Veterinären Sofie hjälpte hästarna efter våldsamma kraschen på E20: "Gav smärtstillande"

Två personer fördes till sjukhus och sammanlagt tre hästar ska ha avlivats efter söndagens trafikolycka på E20. "Jag har aldrig varit på någon såhär allvarlig olycka", säger distriktsveterinären Sofie Enström som kallades till olycksplatsen för att ta hand om hästarna.
 
Jag har åtminstone läst på flera ställen att den fått nån form av problem och tvingats stanna på ett väldigt olämpligt ställe. Hastigheten ska tydligen vara 100 där, vilket ju inte gör det lättare att hinna stanna.
Men det är vad jag har läst.
Jag aktar mig från att skuldbelägga utan överlåter det till de som har all info.
 
Jag har åtminstone läst på flera ställen att den fått nån form av problem och tvingats stanna på ett väldigt olämpligt ställe. Hastigheten ska tydligen vara 100 där, vilket ju inte gör det lättare att hinna stanna.
Men det är vad jag har läst.
Jag aktar mig från att skuldbelägga utan överlåter det till de som har all info.
Ja precis, och att måsta stanna på stor väg är alltid en jättestor risk, därav får man normalt inte öht stanna på E4 ...
precis som du är inne på är det även inte sällan svårt att uppfatta i tid att något fordon faktiskt fått stopp/står stilla helt plötsligt . Det händer ofta olyckor i liknande sammanhang så att säga dvs ingen hinner bromsa i tid .

Blir absurt att som några gått in i denna tråd att börja anklaga för brott, vårdslöshet osv när inget sånt finns belägg för i sammanhanget !
 
Ja precis, och att måsta stanna på stor väg är alltid en jättestor risk, därav får man normalt inte öht stanna på E4 ...
precis som du är inne på är det även inte sällan svårt att uppfatta i tid att något fordon faktiskt fått stopp/står stilla helt plötsligt . Det händer ofta olyckor i liknande sammanhang så att säga dvs ingen hinner bromsa i tid .

Blir absurt att som några gått in i denna tråd att börja anklaga för brott, vårdslöshet osv när inget sånt finns belägg för i sammanhanget !

Hållet helt med. Har man dessutom fordon framför som skymmer och en kurva åt fel håll, så är det ännu värre. Samt kanske lågt stående sol.
Det är verkligen hemskt det som hände, men så länge vägar inte har ordentliga vägrenar att "ta skydd på" så kommer sånt här att hända.
 
@skogaliten fö så rapporteras det att det är en ”lastbil” som kört in i hästlastbilen. Jag har inte sett någonstans att det är just en långtradare ?
Men oavsett så finns det både många lastbilar och långtradare på våra vägar, inkl svenska sådana.
Det jag såg på bilderna var en trippelaxlad grusbil med maskinsläp, så inte den stereotypa halvsovande östeuropen med kapelltrailer.
 
Vem har, enligt din slutsats, varit vårdslös?
Hästtransportens förare som av någon anledning stannade/tvingades stanna på en olämplig plats och inte hade satt/hunnit sätta ut triangel eller lastbilsföraren som för sent uppfattade situationen för att hinna bromsa och kanske hade att välja mellan att köra in i transporten eller en personbil? Eller båda två? Det ser ut att vara kurva och nedförsbacke på platsen, underlättar inte. När man ser lastbilshytten så blir man glad att föraren överlevt.
Jag kör där dagligen, det är en tvåfilig raksträcka. Bara som information.
 
Nej, det tycker jag inte det såg ut som (åkte förbi precis när det hänt, men på en väg vid sidan om). Det går ihop strax efter, men inte där krocken skedde.

På bilder från olyckan så är det pilmarkeringar i vägbanan att filerna går ihop precis där de kraschade fordonen står. Ser dessutom inte ut som att det är en raksträcka.

1537942980455.jpeg
 
På bilder från olyckan så är det pilmarkeringar i vägbanan att filerna går ihop precis där de kraschade fordonen står. Ser dessutom inte ut som att det är en raksträcka.

Visa bifogad fil 19793
Okej, det var lite närmare än jag trodde då. Men jag fasthåller att vägen är rak där krocken har skett. Kurvan är lite missvisande tycker jag men hur som helst så är den ju längre bort och inget som påverkar sikten osv.
(detta handlar endast om vägförhållanden, inte vem som gjort vad)
 
Okej, det var lite närmare än jag trodde då. Men jag fasthåller att vägen är rak där krocken har skett. Kurvan är lite missvisande tycker jag men hur som helst så är den ju längre bort och inget som påverkar sikten osv.
(detta handlar endast om vägförhållanden, inte vem som gjort vad)

Nej, det är dumt att spekulera. Bäst att låta polisen utreda och avstå från att lägga skulden på någon. Ibland händer väldigt tragiska olyckor utan att man kan säga att någon är direkt ansvarig.
För oss förare av personbilar är det dock viktigt att tänka på att tunga fordon har längre stoppsträcka än vad vi har.
 
För oss förare av personbilar är det dock viktigt att tänka på att tunga fordon har längre stoppsträcka än vad vi har.
Desto större ansvar har dom, inte vi med vanliga personbilar som ska behöva tänka på det när dom dundrar upp bakom en. Det är liksom inte mera förståeligt om dom krockar in i någon för att dom kör tyngre fordon, det gör det bara ännu mera vårdslöst.

Visst, man ska aldrig kasta sig in framför en tung lastbil men det gäller ju alla, man ska inte kasta sig in framför något fordon och orsaka för dom en omöjlig situation.
 
Desto större ansvar har dom, det inte vi med vanliga personbilar som ska tänka på det. Det är liksom inte mera förståeligt om dom krockar in i någon för att dom kör tyngre fordon, det gör det bara ännu mera vårdslöst.

Det är väl självklart att vi också måste tänka på det genom att inte svänga in för nära tunga fordon, ställa oss där stoppsträckan inte är tillräcklig osv. Alla har ett ansvar att undvika att olyckor inträffar.
 
Faktum kvarstår att vi är många som upplever att det är obehagligt att ge sig ut i trafiken med hästsläp eftersom vi upplever att klimatet är aggresivare än förut och färre visar hänsyn. Sen får ju polisens utredning visa på vad som hände i den aktuella olyckan. Mycket tragiskt för alla parter oavsett vems felet var :cry:
 
Det dessutom ofta som personbilar till varje pris ska om lastbilar när det börjar gå ihop till en fil.

Ponera att lastbilen hade en sådan bil till vänster om sig, då är det inte möjligt att väja för någon som står stilla på ett olämpligt ställe.
 
Det dessutom ofta som personbilar till varje pris ska om lastbilar när det börjar gå ihop till en fil.

Ponera att lastbilen hade en sådan bil till vänster om sig, då är det inte möjligt att väja för någon som står stilla på ett olämpligt ställe.

Inte heller omöjligt.
 
Jag blir inte förvånad, eftersom en hel del, framförallt utlandsregistrerade långtradare, framförs på ett fullständigt vidrigt sätt.

För bara ett par dagar sedan, blev jag nästan rammad av holländskt långtradare, när jag (tydligt blinkande) skulle köra runt 3/4 varv i en rondell. Långtradaren tyckte att jag, som befann mig inne i rondellen, skulle lämna företräde henom.

Så fort man kommer ut på 3-fältsvägarna eller motorvägarna, så ser man många exempel på helknasigt beteende från långtradare.
Att hålla fartgränser t.ex. är tydligen helt omöjligt.
Kör man med släp gäller 80 km/t, för alla...

Jag undviker så långt det går, att köra med häst i släpet på motorväg/trefältsväg.
Vad det gäller att hålla avstånd så ska man inte bara skylla på utaländsa förare - är en hel del svenska förare med som tror de kan stanna så fort så bara för att de har så mcycket tryck mot vägbanan så bromsarna tar bra, och sen tycker de att de sitter så högt att de ser vad andra bromsar för och hinner minsan bromsa i tid. Vad de sen tror att de ska vinna på att stoppa in hytten i häcken på framförvarande är en gåta - bedrvligt är vad det är!
 
Det dessutom ofta som personbilar till varje pris ska om lastbilar när det börjar gå ihop till en fil.

Ponera att lastbilen hade en sådan bil till vänster om sig, då är det inte möjligt att väja för någon som står stilla på ett olämpligt ställe.

Fast då är det väl ändå någon som har gjort fel?

Antingen den som står stilla på olämplig plats utan att tillräcklig varning (undantaget om de precis fått motorstopp eller liknande och inte hunnit sätta ut varning). Eller lastbilen som höll så hög fart i kurva med skymd sikt att den inte hann bromsa in. Eller bilen som körde om på trafikfarligt sätt.

Man får väl inte köra snabbare än sikten tillåter oavsett vad som står på hastighetsskyltarna?
 
Antingen den som står stilla på olämplig plats utan att tillräcklig varning (undantaget om de precis fått motorstopp eller liknande och inte hunnit sätta ut varning).

Så länge det inte handlar om just ett nödstopp t ex i form av motorstopp, punktering eller olycka då man måste stanna bilen så är en motorväg/motortrafikled ju alltid en olämplig plats att stanna på eftersom det är förbjudet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under Nations Cup för juniorer i Österrike förra veckan inträffade en allvarlig olycka när en häst skenade ut från banan och kraschade...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp