Veterinärbesiktning inför köp

Asa_S

Trådstartare
Tycker det är rimligt att jag som säljare betalar besiktningen om hästen inte går igenom, men det finns ju gränser för vad jag vill betala för. Hur reglerar jag detta med en ev köpare? Om köparen beställer röntgen och hela baletten blir det ju multum, och jag som haft hästen har ju inget intresse av några plåtar, då jag vet att hästen inte varit halt etc. Finns det namn på de olika "besiktningsnivåerna", så att vi i förväg kan komma överens om vilken jag är beredd att betala för? / Å
 
Jo, fast som regel tittar ju köparen på flera hästar, och om den första inte går igenom, så måste de ju betala för en besiktning på nästa häst, och om den inte går igenom så blir det ytterligare en på nästa häst etc. Dessutom säljer jag ju underförstått en frisk häst, och om den inte är det så uppfyller jag ju inte mitt eget åtagande. Eller har detta resonemang mer med handpenningens återbetalande/köpekontraktets fullföljande att göra? Gör man som på hus och skriver villkorligt köpekontrakt? / Å
 
Du kan avtala med köparen, att om hästen inte godkänns vid vetrinärbesiktning betalar du undersökning men ej röntgen.
Om hästen godkänns, betalar köparen hela kalaset inklusive röntgen.

På så sätt har du tillgång till protokolla från besiktning, men ej plåtarna då detta är köparens om de inte är välvilligt inställda och släpper till de ändå.
 
Det ligger i köparens intresse att betala veterinärsbesiktningen. Det får man som köpare räkna med.
Man kan ju också komma överrens, köpare och säljare emellan, om att dela på kostnaderna.
Förstår, i ditt fall, att du inte är intresserad av att pröjsa en massa röntgenplåtar odyl. Om nu köparen vill röntga och ha sig så får ju denne också stå för kostnaderna av det. En vanlig besiktning á ca 500 spänn kan jag tycka att man kan dela på eftersom det ligger lite i bådas intresse att hästen går igenom den. Dels vill ju säljaren få sålt sin häst och dels vill ju köparen inte köpa en kass häst.

Gud, vad luddigt det blev nu.... :)
 
Tänk på att ha hästen försäkrad i det värde du vill ha ut innan köparen röntgar. För hittar man nåt på röntgen kan man inte försäkra upp den utan att få reservation.
 
Rent juridiskt.

Har det viss betydelse om du står som näringsidkare eller privatperson när du säljer hästen. Även vem du säljer till om det är en privatperson eller näringsidkare.
Mellan privatperson - privatperson och näringsidkare - näringsidkare kan skriva egna avtal om det mesta och det blir juridiskt bindande. Men mellan näringsidkare - privatperson är det konsumentlagen som gäller och evetuella egna avtal får då inte vara till nackdel för privatpersonen (köparen) då gäller de inte. Det är den lagen även ger köparen undersökningsskyldighet och säljaren upplysningsskyldighet.
 
Friska hästar?

Du skulle bara veta hur många "friska" saluhästar som inte klarar en veterinärundersökning. :smirk: :(
 
Min uppfattning är att det kan vara rimligt att säljaren står för kostnaderna för en normal besiktning..och för det fall veterinären hittar någonting som han/hon tycker bör röntgas..står säljaren även för denna kostnad.

Allt utöver detta får köparen betala...d.v.s all röntgen som sker utan direkt anmodan från undersökande veterinär.

Denna form av avtal har jag varit nöjd med både i de fall jag köpt häst..och när jag själv varit säljare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 765
Senast: WBanna
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 880
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 746
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 320
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp