Sv: Veterinärbesiktning vid köp av häst?
Jag tycker att en veterinärbesiktning på klinik är att föredra istället för att distriktsveterinären kommer ut till stallet för en sk gårdsbesiktning. Klinikerna har bl a bättre underlag för böjprovet.
Dessutom kan det va en fördel för dej om ni åker iväg med hästen till en klinik än om den "vanliga" veterinären kommer ut (som troligtvis känner såväl säljaren som hästen o man kanske inte ska LITA på att ev fel kommer upp till diskussion. Åker ni till en klinik så är det iallafall större chans att just den veterinären inte sett/behandlat hästen tidigare och inte har någon "kontakt" med säljaren sen tidigare.
Jag tycker gott att säljaren ska betala veterinärbesiktningen. Åker ni till klinik så kan du ju va me o betala resekostnaden och jag tkr absolut du ska närvara vid besiktningen!!
Vill du ha röntgen (vilket jag oxå föredrar när det ändå handlar om rätt stora köpsummor), så brukar i regel köparen få betala den själv. Om hästen inte går igenom röntgen så brukar försäkringen täcka det (då är det ju en skada), annars står köparen för det.
När jag köpte min unghäst nu i vår så stod faktiskt säljaren för såväl resan till kliniken, besiktningen o röntgen

jag vet inte exakt vad röntgen kostar, men man får nog räkna med 3000 kanske? Nu minns jag inte heller exakt vad som röntgades, men det va iaf kotorna runt om, haserna, framknäna (tror jag) o kanske hovlederna oxå? inget i ryggen iaf, det ingår nog inte på sk exporttöntgen då (eller sån "vanlig" säljningsröntgen).
På besiktningen så kollas bl a hästen i allmänhet, hårrem, luftvägar, lyssnar på hjärtat/lungorna, böjprov för att se ev hälta och jag longerade även när jag köpte min unghäst för att se ev hälta.