Veterinärbesiktning vid köp

M

mammamu

Jag ska köpa islandshäst, och undrar om det är brukligt att säljaren eller köparen skaffar en veterinär vid besiktning?

Min säljaren har sagt att hon står för kostnaderna och skaffar en bra veterinär som hon känner (säljaren har idag en stor riskoleverksamhet).
Är det OK, eller ska det vara en veterinär som jag själv ordnar - oroar mig för om veterinären känner henne, och inte är 100 % objektiv?!? kanske låter löjligt, men jag får skylla på att jag är första gångs hästägare och har en tendens att oroa mig.

Tacksam för svar.

Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Brukligt är att man gör som man avtalar, blir det en tvist så har man en starkare ställning om man som köpare står som beställare av besiktningen. Jag skulle aldrig nöja mej med säljarens "husveterinär" utan valt klinikbesiktning med spattröntgen.

Brukligt är att man gör som man avtalar, blir det en tvist så har man en starkare ställning om man som köpare står som beställare av besiktningen. Jag skulle aldrig nöja mej med säljarens "husveterinär" utan valt klinikbesiktning med spattröntgen.

Det beror ju helt på ålder och pris på hästen om det är motiverat med röntgen och klinikbesök.

Om du inte åkter till klinik så hade jag i alla fall sett till att ta en egen veterinär!

Det beror ju helt på ålder och pris på hästen om det är motiverat med röntgen och klinikbesök.

Förvisso, men läser du igen så ser du att det var hur jag skulle gjort om jag köpte en häst, om du har andra åsikter så kanske det är på plats att uttrycka dem istället för att ifrågasätta mitt val :ide: Jag skulle i dagens läge aldrig köpa en promenad/sällskapshäst, den enda hästar jag inte vallt en klinikbesiktning för.

På islandshästforumet brukar de rekommendera spattröntgen eftersom detta och exem är rasens gissel

Köpte häst på ett islandshästställe en gång (västkusten) (ridskola)
De ville betala vet undersökningen och anlita sin egen vet.
Vet kunde ej säga vilken dag hon skulle komma så jag fick ej
vara med. Detta fick jag ångra senare då det visade sig att hästen
hade spatt. Så numera när jag handlar så bestämmer jag vet
och försöker även närvara då. Man kan inte vara nog försiktig.
Och det blir så tråkigt efteråt om det skulle vara något.

Förvisso, men läser du igen så ser du att det var hur jag skulle gjort om jag köpte en häst, om du har andra åsikter så kanske det är på plats att uttrycka dem istället för att ifrågasätta mitt val :ide: Jag skulle i dagens läge aldrig köpa en promenad/sällskapshäst, den enda hästar jag inte vallt en klinikbesiktning för.
Ja det är just mina åsikter jag uttrycker. jag ifrågasätter inte hur just du vill göra. ursäkta om det inte framgick.

Du väljer veterinär även om säljaren betalar, var närvarande själv under besiktningen eller genom ett ombud som du litar på. Jag skulle välja klinik besiktning, samt spatt röntgen. Det senare får du förmodligen bekosta själv, men är ändå billigt jämfört med vad det kan komma att kosta om man struntar i röntgen.
Nu är ju det ingen garanti för att slippa spatt, men varje fall att detta inte finns med hästen vid köpet.

Jag kommer att köpa en häst som är sju år och som ska användas till fritidsridning och lättare tävlingar - kostnaden för hästen är
50 000 Kr - tycker du att jag ska spattröntga hästen? eller räcker det med en "vanlig" veterinärbesiktning.

Jag har hört ryktesvägen, att om det finns skuggor på röntgen så är det inte säkert att det blir något mer av det, men det kommer alltid att finnas med som en negativ del i hästens försäkring - känner någon till detta?

Jag kommer att köpa en häst som är sju år och som ska användas till fritidsridning och lättare tävlingar - kostnaden för hästen är
50 000 Kr - tycker du att jag ska spattröntga hästen? eller räcker det med en "vanlig" veterinärbesiktning.

Jag har hört ryktesvägen, att om det finns skuggor på röntgen så är det inte säkert att det blir något mer av det, men det kommer alltid att finnas med som en negativ del i hästens försäkring - känner någon till detta?

Det finns hästar med på röntgen fullt utvecklad spatt som inte varit halta en dag, men risken för att en häst med som har får problem är långt större än de utan. Angående negativt i hästens försäkring så blir det det endast om du köper den.

Hade ni röntgat en oinriden femåring?

Eller en 8-åring som röntgades ua för mindre än ett år sedan?

röntgen är en färskvara.

Var det med tanke på åttaåringen? Du menar alltså att det finns risk för att en man ska kunna se en förändring på en häst som var åtta år när han röntgades ua (mycket "rena" leder) efter på 10 mån?

*har ingen aning om hur lång tid förloppet tar*

Jag tycker i regel att det är bäst att ta hästen till klinik, eftersom de enligt mina erfarenheter är mer noggranna och petiga, och köper man häst så vill man ju med säkerhet veta att hästen är 100% kry och frisk. Vad det gäller betalningen för besiktningen så tycker jag att den som säljer hästen betalar för den, men om hästen går igenom så får köparen stå för den kostnaden. Sen beror det lite på hästens värde...

Om du planerar att försäkra hästen för en så pass stor summa pengar att hästen måste röntgas så tycker jag likadant som i exemplet ovan (att säljaren står för det till en början, men om hästen går igenom står köparen för det). Om du inte behöver röntga hästen för att få försökra den för det belopp du hade tänkt, men vill göra det ändå så tycker jag absolut att köparen får stå för de kostnaderna!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 214
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
763
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V