Veterinärbesiktning och försäkring

M

My Tonic

Vi satt och diskuterade i stallet idag om försäkringar.
Sedan kom vi in på det där med reservationer, besiktning etc.

Om en privat person köper en häst av en annan privatperson utan att göra en besiktning, men ändå får en försäkring utan reservationer, Vad händer då om hästen exempelvis 3 år senare visar sig ha Kissing spines?
Betalas det ut något då? Eller är försäkringen värdelös utan en besiktning?
Och varför låter försäkringsbolaget isåfall hästen vara försäkrad utan att ha en besiktning?
 
Sv: Veterinärbesiktning och försäkring

Jag besiktar aldrig mina hästar och det har inte varit några problem att försäkra dom.

Sedan om KS har funnits längre än 3 år så är det ju före försäkringstiden då gäller det inte. (Om jag inte har helt fel där, kommer inte direkt ihåg)
 
Sv: Veterinärbesiktning och försäkring

Det vanligaste är nog att man tar över befintlig försäkring. Då krävs ingen besiktning utan det brukar räcka med ett telefonsamtal. Då har försäkringen samma omfattning som den hade innan köpet.

Och så tror jag att om man ska nyförsäkra en häst eller höja försäkringsvärdet så kommer en person från försäkringsbolaget ut och tittar på hästen. Ofta en person som jobbar enbart med hästförsäkringar och har hästbakgrund själv. Så var det i alla fall för mig. Däremot föl kan man försäkra genom att ringa in där krävs ingen besiktning bara att man som hästägare på heder och samvete intygar att fölet är friskt.

Kan tänka mig att om det handlar om större värden kanske försäkringsbolaget kräver en noggrannare undersökning om man ska nyförsäkra/höja värdet.
 
Sv: Veterinärbesiktning och försäkring

Om det upptäcks en sjukdom som KAN ha funnits vid tecknandet av försäkringen så är det troliga att du inte får ut något..... Det är då upp till dig att bevisa att den INTE fanns vilket ju såklart kan vara direkt omöjligt.

Hade själv ett föl som dog av hjärtfel vid fem månaders ålder och då det inte kunde fastställas om det var medfött eller inte (fölet försäkrades direkt vid födseln) så åkte jag på att betala såväl obduktionskostnader som destruktionsavgifterna, samt vart utan försäkringspengarna....
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 159
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp