Veterinärförsäkring??

Centaur

Trådstartare
Har ni nånsin använd vet.försäkringen? Vad hade hänt?
Börjat fundera på om det egt är onödigt att ha... Kostar mig nästan fyra tusen, och täcker INTE några vanliga skador; senskador, ledproblem, hovproblem....

Om hästen blir riktigt sjuk, tarmvred eller nåt, och måste åka på djursjukhus, DÅ har man ju använding för försäkringen. Men hur sannolikt är det att det ska hända? Säg att jag har min häst i femton år och han hamnar på klinik EN gång, då har jag inbetald kanske 50.000 till bolaget... Är det inte bättre att låta bli att ha en vet.försäkring då, och heller betala själv om nu nåt sånt skulle hända?

Hur resonerar ni?
 
Jag har valt att inte ha mina tre hästar försäkrade. När premien kom upp i tjugo tusen per år tog jag bort alla. Så länge alla tre inte behöver opereras för kolik samtidigt eller liknande, tjänar jag på att ge pengarna direkt till veterinären.
 
Javisst, efter ett halvår första gången. Och nu väntar jag på en räkning som jag tror landar på ca 15000kr och av det tror jag att jag ska betala ca 3000kr och resten bolaget.

Veterinävården tar jag INTE bort, om det är ngt man ska snåla in på så är det i så fall livvärdet för det är det som kostar.

Vad gör du om du tar bort försäkringen idag och hästen bukopereras imorgon?
 
Jag har tagit bort livvärdet men inte vet, vilket jag är glad för opererade bort en lös benbit i början på vintern. Är väldigt glad för att jag hade vetförsäkring då.
Men tycker inte att försäkringsbolaget ska ha min pengar för livvärdet sätter istället undan samma summa som det skulle ha kostat med försäkringen varje månad.
Har kommit fram till att förmodligen kännar jag på att ta ett lån till ny häst om det skulle behövas.
Hoppas det dröjer länge!!!
 
Jag betalar iaf dubbelt så mkt i vet. försäkring som i livf...

Vad hände med din häst då??
 
Hon ramlade i hagen. Samma skada på den nya räkningen också. Shit happens.

Snart är vi uppe i inköpssumman :D

Men hur kan veterinärvården komma upp i tusenlappar? Jag tror min dubbla kostar 900kr eller nåt sånt per år.
 
Eh... Vad är det för konstig försäkring du har som inte täcker något? Eller är det så att pållen fått reservationer på alla benen? I så fall förstår jag bättre.

En ren veterinärvårdsförsäkring kostar definitivt inte några fyra tusen, antar att du räknar med livförsäkringen i det beloppet? Enbart Vet vård får du för MAX 2000. Jag har min gamla ponny på 20 år numera enbart vetvårdsförsäkrad i Agria, och jag betalar sisådär 850 kronor om året för det.

Jag har utnyttjat mina vet vårdsförsäkringar till alla mina hästar vid ett eller flera tillfällen när och det har rört sig om allt från hovoperation till senskada till kotledsinflammation till nattlig kolik och mer därtill (Lugn!Flera hästar o många år). I princip har jag utnyttjat försäkringen så fort kostnaden överstigit självriskbeloppet med mer än ett par hundra eller så.

Jag tycker det är skönt att ha vet vårds försäkringen, men om man har en rejäl buffert från början (så man har att ta av även om något händer precis när man sagt upp sion försäkring) kan man ju lika gärna sätta in pengar på ett konto till hästen så att säga till sig själv.
 
Ojdå, här i Norge kostar en "vanlig" veterinärförsäkring över 3000,- :crazy:

Och livf. är ungefär 2000,- om hästen är värd 50.000

Jag SKA flytta till Sverige!!!! :bump:
;)
 
Nix, hästen är 100% frisk, kollad på klinik, aldrig varit halt eller sjuk, dessutom bara sex år!

Det står ungefär så här i pappren: Försäkringen gäller inte skador som spatt, pålagringar, ledinflammation, senskador, hovskador ÄVEN OM DOM UPPKOMMER PLÖTSLIGT.....

Det här ska jag då betala över 3000,- i året för PLUSS livförsäkringen, men den är "bara" ca 2000,-
 
:crazy:

Antog att du bodde i Sverige.

Har förstått att vi har ganska bra villkor jämfört med många andra länder.
 
Okey, du bor i Norge. Då kan jag ju förstås inte uttala mig. Det lät dock hemskt konstigt om det hade gällt ett svenskt försäkringsbolag.

Däremot lät ju livdelen i din norska försäkring billig, men jag förmodar att den bara gäller om hästen dör knall o fall (som vår A2 ungefär)? Eller får man ut den även om hästen måste avlivas, t ex till följd av spatt, senskada, strålbenshälta eller något annat som visserligen kanske inte är akut, men som gör hästen totalt obrukbar i framtiden(motsv vår A1)?
 
Ja, det måste jag säga att ni har! Jag kollade ju inte villkåren innan hästen försäkrades, det var min pappa som tecknade, och det var bråttom med att fixa det innan jag tog hem hästen...

Men nu när ni vet vad jag betalar och vad det täcker (eller INTE täcker...), skulle ni skippa vet.? :confused:
 
Det står att man får ut livförsäkringen om hästen har "ont av att leva" vilket jag antar är upp til en veterinär att bedömma. Så om jag måste ta bort hästen pga smärtsamma benproblem, så får jag ut försäkringen. Men inte om hästen kan fungera som promenadhäst utan att ha ont.

Vill jag ha möjligheten att triangelmärka måste jag teckna en bruksvärdeförsäkring. Vet inte hur mkt det kostar.
 
Har använt den till förre hästen som efter en fel"behandling" av en distr.vet. dog på djursjukhus.
Fick ut livbeloppet + all behandlig - självrisken (ca 2000:-).
Otroligt tacksam att jag inte bara hade vet,vård utan även liv!
Obduktionen fick jag dock betala ur egen ficka.
 
Oj, ja jag har använt dem med besked:

Kblstoet: För fång ggr flera, för kolik och för livmoderinflammation.

Arabvalacken: För sårskador,gaffelbandsskada, spiktramp, erlichios och tre hältutredningar. Samt för ögoninfektion. (Det slås ju ihop, en del kom ju inte över självrisken ensamt)

Arabfölet: Sårskador, ligamentsskada och luftvägsinfektion.

halvblodsunghästen: För ovanlig autoimmun sjukdom och dess följder (kraftig insektsöverkänslighet, kronisk infektion samt kolik, mer kolik och mest kolik)

Det fanns en tid då jag hade oförsäkrat, och var lycklig förskonad. Då kom jag aldrig över premien i veträkningar.

Nu är jag ALLTID över premien i vad jag får tillbaka.

2001 så hade valacken veträkningar på 40 000 kr (ett spiktramp med en vecka på djursjukhus, hältutredning med tre återbesök och erlichiosbehandling en vecka på klinik). Utan veterinärvårdsförsäkring hade jag fått slakta.

Jag har dock heltäckande försäkringar, så de täcker "allt"
 
men min försäkring gäller ju inte varken fång, gaffelband, hälta osv... Hade den gjort det, så skulle jag definitivt inte tveka att ha den!! Men som det är nu kommer den bara täcka allvarliga sjukdomstillstånd, som tarmvred, virusinfektioner, och inga "vanliga" åkommor - ingen hälta, om det nu inte beror på ett brutet ben.. :crazy:

Om du läser mina svar så ser du vilken usel försäkring jag har här.... :(
 
Jag hade min häst försäkrad i IF o deras försäkring täcker upp till 50000 i vetvård. Efter 13 dagar på strömsholm, när jag hämtade hem min älskade häst var jag väldigt glad över försäkringen! Hon fick kolik och var tvungen att buköppnas mitt i natten. Det gick på 53000 och jag fick betala 25% av det.

Skulle aldrig våga ha häst igen utan att ha den veterinärvårdsförsäkrad. Nu dog ju min häst och jag fick ut 11000 på livförsäkringen, och det täckte väl upp lite av det jag fick betala själv för veterinärvården med.
Det här i samband med koliken och allt runt omkring som blev efteråt är nog det enda jag använt hennes veterinärvårdsförsäkring till. Jag var tvungen att ta ut en veterinär en gång pga en stor hovböld, men då "orkade" jag aldrig skicka in papprena, eftersom summan bara var lite större än vad självrisken var.

/ Maris
 
Jag såg det sen. Om det var JAG skulle jag tänka såhär:

Har jag 50 000 kr eller kan jag snabbt låna 50 000 kr om hästen t ex behöver buköppnas (eller annat dyrt ingrepp som försäkringsn skulle täcka)?

Om svaret är JA - säg upp försäkringen
Om svaret är NEJ - behåll försäkringen.

Jag skulle ha svårt att försvara för mig själv att jag fick avliva istället för att behandla för att jag inte hade råd och ingen försäkring.

Men har du pengarna eller kan låna dem snabbt vid ett kostsamt ingrepp så tycker jag du gör rätt i dina funderingar att säga upp den.

Och jag är glad jag inte bor i Norge. Jag betalar ca 3500 kr per år för fölis försäkring. 10 000 kr i livvärde, 50 000 kr/år i veterinärvård. Allt utom förebyggande (vacc, tandrasp etc) ersätts.

Valackens kostar ca 4500 kr/år och han har 40 000 kr i livvärde och 50 000 kr/år i veterinärvård. Allt ersätts utom förebyggande.

Så, jag fattar att du är avid på de svenska försäkringarna, och jag ska aldrig mer klaga på att de är dyra ;)
 
fick användning av min vet.försäkring när hästarna plötsligt fick en virusinf. fick ta ut vet 5ggr även en söndag...

Förmodligen känar man på att inte ha dom vet.försäkrade men tar man bort försäkringen så kan man väl ge sig sjutton på att det skulle hända ngt osannolikt :smirk:
 
Virusinfektion

Hur yttrade sig virusinfektionen.
Är nyfiken för jag har en mycket dålig häst hemma som jag har varit på klinik med fram och tillbaka hela helgen.

/Åsa
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp