Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man misstänker en skada då vill man kanske provocera fram en reaktion och då är böjprov ett sätt att gå tillväga. Dock så finns det risker med böjprov som man måste överväga. Vi i Sverige verkar tro att böjprov är ofarligt. Så självklart kan man böja hästen men man måste känna till att det kan göra mer skada än nytta. Jag antar och misstänker att det kanske är större risker för större hästar. Min erfarenhet kommer från Amerikanska Quarterhästar och dom har ofta en muskelmassa utöver det vanliga och jag vet att många av dessa hästar upplever obehag vid just böjprov. Jag vet också att många quarters visar hälta om du böjer dom när det bevisligen inte är något fyskiskt fel på dom.
Inget böjprov + röntgen = Inget köp. Tycker jag.
Som många nadra redan skrivit är det första tecknet på att hästen har ont är att den inte "vill" böjas, och reagerade hästen så mkt att det inte gick att böja den, då skulle jag dra öronen åt mig, eller kräva en ny besikting där jag kan vara med o se själv vad som är problemet.