Veterinärsbesiktning

C

CarolineNSV

Hur länge gäller en veterinärbesiktning? Är bara nyfiken.
Det kan ju alltid hända någonting om man inte hämtar hästen direkt efter besiktningen, men finns det någon regel för hur länge intyget gäller?

Jag har funderat fram och tillbaka, kan inte riktigt formulera frågan och saker jag kommit fram till. Så jag tänkte jag ställer frågan här.

Sv: Veterinärsbesiktning

Det beror väl lite vad intyget ska gälla för. Om det är för försäkring så har bolagen fasta regler om hur gammalt det får vara som mest. Tror de flesta hat tio dagar.
Gäller det ett köp eller något annat så får man ju se det som att det just den dagen vid det tillfället. Det är ju dagsformen som syns i protokollet. Skulle jag själv köpa/sälja häst så hade jag velet ha besiktningen så nära affären som möjligt. Helst att vi gjort upp köpet direkt vid besiktningen. För att köparen är med vid besiktning är ju ett måste rent juridiskt för att inte få problem i framtiden vid eventuella reklamationer eller problem med hästen. Men för säljaren är dt ju ett plus att få stå ensammen och även betala en besiktning när det kommer till den juridiska biten. Undersökningsplikt och upplysningsplikt. Sedan ju längre man väntar med att hämta/ta över en häst som köpare efter en besiktning ju sämre sitts får man. Men någon regel för hur länge en besiktning ska gälla finns inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 582
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 557
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka