sommaren och bara låta honom gå. Nu var det visst en "tjurig" hovböld som kunde vara aktuellt igen.

Det går ett par veckor och jag inser att det här inte blir bättre och jag kan inte låta min häst gå och ha ont. Något är fel och jag ville ta itu med detta, får en tid på annan klinik som konstaterar kronisk svår artros i hovled båda fram. Min häst får nu i princip en dödsdom, när veterinären nu visar mig på plåtarna kan till och med jag konstatera att det inte ser särskilt bra ut.

Jag var övertygad hela tiden om att det inte var något värre än en hovböld, för detta hade den första veterinären lovat mig. Flera gånger dessutom. Diagnosen kom som en chock och nu står jag här och skall på återbesök igen på tisdag. Jag kan redan nu konstatera att min häst fortfarande är halt trots kortison i leder och buttakur i 16 dagar.


Är inte ute efter att sätta dit den första veterinären, men jag känner någonstans att de falska förhoppningar veterinären givit mig är otroligt vårdslöst och att veterinären brustit i sin undersökningsplikt. Första gången, ok, men att andra gången är inte ok. Där togs inga nya plåtar och inte heller gjordes ultraljudsundersökning trots tillgång till detta.

Finns det något jag kan göra för att markera?
 
Sv: Veterinär som brustit i utredning av hälta

först och främst, himla tråkigt med din häst :(

Sen tycker jag absolut att du ska "sätta dit". För om du bara är besviken så händer inget, de måste VETA å ALLA måste veta, annars blir det ingen förbättring.
Tycker jag ofta hör folk som åker in och antingen butta eller så sprutar de hej vilt i leder. Bara kunden är nöjd att något är gjort, sen om rätt sak är gjord eller ej spelar ingen roll :mad:

+ att vad kostar det inte försäkringsbolagen med massa felbehandlingar och feldiagnoser = högre premier.

lite noggrannhet efterlyses!
 
Sv: Veterinär som brustit i utredning av hälta

Ja, fast det kanske är samma sak med att "sätta dit" som att markera... I vilket fall som helst så vet jag inte hur jag skall gå tillväga, vet att det finns en nämnd som kallar sig "Veterinära ansvarsnämnden", frågan är bara om det här ärendet klassas som felbehandling? Det som gjorts fel i det här ärendet är att veterinären inte fullgjort sin undersökningsplikt både mot mig och hästen, slapphet helt enkelt. Hästen har fått utstå fysiskt lidande (vilket han iof gjort ändå, men det kanske hade förkortats om det upptäckts i tid) och jag psykiskt lidande. Som veterinär bör man väl göra allt i sin makt för att man skall hitta rätt orsak? Det skulle åtminstone jag vilja om jag vore veterinär. Har alltid sagt att om man inte litar på vad veterinären gör eller säger, då är det bara bortkastade pengar att åka dit. Av den anledningen har jag inte heller haft någon anledning att ifrågasätta veterinären, åtminstone inte förän vi fick den rätta diagnosen för tre veckor sedan.
 
Sv: Veterinär som brustit i utredning av hälta

Eftersom vi bor i samma område så blir jag nyfiken på vilken veterinär/klinik du anlitat. En sådan felbedömning låter ju helt befängd, och man vill ju såklart att ens häst får bästa möjliga behandling vid eventuella problem. PM:a gärna!
 
Sv: Veterinär som brustit i utredning av hälta

men ring nämnden och fråga :idea:
Du bör nog ta in kostnaderna också.
För tänk om du fått hyra släp varje gång, åkt flera ggr/dag till stallet, från jobbet osv.
Sen du djurskyddsskäl eller nått sånt.
Däremot tror jag inte ditt lidande kan räknas... men jag vet inte.

Kommer din häst bli frisk? Eller testar du att lindra?
 
Sv: Veterinär som brustit i utredning av hälta

Förlåt, men "brustit i undersökningsplikt"?

Veterinären har påbörjat en hälteutredning, sprutat och släckt hältan. Tagit röntgenplåtar redan från början.

Vet borde antagligen ha sett artrosen på de bilder som togs, men det är väl inget konstigt med att göra en bedömning, och sedan göra ett behandlingsförsök?

Trist situation, jag förstår att du är ledsen över den nya informationen om prognos.
 
Sv: Veterinär som brustit i utredning av hälta

Usch, så tråkigt att läsa. Jag tycker själv att man som djurägare är väldigt utlämnad till sin veterinär och dennes kompetens. Innan jag hittade den veterinär jag använt i många, många år for jag runt och var missnöjd med flera stora kliniker innan jag hittade en veterinär som verkligen var intresserad av friskvård av hästen, att informera ägaren, att ägaren hade rätt information och fullt ut förstod vad som hade hittats, vad och hur man behandlat och prognos och diagnos. Innan dess var jag mest ledsen när jag åkte från kliniker, kände mig som ett barn som man pratade över huvudet på. Ingen insyn, bara "tack och hej, betala i luckan".

Jag tycker absout att du ska skriva till ansvarsnämnden, så får de avgöra om det är något de vill pröva. Jag hade varit väldigt missnöjd med antingen kommunikationen (veterinären har sett men inte informerat dig) eller att veterinären helt har missat det som finns på plåtarna. Vilket är egentligen värst? Pest eller kolera?
 
Sv: Veterinär som brustit i utredning av hälta

Ja, jag tycker att veterinären gjort det när man andra gången inte gick med botten med hältan (och det inte kommit ut någon böld som man först trodde). Min häst reagerade inte med visiteringstång och när hältan uppkom på vänster ben när höger släcktes andra gången så kan jag tycka att man skulle ha gjort något mer än vad man gjorde. Och tredje gången när jag var in och pratade med vet. så kanske man skulle kunna ana oro.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 007
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 435
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp