Veterinären Sofie hjälpte hästarna efter våldsamma kraschen på E20: "Gav smärtstillande"

Två personer fördes till sjukhus och sammanlagt tre hästar ska ha avlivats efter söndagens trafikolycka på E20. "Jag har aldrig varit på någon såhär allvarlig olycka", säger distriktsveterinären Sofie Enström som kallades till olycksplatsen för att ta hand om hästarna.
 
D
Det där blir larvigt.

Polisen kan inte till fullo avgöra om ett brott begåtts, när hen står vid olycksplatsen, strax efter olyckan.

Hen vet inte om samtliga fordon är fullt ut lagliga, om det är "rätt" person som definierats som förare, om alla körjournaler är korrekta, om ingen kört för fort, om chaufförerna är trafiknyktra, om chaufförerna vilat, om något fordon hade överlast, eller bristfälligt säkrad last, hade skippat att sköta underhåll av bromsarna...Eller något annat som skulle kunna definieras som vårdslöshet.

Det är helt enkelt urkorkat av polisen, att stå vid olycksplatsen och säga "inget brott har begåtts". Hen kan inte helt enkelt inte vara säker.

Jag undrar om hen skulle säga så, på ett så tvärsäkert sätt, om det var tre barn, istället för tre hästar som dött?

Nej, då skulle hen vara betydligt försiktigare, och istället hänvisa till kommande utredning...

Det är väl snarare väldigt standard att polisen uttalar sig i ordalag som att ”det finns i dagsläget ingen misstanke om brott” när de finner att situationen ter sig på ett sådant sätt.

Jag tycker snarare det som blir larvigt är denna debatt. Dessutom delar du ju åsikten med de flesta att inte hitta på att någon är skyldig när inget pekar på det, samt ingen här vet ett dyft om detaljerna runt olyckan.
 
Jag kan inte läsa artikeln längre, men säger verkligen polisen att inget brott har begåtts? För mig veterligen är det inte polisen på plats som avgör, dom kan bara uttrycka hur det ser ut just där och då. Vilket jag tycker verkar vara fallet. Jag har inte läst någonstans att man tvärsäkert säger att inget brott begåtts.
Utredningen görs av speciella utredare för just trafikolyckor. Och det kan ta nån/några veckor. Eller ännu längre om det är stora konsekvenser.
 
Jag kan inte läsa artikeln längre, men säger verkligen polisen att inget brott har begåtts? För mig veterligen är det inte polisen på plats som avgör, dom kan bara uttrycka hur det ser ut just där och då. Vilket jag tycker verkar vara fallet. Jag har inte läst någonstans att man tvärsäkert säger att inget brott begåtts.
Utredningen görs av speciella utredare för just trafikolyckor. Och det kan ta nån/några veckor. Eller ännu längre om det är stora konsekvenser.

Artikeln är lite märklig. Det står att det är ännu oklart vad som orsakade olyckan men att ingen brottmisstanke finns. Hur kan man veta det om man inte vet vad som var orsaken? Antingen vet man orsaken (och det kan det vara ett brott eller inte eller så är det oklart) eller så vet man inte vad som orsakade olyckan och då har man väl ingen aning om ifall ett brott begåtts eller inte?
 
Som sagt, jag åker på den platsen då och då, och anser att den här delen av vägen är urläskig att köra på.

Jag tycker det är märklig, att när det är en "soppa" av skyltar, avfarter, bitvis lite ovanligt utformade körfält och avfartsramper, inte har kraftigt nedsatt hastighet.

Dessutom är det precis i området där den äkta motorvägen, istället blir trefältsväg.

Det är en vägsnutt, som liksom är konstruerad så att det är "lätt att göra fel".

Och som har mycket tung trafik.

Jag vill se resultatet från en utredning, innan jag säger om det begåtts ett brott.

Men en trött förare, som inte uppfattar delar av "originaliteten" i hur vägen är konstruerad, kan ställa till det ordentligt.

Så olika man kan tycka, åker som sagt här dagligen mån-fre och upplever inte alls denna sträcka som något speciellt... förvisso ogillar jag generellt 2-1 väg (som jag kallar det, trefilig tycker jag låter missvisande) men tycker inte denna är något i särklass.

Å andra sidan så när jag tänker efter har det tidigare inträffat olyckor ungefär på samma ställe som denna så något kanske det är ändå...
 
Artikeln är lite märklig. Det står att det är ännu oklart vad som orsakade olyckan men att ingen brottmisstanke finns. Hur kan man veta det om man inte vet vad som var orsaken? Antingen vet man orsaken (och det kan det vara ett brott eller inte eller så är det oklart) eller så vet man inte vad som orsakade olyckan och då har man väl ingen aning om ifall ett brott begåtts eller inte?

Det är väl lätt att veta att man just nu inte har någon brottsmisstanke, klart man inte kan veta om det kommer att förbli så för all framtid. Jag antar att de då inte har en stupfull förare eller 10 vittnen som pekar ut någon som vårdslös eller liknade utan det ser ut som en olycka.
 
Artikeln är lite märklig. Det står att det är ännu oklart vad som orsakade olyckan men att ingen brottmisstanke finns. Hur kan man veta det om man inte vet vad som var orsaken? Antingen vet man orsaken (och det kan det vara ett brott eller inte eller så är det oklart) eller så vet man inte vad som orsakade olyckan och då har man väl ingen aning om ifall ett brott begåtts eller inte?
Så länge man inte har någon klar uppfattning om orsakerna (eller indicier som pekar mot troliga orsaker) så kan man inte ha någon brottsmisstänkt.
Det kan inte finnas någon misstänkt innan du ens har anledning att anta att något brott har inträffat. ;)
 
Och tvåfilig väg så att det finns chans att köra om den stora hästbussen? Kör man så fort att man inte hinner byta körfält så kör man för fort. Eller har för dålig uppsikt.
Va? Jag skrev bara om hur lång tid det tar för en 60-ton lastbil med släp i 80km/h att stanna från 80 ner till 0.
Jag tycker inte ens det är värt att dividera vem som gjort fel. Olyckan har redan skett tragiskt nog och går ej att göra ogjord när den redan hänt. Varken du eller jag sitter med facit i hand om hur olyckan gick till. Det är polisen och försäkringsbolagens sak att avgöra vem som orsakat olyckan osv.
 
Vad skönt det måste vara att leva i bubblan där allt man gör är perfekt och att allt runt omkring en aldrig sätter en i situationer där det man tror är perfekt visar sig inte vara det. Jag tror jag har sagt det förr, hoppas din bubbla aldrig går sönder för fallet från perfekt till mänsklig är rätt långt.
Lever jag i bubblan att allt jag gör är perfekt? Intressant, visste jag inte. Försvarar dock inte vårdslösa chaufförer som sätter andras liv på spel.

Om detta var en ren sjukdomsolycka så okej, inget att göra, annars att missa en stor hästbuss som står still, det får bara inte ske, då är man inte uppmärksam nog.
 
Lever jag i bubblan att allt jag gör är perfekt? Intressant, visste jag inte. Försvarar dock inte vårdslösa chaufförer som sätter andras liv på spel.

Om detta var en ren sjukdomsolycka så okej, inget att göra, annars att missa en stor hästbuss som står still, det får bara inte ske, då är man inte uppmärksam nog.
Jag hoppas innerligt att du inte råkar ut för en olycka, det måste vara ett helvete för dig att inse att hur försiktig och uppmärksam du än försökte vara så måste du by default vara vårdslös och orsakat olyckan. Även om polisens utredning pekar på något helt annat så är det ditt fel, bara ditt. Det blir jobbigt att ta sig igenom. Även de som logiskt inser att de inte kunnat göra något mår dåligt av att vara del i en olycka, men den som vet att hela ansvaret ligger på en själv även om polisen skulle komma fram till något annat oavsett vad som hänt kommer nog inte tillbaks till ett normalt liv.
 
Jag hoppas innerligt att du inte råkar ut för en olycka, det måste vara ett helvete för dig att inse att hur försiktig och uppmärksam du än försökte vara så måste du by default vara vårdslös och orsakat olyckan. Även om polisens utredning pekar på något helt annat så är det ditt fel, bara ditt. Det blir jobbigt att ta sig igenom. Även de som logiskt inser att de inte kunnat göra något mår dåligt av att vara del i en olycka, men den som vet att hela ansvaret ligger på en själv även om polisen skulle komma fram till något annat oavsett vad som hänt kommer nog inte tillbaks till ett normalt liv.

Ännu jobbigare hade jag tyckt det varit att som här, i inlägg på inlägg, i en tråd på sociala media, bli stämplad helt utan grunder som vårdslös, oansvarig, livsfarlig osv av några skribenter som utan några som helst grunder bestämt sig för att jo - det var jag , chauffören som helt enkelt är ansvarig och vårdslös, oansvarig, livsfarlig, suttit och sovit vid ratten, inte kört som man bör, inte kan köra vettigt i trafiken allmänt , osv osv.

Trots att ingen misstanke om brott finns enligt utsago, och ingen utredning, dom osv.

Som sagt: jag tycker @Grazing s engagemang i denna tråd är under all kritik .
 
Jag hoppas innerligt att du inte råkar ut för en olycka, det måste vara ett helvete för dig att inse att hur försiktig och uppmärksam du än försökte vara så måste du by default vara vårdslös och orsakat olyckan. Även om polisens utredning pekar på något helt annat så är det ditt fel, bara ditt. Det blir jobbigt att ta sig igenom. Även de som logiskt inser att de inte kunnat göra något mår dåligt av att vara del i en olycka, men den som vet att hela ansvaret ligger på en själv även om polisen skulle komma fram till något annat oavsett vad som hänt kommer nog inte tillbaks till ett normalt liv.
Normalt funtade människor tar ansvar för vad dom orsakar oavsett om det är av misstag eller vårdslöshet osv. Att försvara någon om den är vårdslös ser jag inte någon nytta med alls.
 
Normalt funtade människor tar ansvar för vad dom orsakar oavsett om det är av misstag eller vårdslöshet osv. Att försvara någon om den är vårdslös ser jag inte någon nytta med alls.

Men återigen så är det du och enbart du som fortsätter att stämpla folk som vårdslösa osv helt totalt utan grunder här i tråden.
Ang resten ”att ta ansvar” osv så tror du inte att de inblandade i olyckan mår jättedåligt av att öht varit med i den och att det blivit så oerhört hemskt att så många hästar miste livet och även människorna inblandade varit utsatta för stort trauma ?
 
Normalt funtade människor tar ansvar för vad dom orsakar oavsett om det är av misstag eller vårdslöshet osv. Att försvara någon om den är vårdslös ser jag inte någon nytta med alls.
Men att attackera någon när du inte vet om denne varit vårdslös är helt okej, skyldig till bevisad oskyldig eller?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under Nations Cup för juniorer i Österrike förra veckan inträffade en allvarlig olycka när en häst skenade ut från banan och kraschade...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp