Veterinärbesikta utan böjprov??

E

ellispaul

Hur vanligt är det att veterinärbesikta en häst utan böjprov??

"Han gick igenom besiktningen. Det enda var att han inte ville bli böjd så det är inte gjort"

:eek:

Vaddå man börjar ana ugglor i mossen, särskilt när det varit tjaffsigt ett tag mellan den som har hästen nu och mig. :crazy:
Besiktningen gjordes på min begäran men jag hade ingen möjlighet att vara med själv.

*jag sliter mitt hår*

Vad hade ni gjort? Meningen är att jag ska/skulle (???) hämta hästen rätt omgående efter besiktningen.

Sv: Veterinärbesikta utan böjprov??

Beror på...
Unga hästar som ej börjat arbeta brukar man inte böja.
Och - det är här i Sverige vi håller på med detta - inte i andra länder.
Men om det är en häst som arbetar och har gjort så skulle jag ha sett till att få den böjd innan jag fullföljde köpet. Däremot säger de veterinärer som jobbar med detta att man inte bör fästa för stor uppmärksamhet vid detta om inte hästen är halt.

jag skulle begärt ett böjprov. vadå skylla på att hästen inte ville bli böjd, snarare undanflygt för att slippa visa att hästen markerar tror jag! jag skulle nog dragit mig tillbaka i ett sånt hästköp!

hästen är 9 år i sina bästa år. aldrig tagen hårt i ridningen hos mig. aldrig varit halt av sådant hos mig. lånade ut på foder för mindre än ett år sedan. veterinärbesiktades då MED böjprov utan anmärkning. dom som haft honom har tränat hårdare och han har haft kotledsinflammationer (dock ganska milt) på båda fram hos dom men friskförklarats från.

nu ska hästen hem och han är inte böjd pga "att han inte vill"???

Gör en ny besiktning MED böjprov. En nioåring ska man absolut böja.

Håller med dig om att det låter väldigt konstigt att man inte böjer för att "hästen inte vill", man börjar ju fundera om dom vill dölja något... speciellt eftersom du säger att hästen haft kotledsinflammationer tidigare.

jag hade gjort om besiktingen och sett till vara med och krävt böjprov -annars inget köp

hästen är 9 år i sina bästa år. aldrig tagen hårt i ridningen hos mig. aldrig varit halt av sådant hos mig. lånade ut på foder för mindre än ett år sedan. veterinärbesiktades då MED böjprov utan anmärkning. dom som haft honom har tränat hårdare och han har haft kotledsinflammationer (dock ganska milt) på båda fram hos dom men friskförklarats från.

nu ska hästen hem och han är inte böjd pga "att han inte vill"???

Är hästen friskförklarad från kotledsinflammationerna så ska den klara ett böjprov. Annars borde den inte kunna friskförklaras.

Jag skulle kräva en ny vet.besiktning innan jag tog hem kusen.

/Lizzie

Är den ens hanterad ska den klara ett böjprov.Jag har köpt en 3 åring utan böjprov men det var för att jag själv inte ville låta anstränga en oriden islandshäst leder med ett 60 min dressyrpass vilket man kan jämföra det med.
Sedan är det olika mellan alla veterinärer, vissa gör böjprov på 2 åringar å vissa vill nite göra börjprov på 3 åringar, nu talar jag bara om islandshästar, ett hbl börjar man ju rida & anstränga tidigare.
Nu såg jag att hästen dessutom var 9 år & då ska man kunna böja den.Antingen ahr ägaren ngt att dölja genom att inte låta böja den eller så har hästen så ont att den inte vill låta sig böjas.
Minimikravet är ju som sagt böjprov men som det hela låter skulle jag nu även kräva röntgen.Gå inte med på köpet utan en ordentlig besiktning!Då kan du inte lämna tillbaka hästen om den visar sig ha en gammal skada osv eftersom du har undersökningsplikt.

Har hästen en försäkring utan reservation och är priset rimligt och du trivs med den så kan du ju fundera på att inte böja den , kan bli att den får tillbaks hältan böjprov är ju ingen garanti på att den är ok om någon månad .Köpte själv en 7 åring utan böjprov men den har aldrig gjort något och försäkringen fick jag ta över utan några reservationer

Att hästen inte "ville" bli böjd är ett klart varningstecken. Sist jag besiktigade en häst som inte gick att böja (utan risk för mig) så avrådde jag från köp.
PL

Jag skulle definitivt ha begärt ett böjprov, det låter som en väldigt usel anledning tycker jag! Om hästen har gått igenom böjprov förut, så borde ju hästen inte protestera nu?

Jag har bott mycket i USA och där avråder man från böjprov. Man tittar på hur rent hästen går och hur han sätter ner fötterna. Anledningen är att det finns många hästar som upplever intensiv smärta när de böjs utan att det är fel på dom. Det är konstigt att Sverige verkar så ganska ensamt när det gäller användningen av böjprov. Nu är jag ingen veterinär men jag rapporterar vad jag lärt, rätt eller fel, det lämnar jag öppet.

Med böjprov ser man ju att hästen klarar av att ansträngas.
En häst kan ju vara totalt oförmögen till att användas ens till promenadridning & inte halta när man springer med den.
När man köper en häst vill man ju veta att den klarar av ansträngningen inom ett ev område man vill använda hästen till.Tex dressyr osv.
Sedan kan man upptäcka ngt som döljer sig, som kanske kräver vidare utredning.
Visst finns det hästar som reagerar på böjprov men inte är sjuka/skadade men i de flesta fall är en böjprovsreaktion ett tecken på att ngt inte står rätt till.

I vilken gren eller i vilket moment i ridningen skall hästens ben böjas så till den milda grad att det motsvarar ett böjprov????

Böjningen ska motsvara tex en viss tids dressyrarbete för hästen.Det blir en ansträngning när man böjer benen, liksom det blir ansträngning när hästen arbetas ett dressyrpass tex.Det är en riktlinje om att hästen klarar av att ansträngas & att det inte döljer sig ngt i benen som kan indikera på skada osv,

Veternären som besiktigade min häst var ganska liten och min häst (en ardenner) är väldigt tung. Hon orkade inte stå och hålla upp benen på hästen och skrev i besiktningspapprena att böjprov inte gick att göra. Vi accepterade detta dumma som vi var och köpte henne:crazy:
Efter 3 månader var hon halt. Har under de tre år jag ägt henne varit hos veterinären kanske 10-15 gånger på gund av hennes dåliga ben. Men jag måste ändå säga att jag älskar henne jättemycket och trots allt inte ångrar att jag köpte henne.

I amerikanska standardverk om hältor är böjprov en viktig del i bedömningen o där avråds inte alls.
PL

Om man misstänker en skada då vill man kanske provocera fram en reaktion och då är böjprov ett sätt att gå tillväga. Dock så finns det risker med böjprov som man måste överväga. Vi i Sverige verkar tro att böjprov är ofarligt. Så självklart kan man böja hästen men man måste känna till att det kan göra mer skada än nytta. Jag antar och misstänker att det kanske är större risker för större hästar. Min erfarenhet kommer från Amerikanska Quarterhästar och dom har ofta en muskelmassa utöver det vanliga och jag vet att många av dessa hästar upplever obehag vid just böjprov. Jag vet också att många quarters visar hälta om du böjer dom när det bevisligen inte är något fyskiskt fel på dom.

självklart ska du väl kräva böjprov!!

har hästen varit ute på foder ska den återlämnas i samma skick som när den lämnades ut, som i ditt fall, utan böjprovsreaktion.
böjprov eller ej kan väl diskuteras i oändlighet, men här låter det mest som ett billigt svepskäl att dölja något.
kunde hästen böjas för ett år sen ska den kunna böjas nu.

har hästen dessutom haft problem med sina kotleder är det ännu mer viktigt!
begynnande eller pågående kotledsinflammationer går inte alltid att se initialt... (hade själv en "helt ohalt" häst som på böjprov uppvisade 3 resp 4 graders hälta på böjprov och sedemera blev utdömd)
stå på dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 467
Senast: ptr
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka