Veterinären Sofie hjälpte hästarna efter våldsamma kraschen på E20: "Gav smärtstillande"

Två personer fördes till sjukhus och sammanlagt tre hästar ska ha avlivats efter söndagens trafikolycka på E20. "Jag har aldrig varit på någon såhär allvarlig olycka", säger distriktsveterinären Sofie Enström som kallades till olycksplatsen för att ta hand om hästarna.
 
Så länge det inte handlar om just ett nödstopp t ex i form av motorstopp, punktering eller olycka då man måste stanna bilen så är en motorväg/motortrafikled ju alltid en olämplig plats att stanna på eftersom det är förbjudet.
Grejen med denna olyckan är ju att denna lastbil skulle ha rammat allt som gick långsamt på den vägen, detta var en stor lastbil som fått stopp och trots det så missar denne lastbil den och kör rätt in i den. Lite uppmärksamhet så hade den sett att den stått still och bromsat, lastbilar får ändå inte köra särskilt fort så den bör ha hunnit undan med bra uppmärksamhet.

Men som sagt, föraren kanske blev akut sjuk och inte kunde göra något.
 
Grejen med denna olyckan är ju att denna lastbil skulle ha rammat allt som gick långsamt på den vägen, detta var en stor lastbil som fått stopp och trots det så missar denne lastbil den och kör rätt in i den. Lite uppmärksamhet så hade den sett att den stått still och bromsat, lastbilar får ändå inte köra särskilt fort så den bör ha hunnit undan med bra uppmärksamhet.

Men som sagt, föraren kanske blev akut sjuk och inte kunde göra något.

Du tycker inte att 80/90 är särskilt fort?
 
Du tycker inte att 80/90 är särskilt fort?
Jo det är fort, speciellt i skymd sikt med mycket trafik. Men det är inte fort på det sättet att dom inte hinner agera om dom ser en stor hästbuss som står ivägen.

Och fort eller inte, allt beror ju på omständigheterna. Man ska aldrig köra i den hastigheten att man inte hinner agera i tid.
 
Jo det är fort, speciellt i skymd sikt med mycket trafik. Men det är inte fort på det sättet att dom inte hinner agera om dom ser en stor hästbuss som står ivägen.

Och fort eller inte, allt beror ju på omständigheterna. Man ska aldrig köra i den hastigheten att man inte hinner agera i tid.

Jag läste ditt inlägg som att du tyckte att lastbilar ju ändå inte får köra så fort, så det hade inte varit några problem att bromsa. Att bromsa en lastbil från 80-90 till 0 går inte jättefort.
 
Jag läste ditt inlägg som att du tyckte att lastbilar ju ändå inte får köra så fort, så det hade inte varit några problem att bromsa. Att bromsa en lastbil från 80-90 till 0 går inte jättefort.
Men nu behövde inte denna bromsa från 90 till 0 om den lyft blicken lite tidigare. Så plötsligt kom inte denna stillastående hästbuss, så dold var inte kurvan.
 
Men nu behövde inte denna bromsa från 90 till 0 om den lyft blicken lite tidigare. Så plötsligt kom inte denna stillastående hästbuss, så dold var inte kurvan.
Satt du bredvid lastbilschaffisen eller? Det verkar så då du är så tvärsäker på hur det gick till.


Och jo lastbilen behövde definitivt bromsa in till noll för att inte köra in i något stillastående, det såg inte ut att vara plats att väja. Frågan är hur långt ifrån transporten det var rimligt att upptäcka att den är stillastående, inte alltid jättelätt att se på långt håll, i förhållande till reaktions+ stoppsträckan.
 
Jag läste ditt inlägg som att du tyckte att lastbilar ju ändå inte får köra så fort, så det hade inte varit några problem att bromsa. Att bromsa en lastbil från 80-90 till 0 går inte jättefort.
Jag vet en lastbil med släp som väger 60 ton och kör i 80 km/h tar det 4 sekunder (stoppsträckan) innan ekipaget står helt still, då är det vid torr vägbana och bra bromsar.
 
Jag vet en lastbil med släp som väger 60 ton och kör i 80 km/h tar det 4 sekunder (stoppsträckan) innan ekipaget står helt still, då är det vid torr vägbana och bra bromsar.
Och tvåfilig väg så att det finns chans att köra om den stora hästbussen? Kör man så fort att man inte hinner byta körfält så kör man för fort. Eller har för dålig uppsikt.
 
Och tvåfilig väg så att det finns chans att köra om den stora hästbussen? Kör man så fort att man inte hinner byta körfält så kör man för fort. Eller har för dålig uppsikt.

Vad skönt det måste vara att leva i bubblan där allt man gör är perfekt och att allt runt omkring en aldrig sätter en i situationer där det man tror är perfekt visar sig inte vara det. Jag tror jag har sagt det förr, hoppas din bubbla aldrig går sönder för fallet från perfekt till mänsklig är rätt långt.
 
Och tvåfilig väg så att det finns chans att köra om den stora hästbussen? Kör man så fort att man inte hinner byta körfält så kör man för fort. Eller har för dålig uppsikt.
Givetvis, om man är ensam på vägen, finns det andra trafikanter i vägen, vad tycker du man ska göra då, plöja genom dem eller?
Du missar visst också att det är strax innan vägen blir enfilig.
 
Vad skönt det måste vara att leva i bubblan där allt man gör är perfekt och att allt runt omkring en aldrig sätter en i situationer där det man tror är perfekt visar sig inte vara det. Jag tror jag har sagt det förr, hoppas din bubbla aldrig går sönder för fallet från perfekt till mänsklig är rätt långt.
Håller verkligen med. Nu läser inte @Grazing mina inlägg, så att adressera henne blir totalt ofruktbart för min del, men jag är oavsett förundrad över det oerhörda fokuset på att skuldbelägga en chaufför i sammanhanget som hon inte vet ett dyft om, inkl omständigheterna och där polisen gått ut med att det inte finns något brott från någon av inblandade parter.

Det blir förunderligt för mig att någon lägger den vinkeln med så idogt engagemang .
 
Håller verkligen med. Nu läser inte @Grazing mina inlägg, så att adressera henne blir totalt ofruktbart för min del, men jag är oavsett förundrad över det oerhörda fokuset på att skuldbelägga en chaufför i sammanhanget som hon inte vet ett dyft om, inkl omständigheterna och där polisen gått ut med att det inte finns något brott från någon av inblandade parter.

Det blir förunderligt för mig att någon lägger den vinkeln med så idogt engagemang .

Det är väl för att lastbilschaufförer de senaste åren varit inblandade i en del olyckor där de antingen sovit (för att de kört för länge utan vila) eller varit fulla. De har inte bästa ryktet trafiksäkerhetsmässigt.
 
Det är väl för att lastbilschaufförer de senaste åren varit inblandade i en del olyckor där de antingen sovit (för att de kört för länge utan vila) eller varit fulla. De har inte bästa ryktet trafiksäkerhetsmässigt.
Skulle det var ett skäl att specifikt skuldbelägga varje lastbilschaufför som är inblandad i en olycka?

Utan att att beakta de faktiska omständigheterna och först göra en bedömning av om DEN föraren har gjort något klandervärt eller inte. Utan att veta om det fanns andra omständigheter/aktörer i situtaionen som kanske hade större del i det hela än den förarens beteende...
 
Det är väl för att lastbilschaufförer de senaste åren varit inblandade i en del olyckor där de antingen sovit (för att de kört för länge utan vila) eller varit fulla. De har inte bästa ryktet trafiksäkerhetsmässigt.

Fast va? Polisen har förkunnat att inget brott anses ligga bakom, så att då idogt fortsätta argumentera att det säkert är så ändå känns oerhört märkligt i sammanhanget.
 
Fast va? Polisen har förkunnat att inget brott anses ligga bakom, så att då idogt fortsätta argumentera att det säkert är så ändå känns oerhört märkligt i sammanhanget.
Menar du att ett mer eller mindre spontant uttalande från polisen, är lika värt som resultatet av en utredning?
 
Jag vet en lastbil med släp som väger 60 ton och kör i 80 km/h tar det 4 sekunder (stoppsträckan) innan ekipaget står helt still, då är det vid torr vägbana och bra bromsar.
Och då ska det ändå vara bra förutsättningar och fräscha däck och bromsar mm.
 
Som sagt, jag åker på den platsen då och då, och anser att den här delen av vägen är urläskig att köra på.

Jag tycker det är märklig, att när det är en "soppa" av skyltar, avfarter, bitvis lite ovanligt utformade körfält och avfartsramper, inte har kraftigt nedsatt hastighet.

Dessutom är det precis i området där den äkta motorvägen, istället blir trefältsväg.

Det är en vägsnutt, som liksom är konstruerad så att det är "lätt att göra fel".

Och som har mycket tung trafik.

Jag vill se resultatet från en utredning, innan jag säger om det begåtts ett brott.

Men en trött förare, som inte uppfattar delar av "originaliteten" i hur vägen är konstruerad, kan ställa till det ordentligt.
 
va? Var har jag likställt något med en utredning? Vilken utredning skulle det vara som Grazing lutar sig på isåfall?
Det där blir larvigt.

Polisen kan inte till fullo avgöra om ett brott begåtts, när hen står vid olycksplatsen, strax efter olyckan.

Hen vet inte om samtliga fordon är fullt ut lagliga, om det är "rätt" person som definierats som förare, om alla körjournaler är korrekta, om ingen kört för fort, om chaufförerna är trafiknyktra, om chaufförerna vilat, om något fordon hade överlast, eller bristfälligt säkrad last, hade skippat att sköta underhåll av bromsarna...Eller något annat som skulle kunna definieras som vårdslöshet.

Det är helt enkelt urkorkat av polisen, att stå vid olycksplatsen och säga "inget brott har begåtts". Hen kan inte helt enkelt inte vara säker.

Jag undrar om hen skulle säga så, på ett så tvärsäkert sätt, om det var tre barn, istället för tre hästar som dött?

Nej, då skulle hen vara betydligt försiktigare, och istället hänvisa till kommande utredning...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under Nations Cup för juniorer i Österrike förra veckan inträffade en allvarlig olycka när en häst skenade ut från banan och kraschade...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp