Veterinär varnas av ansvarsnämnden

Sv: Veterinär varnas av ansvarsnämnden

Ägarna kontaktade då i sin tur den nu varnade veterinären som besökte gården och undersökte hästen och sedan skrev ut två intyg. Han menade för sin del att den behandling ägarna själva utfört gjort att hästen nu mådde bättre och att hältan hade minskat. En undersökning med röntgen och ultraljud ansåg han bara skulle vara av akademiskt intresse. Och att transportera en 18 år gammal hingst, som aldrig varit från gården, kunde i bästa fall betecknas som vansinne, tyckte han.

Eftersom man inte var där så vet man ju inte säkert, men det låter ju inte så farligt. Veterinären gjorde en missbedömning angående hältan kanske, men ansåg att den var på bättringsvägen... jag kan ju hålla med om det kanske ligger något bakom att inte transportera en häst som aldrig transporterats innan när den dessutom har ont, om det inte är absolut nödvändigt.
Men man vet ju inte allt, lite skumt att han inte svarar sen..
 
Sv: Veterinär varnas av ansvarsnämnden

Om det är hästen jag misstänker gick jag förbi honom idag och han har alltså en skada i frambenet som gör att han inte kan böja det.. ser inte alls trevligt ut. MÅNGA har reagerat på den här hästen... (om det nu är den jag tänker på...)
 
Sv: Veterinär varnas av ansvarsnämnden

hingsten har haft sin skada sen länge, han har krockat med en bil. den är alltså kronisk. knät är överväxt, därför kan han inte röra det.

i övrigt är det en fin och välmående häst som får bästa tänkbara vård.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En veterinär i Malmö varnas nu av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård, då han orsakat en sjuk häst stort lidande på grund av...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två veterinärer i södra Sverige varnas av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård. Nämnden anser att veterinärerna har åsidosatt...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har gett en veterinär en varning, för att ha agerat försumligt då hon har skrivit ut...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har tilldelat en västsvensk veterinär en varning för att ha åsidosatt sina...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp